Systeem van verwisselbare boom? (Iemand foto's?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Systeem van verwisselbare boom? (Iemand foto's?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 11:20

Ik hoor overal mensen een wintec aanraden. Maar hoe werkt dat systeem nu juist? Ik heb totaal geen verstand van zadels.
Wordt die boom gewoon versmald? Of wordt er een andere boom ingestopt?
En hoe zit het dan met de pasvorm van dat zadel. Is alles dan nog in verhouding? Zitten de kussens en dergelijke nog op de juiste plaats?
Is het echt aan te raden?

(moest er iemand foto's hebben van de binnenkant van zo een zadel zou het natuurlijk geweldig zijn *LOL*

Sonja_vR

Re: Systeem van verwisselbare boom? (Iemand foto's?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:56

in de wintec zadels om even bij je voorbeeld te blijven zit een kunstof boom, met een ijzeren kopijzer (hwet boogje vooring wat schoftvrijheid levert)
deze kun je bij de verwisselbare boom(bedrieglijk woord, je verwisseld alleen dat kopijzer) een smaller of breder kopijzer erin zetten zodat de breedte van het zadel aangepast word voor de schoft en schouderbreedte

pasvorm blijft tot op zekere hoogte hetzelfde
maar als je hem breder gaat maken dan 2 maten, dan ga je het naar mijn idee wel een beetje merken
de ruggegraatvriheid word namelijk niet aangepast , de ruimte tussen de kussens blijft hetzelfde ...
dus het kan een oplossing zijn voor veel gevallen van smaller en/of breder worden, maar er zit een grens aan
maar bij wintec heb je dan weer de wide versie, een zadel wat begint kwa breedte waar de normale wintecs stoppen

dan heb je bij thorowgood hjet fish systeem, hier heb je een standaard vaste boom in het zadel waar je de breedte van het kopijzer beinbloed door er dunne of dikke fish in te stoppen

ook heb je systemen waarbij je de boom dmv een sleutel kunt verstellen, je draait dan op 1 a 2 plekkern van de boom aan een schroef(om het even simpel uit te leggen), waarmee je de boom breder of smaller maakt,
dit gaat meestal om
de fabrieks afstellingen en dna 1 maat groter en een maat kleiner

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:58

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:07

Bedankt voor de info Lachen
Het zou dus echt wel de extra wide boom moeten zijn die ik nodig heb. Het is voor een fjord met brede rug.
Het zou de bedoeling zijn om op termijn een eigen paard (een warmbloed) aan te schaffen en dan zou ik het zadel dus ook nog willen gebruiken.
Waarschijnlijk gaat het verschil tussen die twee te groot zijn?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:20

Natuurlijk bepaald niet alleen de maat van dat voorste stuk van de boom de maat van het zadel. Dat is van veel meer dingen afhankelijk. Bijvoorbeeld van de vorm van de kussens.

Leuk bedacht die verwisselbare boom, maar het zorgt niet dat het zadel opeens op alle paarden zomaar past.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:18

Lenneke_ schreef:
Natuurlijk bepaald niet alleen de maat van dat voorste stuk van de boom de maat van het zadel. Dat is van veel meer dingen afhankelijk. Bijvoorbeeld van de vorm van de kussens.

Leuk bedacht die verwisselbare boom, maar het zorgt niet dat het zadel opeens op alle paarden zomaar past.

Inderdaad. Dat is het ene grote misverstand. Mijn paard ging aanvankelijk prima met de Wintec, maar na een half jaar kreeg hij wel rugklachten, ook al was de boom juist.

Wintec is geen wonderzadel, knoop dat aub goed in je oren.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:04

Ik heb een Bates Isabell Werth, de leren versie van wintec zeg maar, op mijn paard gehad. In het begin zat hij prima, maar ze veranderd nu toch te veel, ze heeft een brede rug, maar smallere schouders, waardoor het van voren niet lekker meer lag, ondanks de verwisselbare bomen. Ik heb er inmiddels 4! Als je paard een wat vlak en recht model van voor naar achter is of eigenlijk gewoon breed van voren en breed van achter is het goed, net zoals medium van voren en medium rug, of op een paard wat smal in zijn geheel is ligt het snel goed. Ik baal ervan want het is een heel lekker zadel, ook lekker licht vanwege de Cair en dat vond ik prettig voor mijn paard. Ook omdat ze nog jong was vond ik het handig dat ik makkelijk van boom kon wisselen. Het is heel makkelijk in ieder geval, kruiskoppie en een inbus en in een kwartiertje ben je klaar!