welk zadel geschikt voor mij en mijn pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

000

welk zadel geschikt voor mij en mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:46

Hallo,
ik heb sinds oktober mijn eigen haflinger.
ik heb toen een merkloos vz -zadeltje gekocht voor haar, om mee te beginnen.
zodra ze haar normale bespiering heeft gekregen en ik geld genoeg heb gespaard wil ik graag een goed degelijk zadel aanschaffen (maar denk niet aan prijzen boven de 500,- moet namelijk wel zelf betalen)
we rijden vooral recreatief, een of 2 keer per week een sprongetje verder lekker de bossen in en het normale dressuur werk.

zelf zit te denken aan een boomloos zadel, zijn er mensen die met een boomlooszadel op een brede haflinger rijden, zoja hoe bevalt jullie dat?
en natuurlijk andere tips voor het ideale zadel voor ons Lachen

groetjes

Benfan

Re: welk zadel geschikt voor mij en mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:47

de tip van de week!

vraag een zadelpasser/maker die kan namelijk zien wat er op de rug van je pony kan. Het beste is om te gaan voor een 2e hands merk zadel dan voor een merkloze nieuwe.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:49

een kn met een brede boom!! super zadels!! koop vooral geen zadel met een te diepe zit anders ga je met een paard met zo'n rug al snel teveel voorover vallen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:50

Voor 500 euro vind je geen goed nieuw merkzadel, dus ik zou inderdaad een tweedehands zadel zoeken.
Voor een boomzadel zou je inderdaad een zadelmaker kunnen laten langskomen, maar boomloos is ook een goede optie Lachen Heb je er al eens op gereden? Je kan gratis testzadels lenen bij Barefoot en ook bij andere merken. Voor 500 euro kun je een leuke tweedehandse barefoot helemaal compleet vinden.

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:30

Ik heb al wel eens gehoort dat bij té ronde paarden de boomloze zadels durven draaien bij het opstappen enzo..
Zelf heb ik er geen ervaring met.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:37

Je zou eens kunnen kijken voor een Wintec. Prima zadels voor een prima prijs.
Maar laat in ieder geval een zadelmaker komen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:40

Ik heb ook een wintec met wisselbare boom idd, zeker omdat mijn pony nog moet bijkomen in bespiering.
Als je een boomloos zadel koopt wil ik m wel een keertje lenen om uit te testen Tong uitsteken

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:09

Het zadel uit mijn onderschrift natuurlijk! Haha!

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:43

Wat dacht je van een kieffer vz Europe CT. Ik heb er nog eentje liggen... Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:07

Voor minder dan 500 euro heb ik een Stübben dressuurzadel te koop liggen mocht je intresse hebben Lachen

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:10

Ik heb een Randoll's boomloos op mijn brede haflinger liggen en ben er super tevreden mee. Randoll's is een iets goedkopere versie dan een BF, ik heb er 400 compleet voor betaald ongeveer. Ik heb geen ervaring met Wintec, maar misschien dat dat ook iets voor je is ivm het verwisselbare boom systeem.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:16

Ineke2 schreef:
Voor minder dan 500 euro heb ik een Stübben dressuurzadel te koop liggen mocht je intresse hebben Lachen

Ze vraagt niet om een zadel wat iemand te koop heeft , maar advies over de aanschaf van wat voor zadel..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:21

Ik zeg er toch bij "mocht je interesse hebben" bovendien moet je dan maar het hele topic eens lezen. Ik heb al 2 berichtjes gezien van mensen die precies hetzelfde doen, alleen op een andere manier opschrijven.

Als de TS geen interesse heeft reageert ze er zelf gewoon niet op, maakt dus niks uit. Als ze wel interesse heeft is het toch fijn dat ze misschien een leuk zadel kan kopen dat wellicht erg goed past.

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 23:31

bedankt voor alle berichten Lachen

ik zit zelf te denken aan een boomloos zadel of een springzadel( dressuur zadel iig niet )

en ik ga even googlen op de zadels die jullie me hebben aanbevolen

groetjes

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:38

ik zo wat rond gekeken en ik ik twijfel toch het meeste tussen een wintecs wide of een boomloos zadel( bij boomloos ook nog eens welk merk, zag laats het merk randolls voorbij komen, is dat wat? of kan ik beter gaan voor de bf cheyenne?)

dus alle ervaringen met deze zadels welkom.

alvast bedankt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:43

Barefoot is een stuk beter qua afwerking dan de randolls Lachen Ik zou persoonlijk liever voor een tweedehandse bf gaan dan voor een nieuwe randolls. En als je t geld ervoor hebt, dan een nieuwe barefoot natuurlijk Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:48

je kunt zelf opmeten wat voor breedte van zadel jouw dier nodig heeft Haha!

Je hebt een flexibel iets nodig (flexibele lineaal, ijzerdraad omwikkeld met schuim o.i.d., bij de bouwmarkt is vaak wel iets te vinden). Je hebt een stuk nodig van 42 cm.
Deze plaats je met het midden op de schoft van je paard, ter hoogte van het midden van de schouder.
Dan buig je beide uiteinden om je paard heen en neem je 'm eraf.
Als je nu de afstand meet tussen de uiteinden van je flexibele draad, dan weet je de boommaat.

en van daaruit kun je dan kijken of je een gewone wintec moet hebben met bijvoorbeeld de witte boom er in of een wintec wide.
voor boomloos raad ik je echt aan om eerst een week een testzadel te nemen, via google kun je wel adresjes vinden.
ook al word er gezegd dat een boomloos zadel altijd past is dit dus niet zo.

ik heb een week een testzadel gehad,maat 1 voor mijn korte rondgeribte welsh.
maar helaas pony kreeg schuurplekken op de kont en het zadel drukte te veel op de schouder

daarom handig om eerst een testzadel te gaan proberen Knipoog

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:07

ellepel schreef:

Je hebt een flexibel iets nodig (flexibele lineaal, ijzerdraad omwikkeld met schuim o.i.d., bij de bouwmarkt is vaak wel iets te vinden). Je hebt een stuk nodig van 42 cm.
Deze plaats je met het midden op de schoft van je paard, ter hoogte van het midden van de schouder.
Als je nu de afstand meet tussen de uiteinden van je flexibele draad, dan weet je de boommaat.

en van daaruit kun je dan kijken of je een gewone wintec moet hebben met bijvoorbeeld de witte boom er in of een wintec wide.
voor boomloos raad ik je echt aan om eerst een week een testzadel te nemen, via google kun je wel adresjes vinden.
ook al word er gezegd dat een boomloos zadel altijd past is dit dus niet zo.

ik heb een week een testzadel gehad,maat 1 voor mijn korte rondgeribte welsh.
maar helaas pony kreeg schuurplekken op de kont en het zadel drukte te veel op de schouder

daarom handig om eerst een testzadel te gaan proberen Knipoog

erg bedankt voor al tips!
ik zal eens kijken of er een adresje zit hier in de buurt.

groetjes

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:09

MysticTinker schreef:
Barefoot is een stuk beter qua afwerking dan de randolls Lachen Ik zou persoonlijk liever voor een tweedehandse bf gaan dan voor een nieuwe randolls. En als je t geld ervoor hebt, dan een nieuwe barefoot natuurlijk Knipoog

oke, dus de kwaliteit van de bf is stukke beter? want daar gaat het mij vooral om, en dat 'ie lang meegaat.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:27

ellepel schreef:

Ik zag toevallig dit stukje toen ik naar het opmeten van boommaten aan het zoeken was.
Dit stukje: ter hoogte van het midden van de schouder..Waar precies bedoel je dat?
is dat 2 cm achter het schouder blad, of heb ik dat weer verkeert??
Ik dacht ik pb er maar even over, zodat ik het gewoon ff zeker weet.

Groetjes Mandy

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 05:03

nou gewoon het midden van het schouderblad. Knipoog
anders kan ik het ook niet uitleggen.
misschien moet je even zoeken op google naar wat meer informatie?

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:10

ellepel schreef:

Weet de ruiter waar de schouder zit?
Sowieso NOOIT meten op het schouderblad. Minimaal 3 vingers achter de punt van de scapula, dien je te meten. Ik heb nog weinig ruiters ontmoet die uberhaupt weten waar het schouderblad zich bevindt, laat staan de punt.
Dan het meten van de boommaat, waar op het ijzerdraadje moet je meten dan? Helemaal aan de onderkant? In het midden?
Weet de ruiter hoelang de gemiddelde boomtakken zijn van en zadel? En waar die precies liggen, op een paardenrug?

Heel vriendelijk van je om dit soort info te geven, maar @ TS, ga niet zelf klooien. Een haflinger heeft al een niet makkelijke rug, veel lengte hebben ze vaak niet, en de boombreedte verschilt enorm per haflinger.

Haal er iemand bij van de MSFC, die weten hoe een zadel moet liggen. Kost misschien wel iets, maar uiteindelijk is het een investering waard, aangezien mijn ervaringen met zadels en klanten zijn, dat ze allemaal eerst zelf zijn begonnen met zoeken en passen, en na vele honderden euro's verder nog niets passends hebben gevonden. Uiteindelijk is die methode het duurst.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:16

je kan wel allerlei zadels bedenken,maar ik zou gewoon een goede zadelmaker laten komen,het gaat er neem ik aan om wat het beste past en ook waar je zelf lekker in zit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:01

Oud topic dus hier een slotje.