boom - of boomloos zadel??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

boom - of boomloos zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:08

Oke ik heb nou echt een dillema..
Mijn paard heeft echt last van haar rug en ribben. Hier is de osteopaat al voor geweest en die stelde deze conclusie. Alles zat gewoon vast. Dit is dnek ik nu ruim een maand geleden en ik merk nog niet heel veel verschil. Ik ben weer gaan rijden maar ze is zo gespannen en is echt de TL lichten aan t plafond aan het tellen. En ik denk niet dat dit zo geod is voor haar rug maar dat weet ik verder niet. Ze is gewoon erg gespannen met rijden.

Ik rijd boomloos en de osteo advieseerde mij om de voorpommel eventjes er uit te halen omdat ze ook pijn aan haar schoft had. ik heb deze er ondertussen weer ingedaan want het is een boomloos zadel en het schuift verschrikkelijk bij mij zonder de pommel. Mijn vraag is: Is het extra belastend voor haar rug dat zadel? Ik heb dit zadel aangeschaft omdat ik dit beter aan kan singelen (ze heeft singeldwang, niet te zuinig) en mijn wintec begon heel erg te klapperen. Wat denken jullie? Beter een goed boomzadel of toch het boomloze zadel?

Shyla25

Re: boom - of boomloos zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:12

Ik denk dat je eerst een naar je paard moet luisteren en eens moet stoppen met rijden en op de grond naar de ontspanning moet werken.
Als je daar verder mee komt kan je eens goed naar haar rug kijken, eventueel ff overleggen met de osteopaat Pling

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:14

Ja ik doe best wel wat grond werk, heb jij een tip voor op de grond naar ontspanning werken?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:19

Wat ik doe is dan echt de tijd nemen in elke gang, het liefst zonder longe en dus los in een longeerring/paddock proberen of hij de bovenlijn los wil laten.
Eventueel met de dubbele lijn dan kan je wat meer figuren rijden om ook de buiging goed te krijgen.
Ook gewone strek oefeningen zijn goed, ga naast je paard staan net achter het voorbeen en probeer evt met behulp van een snoepje hem zijn hals te laten buigen, dit dus beide kanten op en ook naar de grond voor zijn voeten.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:20

Ik heb ook echt het idee dat ze het heeeelemaal niet leuk vind om te werken.. het liefst gaat ze volgens mij in volle vaart door de bossen haha. Ik rijd ook echt recreatief en hoef niks met haar te bereiken maar ik maak me best zorgen. Grondwerk doe ik dus ook wel, ik kom er alleen neit zo ver mee omdat ik er te weinig van af weet, ik heb ook wel level 1 van parelli maar daar ben ik al mee aan het rommelen en dat is niet goed. vrijheidsdressuur zou ook een optie kunnen zijn?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:22

Shyla25 schreef:
Ook gewone strek oefeningen zijn goed, ga naast je paard staan net achter het voorbeen en probeer evt met behulp van een snoepje hem zijn hals te laten buigen, dit dus beide kanten op en ook naar de grond voor zijn voeten.

Deze oefeningen heb ik ook vand e osteo gekregen Lachen als ik haar naar de grond laat buigen loopt ze achteruit omdat ze zoooo graag het snoepje wil hebben haha

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:25

vrijheidsdressuur is wel een optie, vaak vinden de paarden het ook leuk omdat ze er iets mee bereiken, snoepje of beloning.
een korte vakantie kan ook wonderen doen Ja

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:27

Ik sta nu ook op een andere stal, veel rustiger en ze ontspant in de stal zelf al een heel stuk dus ik geef het ook nog tijd Lachen Ik had op de manege ook een "break" gehad maar dat heeft niks uitgehaald. misschien omdat ik ook nit goed wist wat ik tijdens die break moest doen haha, beweging kreeg ze in ieder geval wel. Ik wil me in iedergeval wel wat gaan verdiepen in vrijheidsdressuur Haha! dankjewel voor je tips!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:27

Marlou_ schreef:
Shyla25 schreef:

Deze oefeningen heb ik ook vand e osteo gekregen Lachen als ik haar naar de grond laat buigen loopt ze achteruit omdat ze zoooo graag het snoepje wil hebben haha

zo herkenbaar Koe

de enige problemen met boomloos die ik trouwens al ben tegengekomen zijn drukplekken, maar in feite nooit een stijve rug ofzo... vaak worden ze net aangeraden voor paarden die niet soepel lopen met een boomzadel...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:31

oke fijn dat het herkenbaar is haha Knipoog Ik kom gelukkig geen drukplekken tegen maar ik twijfel of het zadel niet op haar ruggengraad ligt, ik kan dat niet goed controleren omdat haar rug iedere keer nat van zweet is. ik heb een barefoot met grandeurpad, dus inlages er in. heb je ook extra dikke inlages? want ik kreeg deze inlages er al bijna niet in Tong uitsteken

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:53

Marlou_ schreef:
oke fijn dat het herkenbaar is haha Knipoog Ik kom gelukkig geen drukplekken tegen maar ik twijfel of het zadel niet op haar ruggengraad ligt, ik kan dat niet goed controleren omdat haar rug iedere keer nat van zweet is. ik heb een barefoot met grandeurpad, dus inlages er in. heb je ook extra dikke inlages? want ik kreeg deze inlages er al bijna niet in Tong uitsteken

Je heb de gewone die nogal indeuken en naar mijn mening echt niet dik genoeg zijn
Dan de dubbel dikke die op de bovenste laag een uitsparing hebben waardoor je minder breed zit.

Zelf heb ik vilt onder mijn zadel van ongeveer 4cm en momenteel omdat mijn merrie was afgevallen nog een pad met dubbeldikke inlages en een laag memoryfoam, totaal bijna 8cm dik.
Bij mij is de ruggegraad altijd droog, of het moet hoog zomer zijn en mijn pony mega nat maar dit komt zelden voor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:46

Ik zou voorlopig niet rijden, maar wel lekker laten bewegen, indien verantwoord naast de fiets, dat is ideaal, rechtuit onbelast bewegen.
En op zoek gaan naar een goed passend boomzadel.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:20

Lenneke_ schreef:
Ik zou voorlopig niet rijden, maar wel lekker laten bewegen, indien verantwoord naast de fiets, dat is ideaal, rechtuit onbelast bewegen.
En op zoek gaan naar een goed passend boomzadel.

en waarom denk je dat een boomzadel beter zou zijn? Bloos

Want wat ik me een beetje afvraag, voor ik stappen onderneem, is wat de voordelen zijn van een boomzadel en een boomloos zadel in mijn situatie.

en nee, langs de fiets is niet verantwoord met mijn speedaholic hahaha Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:02

Een goed passend boomzadel verdeeld de druk beter als een boomloos zadel met pad.
Maar hoevaak ligt een boomzadel nou helemaal goed? Vaak alleen maar idiaal in stap maar ga je bewegen wordt het al minder pas.
Dan kan je misschien voor een beter pad gaan.
Soms kan een boomzadel wel een uitkomst zijn, vooral als je intensief rijdt zoals Lenneke klasse 4 endurance (of bijna klasse 4).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 06:46

Als je paard zo slecht loopt met dit zadel zegt dat toch al genoeg?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 06:54

Lenneke_ schreef:
Als je paard zo slecht loopt met dit zadel zegt dat toch al genoeg?

Maar het zegt niet dat boomloos niet zou kunnen Knipoog misschien is de pommelmaat verkeerd of is het type zadel wel niet goed voor haar.
Een boomzadel kan dezelfde problemen geven.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 10:13

ja inderdaad want ik heb nu nog de standaart pommel in mijn barefoot liggen dus misschien is ie wel te smal. Onder mijn barefoot ligt een grandeurpad dus ik weet eigelijk geen beter pad wat er onder zou kunnen..

en ik weet ook wel dat als mijn paard slecht loopt het al genoeg zou moeten zeggen maar ik vind het gewoon heel moeilijk, ik heb er ook weer niet zoveel verstand van als jullie haha Knipoog maar ik wil wel het beste voor haar,

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:51

Zolang een zadel (met of zonder boom) niet goed past zal het op den duur problemen gaan geven! Boomloos heb ik nog nooit gereden dus daar kan ik geen oordeel over geven. Mijn gevoel zegt dat een zadel met boom meer comfort geeft. Maar nog maals dat is mijn gevoel. Een zadel met boom kan de druk van de ruiter beter verdelen, ook lijkt het mij dat je eerder zult zien/merken of het niet past.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:06

Marlou_ schreef:
ja inderdaad want ik heb nu nog de standaart pommel in mijn barefoot liggen dus misschien is ie wel te smal. Onder mijn barefoot ligt een grandeurpad dus ik weet eigelijk geen beter pad wat er onder zou kunnen..

en ik weet ook wel dat als mijn paard slecht loopt het al genoeg zou moeten zeggen maar ik vind het gewoon heel moeilijk, ik heb er ook weer niet zoveel verstand van als jullie haha Knipoog maar ik wil wel het beste voor haar,

TIP haal de pommel uit het zadel en leg die op de rug op de plek waar hij zou moeten zitten, de onderkant moet paralel lopen met de rug, is hij te smal zullen de punten drukken Pling

Welke inlages heb je in je Grandeur? de standaard vindt ik vlut dingen, zelf heb ik vilt van ongeveer 3 a 4 cm plus mijn Budgetpad met dubbele inlages en memoryfoam (totaal 8cm).
Vooral bij wat meer schoft heb je snel dat het zadel op de schoft hangt als je niet voldoende inlages gebruikt.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:06

ik heb nu inderdaad de standaart inlages in mn grandeurpad maar die kreeg ik er al met moeite in, laat staan dat ik er dikkere in moet krijgen haha, zijn er dikkere inlages verkrijgbaar?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:11

Marlou_ schreef:
ik heb nu inderdaad de standaart inlages in mn grandeurpad maar die kreeg ik er al met moeite in, laat staan dat ik er dikkere in moet krijgen haha, zijn er dikkere inlages verkrijgbaar?

Ja er zijn dubbeldikke inlages te krijgen bij Boomloosrijden.nl
Als je er een boterhammenzakje omheendoet dan glijden ze er zo in Pling

DiezelPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:20

in mijn ogen is boomloos altijd beter voor het paard.
misschien kan iemand van deze site je helpen, ze masseren bij spierproblemen : http://www.happy-athlete.nl/

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:28

DiezelPower schreef:
in mijn ogen is boomloos altijd beter voor het paard.
misschien kan iemand van deze site je helpen, ze masseren bij spierproblemen : http://www.happy-athlete.nl/

Dit is ook niet helemaal waar, het licht er zeker aan wat je met je paard doet, hoe de bouw is en de gezondheid.