Bitloos inrijden, of is dat niet verstandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Bitloos inrijden, of is dat niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:28

Hoi allemaal, ik lees zo hier en daar mensen die bitloos rijden. Dit spreekt mij wel erg aan. Als het kan is het namelijk wel wat fijner voor je paard lijkt me. Eerst was ik er niet zo van overtuigd, maar ik begin er steeds meer interesse in te krijgen.
Nou zit het zo, ik heb een haflingerruin die in Mei 2 jaar word. Ik ga hem dus pas volgend jaar een keer inrijden, maar alvast wat opzoek gaan naar informatie kan geen kwaad.
Aangezien haflingers soms wat sterk in de mond blijken te zijn, weet ik niet of het verstandig is om hem bitloos in te gaan rijden! Het is natuurlijk altijd even uitproberen, maar heeft er iemand ervaringen mee, met bitloos inrijden, en iemand ervaring met haar/zijn haflinger die hem/haar bitloos rijd?
En hoe vind je dat dan gaan?

Nou we het toch over bitloos hebben, wie kan mij vertellen welke na en - voordelen dat heeft? Is het zoveel beter dan rijden met bit? Want zoals ik al eerder een artikel heb gelezen wat voor een schade een bit kan aanrichten in de mond.. daar was ik eerlijk gezegt niet zo van overtuigd Scheve mond

Ik weet dat er al vele topics zijn over bitloos rijden, maar ik kan niet precies vinden waar ik naar opzoek ben. En ook omdat het bij mij over het inrijden gaat.. Want heb je met inrijden wel genoeg controle als je bitloos rijd?

Dus ik hoor graag zoveel mogelijk informatie over bitloos rijden, ervaringen ermee, en de voor en nadelen ervan. En waarom het (eventueel) beter zou zijn dan een bit?

Alvast bedankt, groetjes Milou
Ps, om reacties te voorkomen als zoiets van: Wil je je paard volgend jaar al gaan inrijden? Dit doet er even niet aan toe, en ik heb er bijgezet: Ongeveer over een jaar, dan ga ik beginnen met longeren enz.
Ohja dat was ik nog vergeten te vragen, bitloos longeren.. kan dat ook, als je hem voor de eerste keer gaat longeren?
Laatst bijgewerkt door Moelie op 22-03-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Re: Bitloos inrijden, of is dat niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:30

Ik lees even mee, ook ik heb een jaarling die in april 2 jaar wordt, en ook voor haar ben ik al een beetje aan het rondkijken en informatie aan het inwinnen. Het bitloos inrijden lijkt me fijn, maar wat ik me dan afvraag.. gaat het rijden daarna met bit net zo, of beginnen we dan weer van vooraf aan?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:32

Splash: Ja, dat vraag ik me dus ook af ja. Stel je wil toch naderhand overstappen naar bit rijden, gaat dat dan idd zo.
Ik wil de mijne eigenlijk bitloos gaan inrijden, tis natuurlijk altijd een kwestie van uitproberen. Maar ik wil er zoveel mogelijk informatie overhebben, en zoveel mogelijke ervaringen van mensen die bitloos rijden.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:34

Ik heb een aantal paarden bitloos ingereden, het vergd wel wat meer tijd maar is op zich wel te doen. Alleen als je daarna besluit om toch met bit te gaan rijden is het wel flink wennen voor het paard. Ineens weer een stuk ijzer in de mond waar af en toe spanning op komt kan wel eens voor verzet zorgen. Ik raad altijd aan om met bit zadelmak te maken en zodra ze daar goed op reageren over te gaan op bitloos.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:34

mijne is bitloos en daarna ook even met bit ingereden bij Monty Roberts NL, bevalt me zeer goed. Al ben ik daarna wel weer met bit gaan doorrijden omdat ik hier midden in het verkeer zit als ik het erf af ga. Maar zou het zo weer op kunnen pakken.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:43

Hmm ja ik als het zo lees denk ik toch dat hem dat niet word (bitloos inrijden). Sowieso lijkt het mij niet zo fijn omdat ik dan het gevoel heb dat ik geen controle over hem heb. Ik heb namelijk zelf nog nooit bitloos gereden.. en dan zou ik me paard bitloos gaan inrijden. Denk niet zo'n goed idee nee.
Denk dat ik hem gewoon met bit ga inrijden, en dan kan ik daarna idd nog altijd overstappen op bitloos.
Bedankt voor jullie berichtjes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:44

Het voordeel van bitloos inrijden, naast alle andere voordelen (rustiger in de mond enz.) is dat het paard, of vooral jij het paard leert te reageren op je zit en houding, ipv het bit. Je bent gedwongen om met je zit en houding te rijden, iets waar die jonkies heel gevoelig voor zijn. Zolang je de teugels licht contact tot lekkere waslijntjes laat, kan die daar geen steun op gaan zoeken. En ook geen paard krijgt die hard in de mond wordt.
Een paard dat aan de hand al wat kan mee lopen, kan je met grondwerk, lange lijnen enz voorbereiden op evt. hulpende druk tijdens het sturen. Iets wat je eigenlijk alleen met je zit zou horen te doen.

En daarom kan je ook vrij gemakkelijk overstappen op bit. Omdat je er amper aan hoort te zitten tijdens het rijden. Enigste extra is dan dat bit in de mond zit.
Je krijgt dan juist een paard die goed op je zit te rijden is, omdat je alles zo geleidelijk aan leert.

Ik heb mijn vz-paard wel ingereden met bit, omdat ik het eerst niet aandurfde.. Maar al vrij snel heb ik haar bitloos gereden, omdat ze last had van het bit in haar mond. Heb haar wel ingereden met een los teugeltje en op mn zit.
Kijk maar naar de westernruiters, die beginnen ook met bosal Knipoog

Maar goed, kan het zeker aanraden, netzoals goed advies en begeleiding.
Succes alvast!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:55

Mijn paard is bitloos ingereden, het hele proces kun je lezen in mijn profiel.
Het bevalt me bijzonder, mijn trainer heeft verteld dat als ik later toch met bit zou willen gaan rijden dat dat geen problemen zou gaan geven.
Voorlopig wil ik gewoon bitloos blijven rijden, omdat ze nog in de wisselfase is en wolfstandjes heeft.
Ben het er ook niet mee eens dat het inrijden langer duurt, denk dat dat evenals met bit per paard verschild.
Jammer dat je toch al besloten hebt om toch met bit in te gaan inrijden maar aan de andere kant heb je nog even de tijd om meer informatie in te winnen.
Dus wie weet, ben benieuwd welke keuze het tenslotte gaat worden.
Hoe je het ook gaat doen wil je alvast heel veel plezier en succes wensen.