Kineton neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:17

Ik zit even rustig de nieuwe Divoza catalogus door te bladeren en zie nu iet staan wat me toch echt tegen het zere been is.

Blz. 110, rechterkant

F. Kineton neusriem
- Neusriem werkt als gebruikelijk bij normale teugelaanleuning
- Neusriem werkt in op de neus bij opening van de mond, ontneemt paard lucht
- Ideaal voor zgn. pullers
- (overige info over kleur enz)

Het komt er dus op neer dat als je paard z'n mond opendoet, die neusriem gaat werken en hem de lucht ontneemt.
Is dat wel helemaal redelijk?

Zeker als je een ruiter bent met een harde hand en je rijd met die neusriem. Als je een harde hand hebt doe je je paard snel zeer in zijn mond en als reactie om die pijn te ontwijken doet hij zijn mond open om de druk van het bit in de lagen en tegen de kiezen te ontwijken, en vervolgens krijgt je paard geen lucht meer.

Het paard wordt dus gestraft omdat hij pijn wil ontwijken.

Daarnaast ziet het er niet uit als een bijzonder "paarden-mond-vriendelijke" neusriem, want hij hangt onder het bit door naar de bakstukken met een stuk ijzer.

Nu zijn er mensen die zeggen dat als je dan een harde hand hebt je gewoon niet met die neusriem moet rijden, maar er zijn toch mensen die vinden dat het nodig is en het toch doen enz.

Wat vinden jullie hier nou van? En als je vind dat ik het mis heb, leg me dat dan eens goed uit, want dit vind ik toch wel heel erg absurd.

Mizora

Re: Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:45

Ontneemt paard niet de lucht, de divozagids schrijft zoals zovaak onzin. Een kinetonneusriem werkt deels in op de neus en deel in op de mond. Het is dus een combi van bitloos en met bit. Heel veel renpaarden stoppen niet op het bit, rennen juist harder van de druk en uiteindelijk pijn, maar remmen op druk op hun neus, allemaal! Er is uitgebreid onderzoek naar geweest.