Nou zit het zo, ik heb een haflingerruin die in Mei 2 jaar word. Ik ga hem dus pas volgend jaar een keer inrijden, maar alvast wat opzoek gaan naar informatie kan geen kwaad.
Aangezien haflingers soms wat sterk in de mond blijken te zijn, weet ik niet of het verstandig is om hem bitloos in te gaan rijden! Het is natuurlijk altijd even uitproberen, maar heeft er iemand ervaringen mee, met bitloos inrijden, en iemand ervaring met haar/zijn haflinger die hem/haar bitloos rijd?
En hoe vind je dat dan gaan?
Nou we het toch over bitloos hebben, wie kan mij vertellen welke na en - voordelen dat heeft? Is het zoveel beter dan rijden met bit? Want zoals ik al eerder een artikel heb gelezen wat voor een schade een bit kan aanrichten in de mond.. daar was ik eerlijk gezegt niet zo van overtuigd
Ik weet dat er al vele topics zijn over bitloos rijden, maar ik kan niet precies vinden waar ik naar opzoek ben. En ook omdat het bij mij over het inrijden gaat.. Want heb je met inrijden wel genoeg controle als je bitloos rijd?
Dus ik hoor graag zoveel mogelijk informatie over bitloos rijden, ervaringen ermee, en de voor en nadelen ervan. En waarom het (eventueel) beter zou zijn dan een bit?
Alvast bedankt, groetjes Milou
Ps, om reacties te voorkomen als zoiets van: Wil je je paard volgend jaar al gaan inrijden? Dit doet er even niet aan toe, en ik heb er bijgezet: Ongeveer over een jaar, dan ga ik beginnen met longeren enz.
Ohja dat was ik nog vergeten te vragen, bitloos longeren.. kan dat ook, als je hem voor de eerste keer gaat longeren?