Opruwende haren na rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Paardjee

Opruwende haren na rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:42

Hoi ik heb een probleempje.
Als ik klaar ben met rijden, dan zijn de haren bij mijn pony opgeruwd rond om de schoft.
Wiee weet wat hier de oorzaak van is ?
zadelmaker heeft al naar het zadel gekeken en hij zij dat het zadel gewoon past en netjes aansluit alleen in het midden draagt hij niet voor de volle 100% die hij gewoon daar moet dragen. ( dit was verder geen probleem volgens hem en ik kon er nog gewoon mee verder rijden)
nu ruwen de haren daar dus op, de ene keer wel na het rijden de andere keer helemaal niet?
ook heb ik het idee dat ik scheef zit in het zadel, en mijn pony op de ene hand makelijker loopt als op de andere hand ( met ligtrijden) de boom is voor zover ik weet niet scheef ( al helemaal gecontroleerd en alles maar leek recht) zou het zitvlak dan scheef zijn? of wat zou dan scheef zijn?
verder schuift het zadel ook niet tot een heel klein beetje maar hij blijft dan wel op die plek liggen. waar die hoort te liggen, dus er zit wel een beetje beweging in.
wie o wie weet waardoor dit komt? en kan mij helpen.
pony heeft een korte brede rug zeer weinig schoft.

zazoeyou

Re: Opruwende haren na rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:20

_Paardjee schreef:
Hoi ik heb een probleempje.
Als ik klaar ben met rijden, dan zijn de haren bij mijn pony opgeruwd rond om de schoft.
Wiee weet wat hier de oorzaak van is ?
zadelmaker heeft al naar het zadel gekeken en hij zij dat het zadel gewoon past en netjes aansluit alleen in het midden draagt hij niet voor de volle 100% die hij gewoon daar moet dragen. ( dit was verder geen probleem volgens hem en ik kon er nog gewoon mee verder rijden)nu ruwen de haren daar dus op, de ene keer wel na het rijden de andere keer helemaal niet?
ook heb ik het idee dat ik scheef zit in het zadel, en mijn pony op de ene hand makelijker loopt als op de andere hand ( met ligtrijden) de boom is voor zover ik weet niet scheef ( al helemaal gecontroleerd en alles maar leek recht) zou het zitvlak dan scheef zijn? of wat zou dan scheef zijn?
verder schuift het zadel ook niet tot een heel klein beetje maar hij blijft dan wel op die plek liggen. waar die hoort te liggen, dus er zit wel een beetje beweging in.
wie o wie weet waardoor dit komt? en kan mij helpen.
pony heeft een korte brede rug zeer weinig schoft.

Als ik bovenstaande lees is mijn 1e reactie : andere zadelmaker zoeken..

Een zadelmaker die zegt dat een zadel dat brugt(niet draagt/aansluit in midden)niet erg is??is in mijn ogen geen goede zadelmaker.. Knipoog

Verdere dingen die jij omschrijft heeft toch echt te maken met een NIET goed passend zadel..

Als 1e brugt het zadel(dus druk wordt niet 100% gelijk verdeeld over gehele draagvlak),, ten 2e schuift het ietsje EN heb je het idee scheeft te zitten( waarscheinlijk ongelijke vulling) je paardje buigt naar 1 kant slecht(of paardje is niet recht OF toch weer het zadel dat hem pijn doet)..

Achter de computer is het niet te beoordelen..

Nogmaals zoek een andere zadelmaker,, geloof mij ECHT DOEN Pling

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:31

De oorzaak van opgeruwde haren is wrijving/schuren
W.S. schuift je zadel wat naar voren.
Het zadel ligt dus niet helemaal goed, en daarom snap ik de reactie van je zadelmaker ook niet
Je zou eens een andere (goede) zadelmaker kunnen vragen om er eens naar te kijken.

_Paardjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:48

oke zal ik doen.
ze buigt wel naar allebij de kanten goed en de linker hand is juist haar makelijkste hand altijd geweest in de bak, maar als ik dan dus op de linker hand ga lichtrijden dan zit het zadel heel wiebelig en heb ik het idee dat ze soms zelfs kreupel loopt?
de zadel maker zij dat het verder geen kwaad kon dat hij daar niet droeg :S maar ik zal wel eens een andere zadelmaker laten komen Knipoog
bedankt voor jullie reacties

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:05

Andere zadelmaker idd Lachen
Zal zeker helpen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:06

Mee eens. Dit is teken van een slecht passend zadel. Je kunt eens een dunner dekje eronder proberen, ruwt het dan nog, dan zul je toch op zoek moeten naar een beter passend zadel.

_Paardjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:33

Pensionnetje schreef:
Mee eens. Dit is teken van een slecht passend zadel. Je kunt eens een dunner dekje eronder proberen, ruwt het dan nog, dan zul je toch op zoek moeten naar een beter passend zadel.

kheb al van allesoorten dekjes geprobeerd Knipoog
een pad van eurostar, kreeg ze schuurplekjes waar de rand van de pad zit.
dun katoene dekje gewoon z'n standaard dingetje, kreeg ze nog opruwende haren.
een bontje onder het zadel, nogsteeds opruwende haren.
nu rijd ik met een heel bontje en een schoftbondje onder het zadel, het opruwen is nu wel wat minder maar nogsteeds vind ik het niet prettig om te weten dat het zadel daar dus opruwd