Bitringen, waar dienen ze voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Bitringen, waar dienen ze voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:17

Hallo bokkers,

Ik lees weleens over bitringen, maar zelf gebruik ik ze niet.
Ben er dus ook onbekend mee.
Maar ik vraag me af, waarom gebruik je bitringen en wat is het nut/werking daarvan?

Alvast bedankt.

Meetje22

Re: Bitringen, waar dienen ze voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:19

Je gebruikt ze bij een watertrens zodat het bit minder scherp inwerkt bij zn mondhoek,dat is wat mij is verteld.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:20

Bitringen zijn er om je bit makkelijk aan je hoofdstel en teugels te kunnen maken.
Bitrubbers zijn er zodat je het bit niet door zijn mond kunt trekken, om een bit een halve maat kleiner te maken, of om om te zorgen dat zijn velletje niet tussen het bit en de bitringen inkomt.

Somebitch

Voor als je bijvoorbeeld niet goed kan sturen dat je niet heel het bit door de mond heen trekt.

Eventueel als ze snel wondjes bij de mondhoeken krijgen kun je ze ook daarvoor gebruiken. Lachen

LadyMadonna

ik neem aan dat je bitschijven bedoelt (rubber). Die voorkomen dat, als er teveel ruimte tussen het mondstuk van je watertrens en de ring zit de lip hier tussen komt.
IMO kan je dan beter een nieuw bit kopen. Vind het ondingen. Heb meerdere paarden gezien met kapotte monhoeken doordat het ging schuren

LisaD

En volgens mij als het bit iets te groot is vult dat de ruimte een beetje op. En bij gevoelige mondhoeken geloof ik.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:31

Alleen die rubbers over die ringen krijgen is al een ramp.
Zelfs als je ze in gekookt water hebt gelegd en ze er bloedheet omheen probeert te trekken.
Daarnaast beschadigen ze vaker meer dan dat ze goed doen.
Een versleten rubber maakt de mondhoeken juist kapot en aangezien die dingen vaak op maneges niet goed worden gecontroleerd zie je het daar meer.
Maar ja een goed passend bit schijnt duur te zijn Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:32

Meetje22 schreef:
Alleen die rubbers over die ringen krijgen is al een ramp.
Zelfs als je ze in gekookt water hebt gelegd en ze er bloedheet omheen probeert te trekken.
Daarnaast beschadigen ze vaker meer dan dat ze goed doen.
Een versleten rubber maakt de mondhoeken juist kapot en aangezien die dingen vaak op maneges niet goed worden gecontroleerd zie je het daar meer.
Maar ja een goed passend bit schijnt duur te zijn Knipoog

Verward Ze dienen niet alleen om het bit kleiner te maken hoor..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:35

nee, niet alleen, ook om te voorkomen dat de lip er tussen komt (ook een nieuw bit kopen dus)
Ter bescherming van de mondhoeken betwijfel ik, heb er alleen maar kapotte mondhoeken door gezien.
Ik heb ze ooit eens om mn liverpool gebruikt omdat mijn pony probeerde de scharen te pakken. Kreeg dat advies, heb ze er heel snel weer afgehaald

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:37

Ze dienen er ook voor dat je het bit niet door de mond trekt hoor. Bloos
Tenminste heeeeell vroeger toen ik nog op de manege reed vertelden ze me dat daar. Lachen

Zelf vind ik het wel ondingen en zou ze zelf ook nooit gebruiken.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:49

Ja en wat jouw manege verteld klopt altijd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:50

Is mijn manege niet hoor..
Ik zeg toch ook niet dat het klopt.. Ik heb het gehoord van de manege en van meerdere ruiters maar ik heb het nooit zelf getest of het zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:51

Somebitch schreef:

Ik vraag me af wat je dan wel niet moet uithalen om een bit door de mond te trekken....

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:54

Bespaar jezelf de moeite want zoals ik al eerder schreef krijg je bij het om de ringen heen brengen al moordneigingen.
Het enige wat je aan die dingen overhoud, is woede,verbrande vingers en kapotte mondhoeken Knipoog

Ja Redpassion lijkt mij ook dat je echt heel wat moet doen om dat bit er doorheen te sjorren Clown

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:55

Tegenwoordig zijn er rubberen bitringen met een soort kruisje, waardoor je ze heel makkelijk over je bit heen schuift.

Volgens mij zijn ze oorspronkelijk bedoeld om te voorkomen dat de mondhoek van het paard tussen de bitring en het bit komt. Vroeger gebruikte bijna iedereen die een watertrens gebruikte rubberen bitringen. Bij een bustrens kan de lip namelijk niet er tussen komen, maar bij een watertrens wel.

Bij mijn paard gebeurde dat de eerste keer dat hij zijn KK ultra watertrens in had Verdrietig Ik snap dus eigenlijk niet dat zoveel mensen met een watertrens kunnen rijden zonder rubberen bitringen Verward Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:56

RedPassion schreef:
Somebitch schreef:

Ik vraag me af wat je dan wel niet moet uithalen om een bit door de mond te trekken....

Heel makkelijk hoor trekken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:57

als je een lage of gek. neusriem hebt, vind het heel knap als je het bit door de mond kan trekken.
Zonder neusriem of met een hoge, bij beginners, ala, maar dan is het zaak van de instr. om de ruiter hierop te wijzen. Het kan misschien helpen, maar ze zijn er van oorsprong niet voor gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:58

Somebitch schreef:

Dat hoor je dus ook niet te doen. Maar zelfs als je paard zelf schrikt en dus per ongeluk een ruk aan het bit krijgt moet je het volgens mij wel heel bont maken om het bit door de mond te trekken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:59

RedPassion schreef:
Somebitch schreef:

Dat hoor je dus ook niet te doen. Maar zelfs als je paard zelf schrikt en dus per ongeluk een ruk aan het bit krijgt moet je het volgens mij wel heel bont maken om het bit door de mond te trekken.

Nee maar veel beginnende manege ruiters zie ik wel trekken hoor. Bloos

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:59

Tuurlijk is daar inderdaad de instructeur voor om het te vertellen. Lachen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:13

Rubberen bitringen zijn om te voorkomen dat er een velletje van de lip tussen de bitring en het mondstuk komt bij een watertrens. Niet om te voorkomen dat je het bit door de mond trekt. Als je ze daarvoor nodig zou hebben kun je beter meteen stoppen met rijden want dan mankeert er iets (groots) aan je rijtalent en gevoel voor het paard. Ja, bitringen voorkómen het wel (enigszins), maar ze zijn er niet voor bedoeld!

Het beschermt verder ook geen mondhoeken, daar zitten ze immers naast?! Wel kunnen mondhoeken (de rimpels die daar meestal zitten) geïrriteerd en soms beschadigd raken door deze bitringen, zoals hierboven al iemand zei.

Oh ja, om ze om het bit heen te krijgen: neem 1 strotouwtje, knip dat in 2 stukken, steek deze allebei aan een kant door de rubber bitring zodat er als het ware handvatten aan zitten (niet vastknopen), houd één kant vlakbij het rubber vast met het touwtje, op het punt waar hij ongeveer moet komen aan het bit, trek flink aan het andere touwtje en je kunt hem er zo over schuiven. De touwtjes kun je er nu zo weer uittrekken. Dit werkte bij mij altijd erg goed, was in 3 tellen klaar.
Laatst bijgewerkt door No_worries op 16-03-08 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:14

^^ Ik praat hier over beginners hoor.. Dus iedere beginner die iets wat streng is in de hand of trekt aan de teugels omdat hij eranders afvalt moet maar stoppen. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:15

Somebitch schreef:
^^ Ik praat hier over beginners hoor.. Dus iedere beginner die iets wat streng is in de hand of trekt aan de teugels omdat hij eranders afvalt moet maar stoppen. Verward

Nee, die moet helemaal zonder teugels rijden. Eerst maar eens balans hebben en kunnen zitten, dan pas teugel er aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:17

En hoeveel maneges doen dat?

Hier in de buurt niet veel hoor. Bloos

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:18

Het bit DOOR de mond krijgen is niet moeilijk... laatst ervandoor gegaan met mn pony.. nou ik heb toch ook even uit reactie gehangen! en geloof me, de bitRINGEN waren vol slijm en grasrestjes.. dus die heeft echt in de mond gezeten.
tevens is alles goed afgelopen en heeft de pony niets.

bitringen zijn er voor mij voor bij een D trens.. aangezien daar velletjes tussen kunnen komen Lachen