Ik denk dat je gewoon wat moet uitproberen..
Wat jij lekker vind zitten,, kan IK wel verschrikkelijk vinden..kwestie van smaak
Daarnaast moet je ook kijken(wat allerbelangrijkste is) welk merk en type het beste op je paard past,,want ene paard is het andere niet
Zo heb ik ook heeeel wat zadels uitgeprobeerd(zadelmaker laten komen) ik dacht wel te slagen met een prestige/stubben/devouxc
Ik had dus ook een FLINK budget gespaard...
Na al deze dure zadels gepast te hebben (en ook wat onbekende merken) kwam ik voor mn paard en mij uit op een Kentaur
Ik kende dat hele merk toen nog niet,, maar het zat lekker en paste perfect..scheelde me ook nog eens ontzettend veel geld,,
Ik heb gekozen voor : kentaur type Juray Hanulay ll 17,5inch en een boommaat 2
Dit zadel is dus nieuw aangeschafd zn 5 of 6 jaar geleden..
Deze modellen worden nu niet meer verkocht(alleen 2e hands te verkrijgen zo af en toe)
Ik vind de pasvorm als 1e SUPERRRRR
Ten 2e zit hij goddelijk (heerlijk zacht en meer dan genoeg steun)
Kwaliteit en prijsverhouding geef ik echt een DIKKE VETTE 10
Zadeltje koste mij 995euro compleet(inclusief kentaur springsingel/en kentaur beugelriemen/beugels/blokjes en dekje naar keuze)
Tot op de dag van vandaag rij ik nogsteeds met deze combinatie rond...
Voor die prijs koop ik er zo weer 1 (als het ooit moet gebeuren)
Zadel wordt wel netjes NA het rijden schoongeveegd met babydoekje,, en eens per maand schoongemaakt met zadelzeep en daarna vet ik het in met hamanol(van stubben),, randen e.d gebruik ik een soft tandenborstel voor..
Op de normale lichte beugelriemen plekjes(gebruikerssporen) na,, ziet hij er als nieuw uit..nog diep en diep zwart,,nergens een plekje of losse stiksel..gewoon super
singelstoten zijn nog 100% goed ,,dus nog nooit vernieuwd,, opvullen is 3x gedaan EN controlle(op boom e.d) gebeurt jaarlijks...