wat is het verschil tussen Wintec icelandic en Wintec 500

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oogje

wat is het verschil tussen Wintec icelandic en Wintec 500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 12:37

hallo,

ik ga een ijslander kopen, en daarvoor heb ik natuurlijk een zadel nodig.
nu ben ik al een beetje aan het rondkijken wat betaalbaar is aangezien de aanschaf van een ijslander wel flink wat kost.
nu zit ik te denken aan een Wintec, die zijn volgens mij best goed, maar nu zie ik ergens een wintec icelandic en een wintec 500 (met of zonder cair) maar wat is nou eigenlijk het verschil? behalve de prijs?
op de plaatjes zie ik ook niet heel veel verschil.

ik hoop dat iemand me kan helpen.
alvast bedankt

Sonja_vR

Re: wat is het verschil tussen Wintec icelandic en Wintec 500

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:15

als ik de foto's van beide zadels naast elkaar leg is de zit van de icelandic platter, het dieptepunt ligt iets verder naar achter dan bij de 500
en de zweetbladen zijn rechter /iets verder naar achter geplaatst dan die van de 500

ook is de bekleding van de zweetblad over de kniewrongen heen van een ander materiaal bij de icelandic
vanaf de foto's lijkt het dat equisuede bij de icelandic, terwijl het bij de 500 helemaal dat kunstleer is

oogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 23:06

zou het op een ijslander ook nog veel uitmaken? dat verschil?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 02:23

ligt een beetje aan de ijslander denk ik
viergangers kunnen nog wel eens gebaat zijn bij een zadel met specifiek erg veel schoudervrjheid
maar ook een best aantal vijfgangers
dit ivm de bewegingen bij het lopen van alle gangen etc etc

het ligt gewoon heel erg aan de bouw en beweging van je paard welk zadel nu echt geschikt is

op het WK afgelopen jaar in oirschot bijvoorbeeld werden de meeste paarden gereden met een ijslanderzadel
maar er liepen ook een aantal paarden rond met een dressuurzadel ,
lengte van de rug speelt denk ik ook wel erg mee

bij het rijden van gangen is het vaak wenselijk dat het zwaartepunt van het zadel iets achter het midden van het zadel ligt, maar tegenwoordig zijn er aardig wat korte gerugde ijslanders waarbij het zwaartepunt van een dressuurzadel eingelijk op de juiste plaats van de rug komt te liggen om alle gangen goed eruit te kunnen rijden

kwestie van goed kijken naar de bouw en beweging van je paard en de zadels die je er op legt Lachen

oogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 12:37

oke heel erg bedankt, ik ga dat zadel bestellen (wintec icelandic) zodra ik weet welk paard ik koop.
en die extra bomen zijn niet zo heel duur zag ik al dus als de boom niet goed is kan ik ze altijd nog ruilen. gelukkig zijn er meer ijslandermensen hier in de buurt dus die kunnen kijken of het zadel echt goed ligt.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:16

Je kan natuurlijk ok altijd gaan voor een tweedehandsje! Bij www.atorka.nl hebben ze gebruikte zadels. Het nadeel van een kunstof is dat je het niet kan aanpassen aan je paard. Leren zadels kunnen met je paard 'meegroeien' door ze op te laten vullen bijborbeeld.