Dressuurzadel voor paard met moeilijke rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Dressuurzadel voor paard met moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:02

Ik heb een tuigpaardmerrie die niet echt een hele geschikte rug heeft voor een zadel. Haar schoft is vrij duidelijk en een teruggesneden kamer is dus wenselijk, maar dat is nog niet eens het grootste probleem. Ze heeft namelijk gigantisch gespierde schouders, precies op de plek waar normaal gesproken de boom van het zadel ligt en hier heeft ze dus last van!

Ik rijd nu met een Barefoot Cheyenne. Dit zadel ligt heel goed op haar, maar ik kan er niet zo goed op zitten. Op de een of andere manier draait het zadel (door de bevestigingsplaats van de beugelriemen die je dus door het zadel heen voelt) mijn knieen naar buiten en moet ik in een soort van 'stoel-houding' gaan zitten om nog enigszins een onafhankelijke zit te houden. Hiervoor moet ik de beugels dus korter hebben dan normaalgesproken, en kom ik zelf te ver achterin het zadel te zitten, terwijl mijn benen dus (logischerwijs) weer te ver naar voren liggen.

Ik rijd voornamelijk dressuurmatig en krijg daarnaast ook nog eens les in de klassieke rijkunst. Ik ben dus op zoek naar een zadel waarin je meer een dressuurzit krijgt, maar ik heb geen ambitie om wedstrijden te rijden en ben dus niet gebonden aan ècht een dressuurzadel. Ik heb al een hele rits zadels getest, van boomloos veelzijdigheid (die ik nu dus nogsteeds heb) en dressuur (Barefoot london, lag ook erg goed) tot domo vaquera, portuguesa en veelzijdigheid met boom... van de week ga ik een dressuurzadel met boom testen, kan alleen even niet zo gauw op de merknaam komen.

Maar goed onder de geteste zadels kwam qua ligging de barefoot het beste uit de bus... (dit zadel hoort wat verder naar achteren te liggen en zit haar schouders dus niet in de weg) alleen vind ik een zadel zonder boom op de lange duur niet zo geschikt daar ik steeds langer en intensiever rij en ik naar mate ik langer op het zadel zit de ruggegraat van mijn paard steeds duidelijker begin te voelen (en ik er logischerwijs dus ook vanuit kan gaan dat zij mijn zitbeenknobbels ook steeds beter voelt naarmate de rit vordert). Misschien dat er hier meer mensen zijn met een paard dat zo'n soort rug heeft? In dat geval ben ik erg benieuwd naar de zadels die jullie wel/ niet goed bevallen zijn en waarom.

Mijn eisen zijn als volgt:
Het zadel moet goed liggen op het paard (uiteraard) en ik moet er goed op zitten (ook logisch) maar ik wil ook het contact met mijn paard houden. Dat is de reden dat de domo vaquera en de portuguesa zijn afgevallen, want in deze zadels kreeg ik het gevoel dat er een halve meter hout tussen mij en mijn paard zat, en ik dus vrijwel geen subtiele hulpen door kon geven. Budget is van later zorg.

xSoline

Re: Dressuurzadel voor paard met moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:16

Kan je dan niet naar de winkel gaan met je paard om de zadels te passen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 23:08

Haha meestal komt de winkel naar je paard, maar dat maakt voor het verhaal verder niet uit. Natuurlijk is dat de bedoeling, maar dan zal ik eerst moeten weten welk(e) zadel(s) ik wil passen/uitproberen. Momenteel zie ik namelijk door de bomen het bos niet meer Ziek

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:18

klinkt misschien gek maar probeer de wintec dressuur eens.

persoonlijk vind ik bij dit zadel dat je je paard beter door het zadel heen voelt dan bij de andere dressuurzadels die ik heb geprobeerd.

wintec is ook aantepassen op een moeilijke rug.

je zou ook de freeform kunnen proberen weet niet zeker of die er ook in dressur model is volgens mij wel maar dat moet je even opzoeken.
zit als een dressuurzadel maar heeft geen boom en zo voel je je paard beter.
deze is volgens mij ook aan te passen op z'n rug.

je kan ook een zadelmaker vragen of verschillende soorten zadels mee te nemen.
evengoed zou ik een zadelmaker laten komen om het zadel passend tet maken.

succes met zoeken

kjara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:28

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:31

Misschien een WOW zadel? Dat is met lucht.
Zijn nieuw wel iets van 2400 euro. Nagelbijten / Gniffelen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:54

Zo te lezen heeft je paard weggevallen schoftspieren
Een zadel met Flair systeem of een WOWzadel is hiervoor heel geschikt. Ja
iid niet echt goedkoop, maar omdat de boom-maat verstelbaar is, hoef je niet telkens een nieuw zadel
dus uiteindelijk is het toch niet duur

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:05

waarom niet een zadel aan laten passen door een goede zadelmaker?
Mijn oudere merrie heeft ook een moeilijke rug, zou geen passend zadel voor te vinden zijn volgens de ruitersportzaken. Mijn zadelmaker kreeg dit wel voor elkaar hij past het zadel regelmatig aan wanneer dit nodig is.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 17:06

Bedankt voor de reacties allemaal!

@Ginoya: Wintec is mij idd al vaker aangeraden! Ik wil eens een passervice laten komen met wat verschillende zadels, en ik heb dit topic geopend om een selectie te maken welke zadels hier dan bij aanwezig zouden moeten zijn. Ik denk dat de wintec cair pro daar bij aanwezig zal moeten zijn.

Wat betreft de Freeform: heb je (of iemand anders natuurlijk) ervaring met dit zadel? Ga je hier na een tijdje ook de ruggegraat doorheen voelen?

@ Needje: De WOW zadels zien er erg comfortabel uit. € 2400,- is inderdaad een heleboel geld, maar ik geloof dat als ik niets kan vinden en dit zadel echt zowel bij mij als bij mijn merrie perfect aansluit ik het ervoor over zou hebben... Enig idee of deze zadels tweedehands verkrijgbaar zijn of sla ik dan de plank mis omdat ze op maat gemaakt worden?

@ Unamie: Zou je misschien meer betaalbare voorbeelden weten van zadels met flair-systeem of licht het allemaal in de 'WOW-regionen'?

@ Mistral: Ik ben inderdaad bang dat het daar op uit zal komen...

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:17

Babje_84 schreef:
@ Needje: De WOW zadels zien er erg comfortabel uit. € 2400,- is inderdaad een heleboel geld, maar ik geloof dat als ik niets kan vinden en dit zadel echt zowel bij mij als bij mijn merrie perfect aansluit ik het ervoor over zou hebben... Enig idee of deze zadels tweedehands verkrijgbaar zijn of sla ik dan de plank mis omdat ze op maat gemaakt worden?

@ Unamie: Zou je misschien meer betaalbare voorbeelden weten van zadels met flair-systeem of licht het allemaal in de 'WOW-regionen'?

je kun je onder meerdere merken het flair systeem laten zetten. Het wow zadel is denk ik tweedehands een lastige.. dit zadel wordt echt op zoveel punten op maat gemaakt. Neem anders een contact op met Kerry Sharp (http://www.kerry-sharp.nl). Hij heeft veel ervaring met de wow zadels maar kan je ook goed adviseren over andere zadels (met eventueel luchtsysteem erin)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:05

Babje_84: Mijn aangepaste zadel is niet veel duurder dan dat het zadel bij een ruitersportzaak weg komt hoor Knipoog Het verschil is dat ik mijn zadel kaal gekocht heb en bij de ruitersportzaak krijg je hem compleet Knipoog

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:57

Dat is mooi om te horen Mistral! Kaal of compleet maakt niet uit, beugels, riemen en singels heb ik toch al liggen vanwege de vele zadels die ik intussen gekocht/verkocht heb na testen en niet bevallen *LOL*

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:14

Mijn springgefokte KWPN-er is ook breed van voren en heeft veel schouderruimte nodig. Hij loopt het fijnst onder een Passier Optimum.
Ook geen goedkoop zadel, zo'n 2300 Euro, maar redelijk populair, dus misschien kun je er eens eentje uitproberen van een zadelmakerij?
Succes, ik weet hoe vervelend de zoektocht kan zijn!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:08

Babje_84 schreef:

De goedkoopste oplossing is een 2e hands (A merk) zadel kopen met de juiste boom-maat en een breed kussenkanaal, die koop je rond de 500/600 euro
Daar laat je flair inbouwen, de kosten daarvan zijn 500 euro
Of je koopt een (2e hands) zadel met het flair er al in..
Ze liggen niet voor het oprapen, maar soms staan er ook WOW zadels te koop op marktplaats.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:36

Of misschien een zadel helemaal op maat laten maken ( dus ook de boom zelf ) ?
Harnessmaker en mischa hier op Bokt verkopen zadels die helemaal op maat gemaakt worden ...
Merken zijn oa pariani, sellerie fleur de lys, Jeremy rudge en Morris & Nolan.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:38

Maris zou je me misschien een beetje kunnen vertellen wat de richtprijs hiervan is of heb je daar zelf geen ervaring mee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:16

Het is zo gek als je het zelf wilt maken. Ik las ergens prijzen van 1800 euro ( en meer )
Maar pb anders eens met harnessmaker.