Algemene eigenschappen merken dressuurzadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Algemene eigenschappen merken dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:56

Ik vroeg me af of er per merk aan te geven is of zij hun zadels over het algemeen volgens bepaalde eigenschappen maken. Bijvoorbeld merk A heeft zadels met een diepe zit en merk B is juist vaak wat vlakker, merk zus heeft zadels die vaak wat lang uitvallen en merk zo is juist vaak wat korter, Dit merk heeft een hardere zit en dat merk is juist wat zachter... Zijn er mensen die hier wat zinnigs over kunnen zeggen?

eigenschappen waar je aan zou kunnen denken:
Diepe zit - vlakke zit
Harde zit - zachte zit
lang zadel - kort zadel (uiteraard vergeleken met dezelfde inchmaat, dus zadel van merk A is bij 17"langer dan een 17" van merk B)
Geschikt voor hoge schoft - niet geschikt voor hoge schoft
Over het algemeen lange takken aan de boom - korte takken
enz.

Daico

Re: Algemene eigenschappen merken dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:36

Wij hebben een Daeleman voor ons paard met een hoge schoft, maar heb geen idee of alle zadels van Daeleman geschikt zijn voor een hoge schoft. Ik denk dat je van alle merken te veel verschillende modellen hebt om er zo eigenschappen op te plakken.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:44

Ja maar er zijn toch meestal wel eigenschappen die veel terug komen in een bepaald merk... ik bijvoorbeeld begrepen dat Stübben over het algemeen vrij harde zitvlakken heeft... om maar wat te noemen Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:58

Veel mensen die op mijn KN gaan zitten vinden hem vaak erg zacht en hoog op het paard liggen...
Klinkt vaag dat laatste, maar of je meer boven je paard zit ipv direct op de rug... wel kan je met mijn zadel de bewegingen van je paard goed aanvoelen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:03

c_alsemgeest schreef:
... en hoog op het paard liggen...
Klinkt vaag dat laatste, maar of je meer boven je paard zit ipv direct op de rug...

Ik ken dat. Dat is bij Spaanse zadels ook zo!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:07

Ja echt vaag... zelf voel ik het niet, maar veel mensen die erop zitten voelen het toch meer dan bij andere zadels. Clown

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 02:31

Daico schreef:
Wij hebben een Daeleman voor ons paard met een hoge schoft, maar heb geen idee of alle zadels van Daeleman geschikt zijn voor een hoge schoft. Ik denk dat je van alle merken te veel verschillende modellen hebt om er zo eigenschappen op te plakken.

Ik heb ook een daaleman op mijn paard liggen deze heeft ook een hoge schoft past perfect alleen vind het niet zo fantastisch zitten ( hij is ook een beetje te groot)