lage neusriem en bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

lage neusriem en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 16:25

zou je met een lage neusiem, mits goed bevestigd, ook de teugels aan de ringetjes kunnen maken, en op die mannier bitloos rijden? Of is dit nu een hele rare domme gedachte van mij?

triesjuh

Re: lage neusriem en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:44

nee hoor dat heb ik ook gedaan, alleen je moet oppassen dat de neusrieme niet te laag zit.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:44

Ik vind een lage neusriem te laag zitten om rechtstreeks druk op te gaan uitoefenen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 16:49

hij moet een handbreedte bobven de neusgaten zitten dan toch, om bitloos te rijden? ik heb een full op een fjordenkoppie, dus hij kan nog omhoog.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:50

Hij moet ca. twee vingers onder het jukbeen van je pony zitten, volgens mij. In elk geval moet je niet met een te lage neusriem bitloos gaan rijden. Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:59

Ik ben bang dat je een lage neusriem niet zo hoog kunt verstellen als dat zou moeten (maximaal 2 vingers onder het jukbeen).
Lager dan dit (rode streep) zou hij naar mijn smaak in ieder geval niet mogen zitten:

Afbeelding

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:16

@Speedster : Dan zit ik met de vraag waarom een Bitless Bridle, Dr. Cook Bitless Bridle enz. veel lager ? Ik verwacht dat het wel mogelijk is uiteraard moet hij ook niet zo laag zitten als bij normaal gebruik, maar ik denk dat het in zekere maten goed kan als het paard er ook goed op reageerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:20

Check www.bitloos.nl maar, daar staat precies op hoe je neusriem moet liggen.
Ik rij zelf al een tijdje bitloos, heb zelfs diverse optomingen geprobeerd, maar te laag is echt niet goed, hoor.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:21

en met een gewoon nylon halster dan? ik wil het eens gaan proberen, maar om er nu direct een bitloos hoofdstel voor aan te schaffen..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:29

Ken je niet iemand met een stang en trens hoofdstel of een ander hoofdstel met hoge neusriem?
Als je een goed verstelbaar stalhalster hebt kun je dat ook proberen.
Het is wel erg belangrijk dat de neusriem wel hoog genoeg zit als je er druk op uit gaat oefenen, zoal bij bitloos rijden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:30

nee ik ken niemand die een stang en trens hoofdstel heeft. of is er hier iemand die een goedkoop 2e handse bitloze optoming heeft, waar ik met een jong paard mee kan beginnen? Maat cob

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:32

Als je lid wordt van www.bitloos.nl kan je gratis een paar verschillende bitloze hoofstellen uitproberen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:11

Er zijn niet voor niet bitloze hoofdstellen dus ik zou gewoon in de buurt rondvragen of je niet wat verschillende modellen kunt proberen.
Of bij de site die hierboven staat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:14

bij een te lage neusriem moet je uitkijken dat je paard nog wel vrij kan ademen. hij kan niet door zijn mond ademen zoals wij...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:39

LovesHerPony schreef:
@Speedster : Dan zit ik met de vraag waarom een Bitless Bridle, Dr. Cook Bitless Bridle enz. veel lager ? Ik verwacht dat het wel mogelijk is uiteraard moet hij ook niet zo laag zitten als bij normaal gebruik, maar ik denk dat het in zekere maten goed kan als het paard er ook goed op reageerd.

Die zou ik dus ook niet zo laag hangen als op veel foto's te zien is...
Als je langs de neus van je paard aan de zijkanten omhoog voelt, dan kun je precies voelen waar het "zwevende" deel van de neus ophoudt (dat smalle, uitstekende stuk). Het belangrijkste is dat de neusriem niet op het zwevende deel zit, dat deel is veel te gevoelig en zou (theoretisch) kunnen breken bij genoeg druk. Als je dat aanhoudt, zit je goed.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:41

Ik heb een lage neusriem ook wel eens geprobeerd Lachen gewoon een maatje groter genomen dan ze normaal nodig had, en die inderdaad 2 vingers onder de jukbeenderen bevestigd. Daar de teugels aan geklikt, en werkte prima toen!

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:20

ik rijd zelf ook bitloos en ik rijd met een gewone lage neusriem (duitse neusriem).
mijn paardje heeft maat cob dus ik heb een maat full lage neusriem gekocht en hem zo hoog als een hoge neusriem hangen.

je kan de teugels dan aan de ringetjes vastmaken dan krijg je een soort side-pull
je kan ze ook met een longeerbitstukje onderaan vast maken. (werkt vaak beter)

ik rijd hiermee omdat mijn paard de andere bitloze hoofdstellen niet accepteerd.

je kan dus wel degelijk met een lage neusriem rijden zolang het op de goede hoogte hangt en je het op de goede manier gebruikt.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:29

Ik rijd ook wel eens met een gewoon nylon halster, die iets te klein is voor in de wei. Dan gaat ie niet te veel schuiven Knipoog gewoon twee touwtjes aan de zijkant doen Lachen zo doe ik het Tong uitsteken