Zeer smal paardje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renjer100

Zeer smal paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:42

Hi

Ik heb een zeer smalle KWPN-er, kan geen geschikt zadel vinden, heeft iemand tips ?
Dank

bonte_bente

Re: Zeer smal paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:44

wintec zadels, knight rider en ainsley?
zadels zijn op maat te maken en je hebt ze ook met verstelbare bomen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:44

wintecjes gaan toch tot heeeeel smal dacht ik? als dat nog niet smal genoeg is is er toch wat mis met jouw paard zou ik denken...

Of is het echt een spitse schoft gecombineerd met weggevallen spieren aan de schouder?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:49

boomloos? ik heb zelf geen boomloos zadel, maar ik ben er een héééle grote voorstander van!

check deze link eens: http://www.boomloosrijden.nl/ (alle pagina's goed doorlezen, en naar de plaatjes kijken natuurlijk! kost wat tijd maar het levert ook wat op, en anders een goede zadelmaker vinden, bokkers kunnen het niet beoordelen voor jou, en zeker niet vanaf hun PC. )
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 26-03-08 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:51

Mijn Kwpn-merrie is ook behoorlijk smal. ik heb laatst een Kieffer zadel gekocht, een smalle dus. Ik had gezegd tegen de zadelverkoper dat ik een smal paard heb met hoge en brede schoft (hoezo lastig?!) Hij had geen tweedehandsjes die smal waren en van de 4 nieuwe die hij had meegenomen, paste er 2. Eentje paste redelijk en die andere paste goed. die hebben we nu ook gekocht. Daarvoor hadden we een wintec met de smalste boom die ze hebben. Die zat op zich wel goed, maar die ging schuren op de schoft. Dus vandaar dat we een op zoek gingen naar een ander zadel.
Ik geloof dat de breedte van deze Kieffer boom 28 of 29 cm is.
Bel in ieder geval een goede zadelmaker. Ik kreeg wel het advies om vaker te longeren met bijzet, zodat de rugspieren beter ontwikkeld worden, zodat ze niet nog smaller wordt.

Renjer100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 09:08

Hee allemaal, bedankt voor de suggesties. Ik heb inderdaad momenteel een wintec vzh zadel erop liggen, met de smalste boom, zelfs dit is maar net aan ! Maar nu wil ik dus over naar een dressuur zadel, en twijfel dus erg tussen : een zadel op maat laten maken, en door wie, of weer iets met een verwisselbare boom, het is namelijk wel de bedoeling dat ze breder wordt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:29

Ik heb een Wintec Pro Cair, mijn paardje is ook heel rank en zelfs nog smaller geweest.
Ligt het aan de leeftijd van jouw paard? Of is ze misschien erg mager?
Die van mij moest ook breder worden en meer aankomen, met de Wintec is dit perfect, omdat de boom verwisseld kan worden.
Lachen

Renjer100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 09:43

Heb je een dressuur of een vzh zadel. Ik heb dus nu een vhz van Wintec, maar ik vind het niet lekker zitten, en ben dus bang dat een dressuur zadel van WIntec ook niet lekker zit. Ja mijn paardje is nog wat te mager, heeft vorig jaar een veulen gehad en toen heeft ze een behoorlijke jas uitgedaan. Er zit al veel verbetering in, maar ja die hoge schoft blijft ze natuurlijk houden

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:57

Ik heb een dressuurzadel.
Meningen verschillen over de Wintec, ik vind het een heerlijk zadel en zit voor mij super fijn.
Hij past ook fijn op mijn paard.

Edit:
Is er niet de mogelijkheid om via een ruitersportwinkel te testen? Ik kreeg diverse zadels onder mijn kont en heb daaruit dit zadel gekozen Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:02

wat den je dan van een kr ? ook verwisselbare boom wintec systeem maar stuk goedkoper

wil je voor echt goed kan ik je een sommer aanraden
deze kan ik je helaas niet leveren (ben niet mobiel genoeg om aan huis te komen) maar heb wel evt nr voor je
deze zadels worden naar je paard te plekke aangepast
door de levrancier van heel smal tot max 37
ben je wel in 1 keer klaar

Renjer100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 10:05

Wat is KR ? Knight Rider ? En wat is een sommer ? Help ik ben een groentje wat deze termen betreft, hahaha
En die zadels die ter plekke worden aangepast is dat dus KR ?

Thanks

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:09

nee de knight rider is net als de wintec
alleen goedkoper en geheel van een wat steviger materiaal
moet zeggen dat ik de ligging in het algemeen ook wat fijner vind

de sommer word ter plekke aangepast
deze heeft een boom welke ze met een machine ter plekke
naar aanleiding van de maten van je paard word verbogen
dit kan een aantal duizend maal voordat die knap zegt Knipoog

dus als je paard en uit groeit kan deze weer aangepast worden
uiteraard werkt het met de kussens eender als met een ander zadel

www.sattelmacher.com Knipoog

Renjer100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 10:11

Hee dank je wel, ik ga eens effe overleggen thuis. Goeie tip
Nog 1 vraagje, zijn dat ook lederen zadels ?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:36

de sommer zijn lederen
de goedoopste is de magnus II die is rond de 1000 Bloos
maar ja hij gaat wel langer mee als je paard

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:42

als je paard zogezegd echt zo smal is, ligt het der dan niet gewoon aan dat je een teruggesneden kamer nodig hebt? soms denk je dat je een erg smalle brug nodig hebt omdat je zadel anders op de schoft komt, maar knijpt hij dan op de schouders, omdat de schouder zelf toch niet zooo ontzettend smal was als je dacht...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:18

kynshiri schreef:
als je paard zogezegd echt zo smal is, ligt het der dan niet gewoon aan dat je een teruggesneden kamer nodig hebt? soms denk je dat je een erg smalle brug nodig hebt omdat je zadel anders op de schoft komt, maar knijpt hij dan op de schouders, omdat de schouder zelf toch niet zooo ontzettend smal was als je dacht...

als je dan een zadel met uitgesneden kamer hebt dan kan het zadel wel ver naar voren hellen over de schouders heen.
let daar wel op als je dit probeert!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:39

prints schreef:
kynshiri schreef:

als je dan een zadel met uitgesneden kamer hebt dan kan het zadel wel ver naar voren hellen over de schouders heen.
let daar wel op als je dit probeert!

de schoft houdt je zadel toch niet tegen? anders is hij te breed...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:38

als de schouders in tegenstelling tot de schoft breder zijn dan glijd het zadel er wel overheen.

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:53

hallo,

wij hebben ook een zeer smal paard toen we haar zadelmak wilde maken konden we geen zadel vinden.
We hebben nu een 2de hands passchier boommaat 1 de kleinste
met een bontje eronder gaat het goed.
Nu spieren kweken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:00

Ik heb een redelijk oude kieffer (dressuur); voor mijn eigen kont niet zo comfortabel (vrij hard), maar mèt teruggesneden kamer en smalle boom. Weet zo niet wat voor een type. Deze ligt vaak goed op de smalle paardjes.