Wat voor hoofdstel kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Wat voor hoofdstel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 09:52

He!

Ik ben opzoek naar een nieuw hoofdstel voor mijn pony. Nu weet ik niet watvoor.

Wat had ie?
Hij heeft nu een gekombineerde, alleen de sperriem is kwijt, dus begebruiken hem als engels hoofdstel.

Waarom?
Nu is Bonzjo wat tegen het bit (hij loopt er in principe wel goed mee maar er toch wat 'tegen'), dus wou ik in eerste instantie een bitloos hoofdstel kopen. Heb hem weleens met een halster gepakt en daar liep hij prima mee.
Maar daar vraag ik me af (heb gelezen dat je geen continu contact mag houden met een bitloze) of ik er wel dressuur mee kan rijden. Aan de teugel, wijken (al doe je dat voornamelijk met je been en zit Clown )etc.

Daarnaast heb ik in overweging een ander bit. Nu las ik bij wat een bit aanricht in de paardenmond en -lichaam dat een ongebroken vriendelijk zou zijn? Ik zat namelijk eerst te denken aan een dubbelgebroken.

Iemand tips en ervaringen?

GeneralFlynn

Re: Wat voor hoofdstel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:02

bonzjo schreef:
Nu is Bonzjo wat tegen het bit (hij loopt er in principe wel goed mee maar er toch wat 'tegen'), dus wou ik in eerste instantie een bitloos hoofdstel kopen. Heb hem weleens met een halster gepakt en daar liep hij prima mee.
Maar daar vraag ik me af (heb gelezen dat je geen continu contact mag houden met een bitloze) of ik er wel dressuur mee kan rijden. Aan de teugel, wijken (al doe je dat voornamelijk met je been en zit Clown )etc.
Iemand tips en ervaringen?
Je kan gewoon contact houden hoor,hier een mooi voorbeeld:
[HAW] Ordeal na een maand bitloos @dressuurwork!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:15

Ik heb geen ervaring met bitloos. Maar misschien dat je kunt proberen zo'n hoofdstel van iemand te lenen. Op die manier kun je zien hoe ze erop loopt en zit je er niet meteen aanvast.
Je kunt ook in je omgeving iemand vragen om een dubbelgebroken bit te mogen lenen. Er zijn vast wel mensen in je omgeving die zo'n bit hebben. Gewoon wat dingen uitproberen.

Ik rijd mijn paard dus op een dubbelgebroken bit van K&K en moet zeggen dat dit bit mij heel goed bevalt!

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 18:08

Bedankt! Mooi voorbeeld! Super zeg.

Lenen is moeilijk omdat mijn pony maat shet heeft maar een bitje lenen zou niet zo'n probleem zijn.

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:19

egnie schreef:
Ik heb geen ervaring met bitloos. Maar misschien dat je kunt proberen zo'n hoofdstel van iemand te lenen. Op die manier kun je zien hoe ze erop loopt en zit je er niet meteen aanvast.
Je kunt ook in je omgeving iemand vragen om een dubbelgebroken bit te mogen lenen. Er zijn vast wel mensen in je omgeving die zo'n bit hebben. Gewoon wat dingen uitproberen.

Ik rijd mijn paard dus op een dubbelgebroken bit van K&K en moet zeggen dat dit bit mij heel goed bevalt!

jaaa dit denk ik oook.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:20

Ik snap dit topic niet, in je titel staat welk hoofdstel, maar je vraagt over een bit..?

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 09:06

Nee hoor, ik vraag toch ook over bitloos hoofdstel.

Bovendien ga ik sowieso een nieuw hoofdstel kopen