Wintec cair voor jonge arabier met rechte rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charis404

Wintec cair voor jonge arabier met rechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:06

Hallo,
ik ben voor mijn 3 jarige arabier op zoek naar een 1e zadeltje. veel gepaste zadels schuiven naar voren, aangezien ze amper schouder heeft. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een wintec dressuur, ivm de verwisselbare boom, omdat ze nog aardig zal veranderen. Mij werd de wintec pro aangeraden of in ieder geval een zadel met een Y-vormig systeem van de singelstoten, omdat de plaats waar de singel bij haar ligt ver naar voren ligt, waardoor het zadel mee naar voren schuift. Ook zou de pro uitvoering iets platter zijn aan de onderkant en mijn paard heeft een erg rechte rug.
Nu vroeg ik me af of deze singelstoten echt helpen, misschien heeft iemand hetzelfde probleem gehad en ook twijfel ik over wel of geen cair systeem. Dit schijnt ook weer iets boller te zijn aan de onderkant en er bestaat veel onduidelijkheid over repareren of opvullen van dit systeem.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen! Bedankt, Charissa

Lenneke_

Re: Wintec cair voor jonge arabier met rechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:17

Ik zou geen cair nemen. Cair is iets bol van vorm en kan niet fatsoenlijk aangepast worden, op een paard met een rechte rug past dat gewoon niet (heb ervaring)

Ik zou gewoon een zadel nemen met een normale vulling zodat hij makkelijk passend gemaakt kan worden naar de rug.

Laat eens een goede zadelmaker komen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:13

Misschien is het een idee om dan met een boomloos zadel te beginnen?

Je kan dmv speciale opvulbare pads het zadel passend maken en doordat er geen boom in zit is hij erg soepel en kan je paard "meegroeien" en meebewegen.

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 14:07

Bedankt voor de reacties, ik ben eruit: ik ga inderdaad niet voor cair, meerdere mensen zijn er niet zo over te spreken.
Uhm, boomloos, ja daar ben ik weer zo onbekend mee dus dat vind ik dan ook een beetje 'eng' om mee te beginnen als 1e zadel.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:13

Ik heb sinds kort een Barefoot London ( Boomloos ) voor mijn jonge paard. De zadel zijn zo vooruit gegaan. Met een goede pad verdelen ze de druk goed. ( natuurlijk niet zo goed als een goedpassend boomzadel).
Ik heb voor boomloos gekozen omdat het altijd past Lachen Kan altijd nog over stappen op een boomzadel.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:39

Dat bedoel ik Yinka.

Je kan hem ermee inrijden en spieren kweken, en als je dan een boomzadel wil, kan je daar later op over gaan. Laat je anders eens adviseren door een "professional".

Met een boomloos zadel zit je vrijwel altijd goed, op de paar uitzonderingen na.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:19

Inderdaad, een boomloos zadel 'groeit' als het ware met het paard mee zodat deze ongestoord zijn spieren kan opbouwen, zodra je een boomzadel koopt zou deze goed aan moeten sluiten, meestal door de zadelmaker aangepast, is je paardje een half jaar aan het werk, weet je zeker dat zijn spieren groeien (bovenlijn) waardoor er hele grote kans is dat een boomzadel niet goed meer past, hoeft maar heel iets te knellen, die de ruiter vaak met blote ook niet ziet...

Bij een boomloos zadel heb je dit niet, rij hem lekker in laat hem lekker groeien en indien je nog over wilt gaan op een boomzadel, zou je dit kunnen doen zodra de spieren mooi ontwikkeld zijn zodat je een zadel hebt waar je lang mee kunt rijden.

succes!

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 14:29

Ik liep via een kennis tegen een oud wintec zadel met vaste boom aan die ik voor een klein prijsje kan overnemen. hij ligt goed, schuift minimaal zonder dekje en met dekje niet. als ze verandert, koop ik gewoon een nieuwe, en tot dan ga ik met deze aan de slag. Wat mij betreft kan dit topic dus dicht en bedankt voor de reacties.