ongebroken bustrens of D-trens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sighthound

ongebroken bustrens of D-trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:25

Wie heeft ervaring met ongebr.bustrens of een ongebr. D-trens!!!

Nieuwe pony van dochter (8) rijdt op ongebr. trens. Wij zijn vorige week overgegaan op dubbelgebr. aurigan bitje. Ze schuimt bij allebei bitjes lekker Tong uitsteken
Maar dochter merkt wel verschil, ze is met het nieuwe bitje minder makkelijk terug te nemen. Nu heb ik in de Wiki gelezen dat bus- of D-trensen makkelijker sturen dan met ringen.

Ik wil dus eigenlijk weer even terug naar de ongebr.trens aangezien de pony daar de laatste 3 jaar mee gereden heeft en ze nog maar een paar weken bij ons is.

sighthound

Re: ongebroken bustrens of D-trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 16:59

Om de vraag iets duidelijker te maken Haha! : is er veel verschil tussen ongebroken trens of een ongebroken bustrens/ ongebr.D-trens. In de Wiki staat nml. dat de pony met bustrens makkelijker te sturen is???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:34

Een bustrens en D-trens liggen stiller dan een watertrens. Bij een D-trens heb je nog voordeel bij het sturen doordat de zijkanten meeduwen, als een kneveltrens bijv.
Let wel, ik heb twee weken geleden een D-trens geprobeerd en zat ineens op een steigerend paard. De D-trens had een flinke wond geschuurd aan de zijkant van zijn neus, arm dier.

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:31

Ajjj, daar word je niet vrolijk van Verdrietig
Kwam dat door het bit? kan me voorstellen dat een te klein bit pijnlijk kan zijn in de mondhoeken maar aan zijn neus?
Stiller liggen - je hebt idd niet van die enorme rinkelende uiteinden aan het bit Haha! Kan me daar wel wat bij voorstellen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 06:36

Stiller liggen heeft niet echt te maken met rinkelende uiteinden aan een bit Knipoog Dat wil zeggen dat het bit minder bewegelijk is in de mond. Doordat bij een D trens de ringen aan één kant plat zijn ligt het platte stuk tegen de wang waardoor hij stabiler ligt,
Bovendien trek je een D trens minder gauw door de mond.

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 08:30

Lenneke_ schreef:
Stiller liggen heeft niet echt te maken met rinkelende uiteinden aan een bit Knipoog Dat wil zeggen dat het bit minder bewegelijk is in de mond. Doordat bij een D trens de ringen aan één kant plat zijn ligt het platte stuk tegen de wang waardoor hij stabiler ligt,
Bovendien trek je een D trens minder gauw door de mond.

@lenneke: Haha! Ja dat had ik inmiddels door, maar het dubbelgebr. bit heeft enorme ringen en je ziet dat daardoor het bit ook minder stabiel ligt. Mss toch ook eens een ongebr.D trens proberen, in ieder geval wanneer ze gaat springen (bixie).
Bedankt.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:06

Ik rij met een ongebroken bustrens, ben op een enkelgebroken bitje begonnen maar daar was het paard niet mee te houden. Qua sturen enzo zou ik echt neit weten, ik heb toendertijd een bit gekozen dat het meeste leek op de stang waarmee het paard voor de kar gereden word (is nog iets heel anders, maar het ging mij dus om het ongebroken en 'vaste' van de ringen)