Wondjes in de mondhoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lousje22

Wondjes in de mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:12

Mijn paard is nu sinds half november onder het zadel en zag wel dat ze na een tijd beetje schrale mondhoeken had, maar het was niet open. Nu heeft ze sinds vorige week wel een open wondje in haar mondhoek.
Het bit is niet te klein, het is een watertrens dubbelgebroken. Misschien dat het beter is om een d-trent of bustrens te nemen? Mondhoeken insmeren om ze vet te houden doe ik al.
Hebben jullie tips en advies qua bit?

hrokur

Re: Wondjes in de mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:18

Als je de mondhoeken al insmeert en het bit volgens jou niet te klein is dan zou het kunnen zijn dat je misschien te hard inwerkt waardoor de mondhoeken kapot gaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:19

vaak zijn de mondhoeken van een jong paard nog wat extra zacht. Een ander bit z\ou kunnen helpen of nog iets zachter met je handen zijn.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:20

kan ook aan je hand liggen(een paard wat nog niet zo lang onder het zadel is wil nog wel een tegen het bit inkomen)en dat hoeft ze niet eens heel erg te doen,waardoor er toch een wondje kan ontstaan,doordat je mischien je hand vast zet,kan hoor,als je een goed passent bit heb(en schoon)en waar jij mee rijd is een redelijk normaal bit, daar hoort haar mondhoek daar niet van open te gaan.dus mischien dat je de oorzaak ergen anders zoeken,dan bij het bit zelf

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:03

Is het al een wat ouder bit? Daar kunnen wel eens wat beschadigingen opzitten waardoor het te ruw wordt. D ringen kunnen helpen. Sommige enkel, maar ook dubbele gebroken trensen kunnen in de mondhoek wat knijpen. Dan zou een ongebroken trens wat voor je paard zijn als die heel gevoelig is. Gewoon even proberen wat het best werkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:07

Ik raad een bustrens aan, er zijn waarschijnlijk velletjes in de aansluiting van mondstuk naar ring geweest, dit kan bij sommige watertrenzen ook wanneer ze nieuw zijn vrij makkelijk.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 15:51

Aan mijn rijden ligt het denk ik niet, ben heel zacht in de hand en let er juist op dat ik niet vastzet of trek enz. Kan natuurlijk altijd onbewust, maar heb tussendoor ook priveles en dan had ik het wel gehoord. (zal nog eens vragen of hij erop let)
Mizora wat jij zegt kan heel goed kloppen, heb wel velletjes gezien en iemand anders op stal kwam met hetzelfde.
Denk dat ik toch eens een ander bit probeer, nou heb je ook zo'n appelbitje voor jonge paarden dat is een bustrens heeft iemand dat weleens gehad?

Melanie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:52

Bustrens inderdaad, en heb je wel eens gedacht aan bitringen? Van die rubberen ringen? Dat wil ook nog wel helpen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:55

die dingen vind ik naar de huid erom heen wordt er weker door dus kwetsbaarder. D trens kan ook goed helpen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:01

Rubbers zijn ondingen. Ze gaan in de mond zitten, schuren.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:02

Lousje22 schreef:
Aan mijn rijden ligt het denk ik niet, ben heel zacht in de hand en let er juist op dat ik niet vastzet of trek enz. Kan natuurlijk altijd onbewust, maar heb tussendoor ook priveles en dan had ik het wel gehoord. (zal nog eens vragen of hij erop let)
Mizora wat jij zegt kan heel goed kloppen, heb wel velletjes gezien en iemand anders op stal kwam met hetzelfde.
Denk dat ik toch eens een ander bit probeer, nou heb je ook zo'n appelbitje voor jonge paarden dat is een bustrens heeft iemand dat weleens gehad?

ja dat zeggen er wel meer, maar ongemerkt doe je het toch vaak, zeg niet dat het zo is maar het kan best hoor Ja.
Heb je een foto van het bit?

Melanie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:02

Ik heb er in het verleden mee gereden op mijn verzorgpony toen der tijd en ik vond het prettige dingen, maar zo te lezen is niet iedereen het er mee eens Clown LOL dan heb ik verder geen idee!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:13

Bitringen heb ik in het begin gehad, maar later eraf gehaald omdat het alleen maar lastig was (ze was toen nogal panisch met hoofd en probeerde ze in haar mond te doen)en ook toen zag ik al dat haar mondhoeken beetje geirriteerd waren.
Qua rijden reed toen de eigenaar van stal er alleen op en die rijdt zo vaak jonge paarden en weet denk ik wel wat ie met zn hand doet.

http://divoza.com/shop/a.visit/47e6acac ... a8c06406db
http://divoza.com/shop/a.visit/47e6acac ... a8c06406db
Deze lijken op mijn bit. Precies dezelfde kan ik niet vinden.

Morgen naar tentenkamp dus zal gelijk eens kijken, ander bitje lijkt me toch het beste om te proberen

Zover alvast bedankt voor de tips Lachen