mijn arabier loopt niet lekker op het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dicoloveyou

mijn arabier loopt niet lekker op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 08:35

mijn 6 jarige arabier hengst loopt niet fijn op zijn bit ik heb er een dubbelgebroken in zitten
maat 11,5 de maat is wel goed maar ik weet niet wat ik anders zou moeten proberen ik ben zelf geen voorstanden van scharen bitten bijzetteugels slof en martingaal enzo ik heb mijn hengst zelf ingereden en ik rij verder nooit met extra teugels ofzo gewoon een anky hoofdstel met sperriem en dubbelgebroken watertrensje hij is nu ongeveer een jaar onder het zadel(op zijn 5de ingereden)
foto:Afbeelding

alvast bedankt voor de reactie's!

casanova

Re: mijn arabier loopt niet lekker op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:13

vvat doet je pony?

is je bit te dik of te onrustig in zijn mond?
hangt je bit op juiste hoogte?

vveleens bitringen of een d-trensje geprobeert?

spetticJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:16

Misschien is het handig om eens een DA of een paardentandarts naar zijn gebit te laten kijken!

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:06

Of ga bitloos rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:21

spettic schreef:
Misschien is het handig om eens een DA of een paardentandarts naar zijn gebit te laten kijken!

Dat is inderdaad het eerste. Je kan nog zoveel bitten en hulpteugels proberen, daar veroorzaak je alleen maar (meer) pijn mee als je paard een mond/gebitsprobleem heeft.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:30

Bitloos?? Het is zeker de moeite waard! Probeer anders met zo'n duitse neusriem en steek de teugels bij die ringetjes... Zo kun je al wat achterhalen of het beter gaat of niet (de kans is groot van wél! Knipoog ) Dan kun je overwegen om een echt bitloos hoofdstel te kopen... Je kunt gewoon evengoed rijden met bit als je erop oefent! Die figuren bekom je door zithulpen, beenhulpen,... helemaal niet met hét bit! Lachen En als je niet wilt overschakelen zal ik eens de DA roepen of een ervaren persoon die het weet hoe het in elkaar zit. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:31

Kwestie van uitproberen.. elk paard is anders.
Nadat je een tandarts hebt laten kijken kun je eens een ongebroken trens proberen (ligt rustiger in de mond), een bustrens (misschien irriteert een watertrens bij zijn mondhoeken), een dunner bitje (als je oude bit te dik is krijgt hij misschien zijn mond niet goed dicht, dat kan vervelend zijn), een bit van één soort metaal ipv twee (want twee verschillende metalen kunnen een onaangename prikkeling veroorzaken), bitloos (misschien heeft het paard toch last van de tanden/tandvlees/tong)..

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:19

hij loopt nu dus op een dubbelgebroken trens. probeer eens een enkelgebroken trensje. Mijn haflinger liep totaal niet op een dubbelgebroken, nu loopt ze op een enkelgebroken watertrens en daar doe ze het super op!

dicoloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:01

er is verder niks mis met zijn tanden het bit beweegt te veel en dat vind hij niet fijn belles, goede tip ik zal een een enkel gebroken trensje proberen van de andere ook goede tips hoor!

xxx

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:03

Een enkelgebroken trens zou ik zeker niet als eerste optie proberen; enkelgebroken bitten kunnen heel naar in het gehemelte prikken, en daarnaast knijpen ze de mondhoeken naar elkaar.
Als het bit te veel beweegt moet je een rustiger bit nemen, dus een ongebroken trens lijkt me dan het fijnst voor het paard. Deze prikt niet in het gehemelte, drukt ook niet de mondhoeken bij elkaar, en daardoor een stuk vriendelijker Lachen

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:04

hoii,,

ik zou een paardentandarts laten komen:) meschien heeft die wel een oplossing;)
suc 6

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:23

ik zou ook de DA of de paardentandarts laten kijken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:31

Tandarts laten kijken, les nemen (het kan nl ook komen door jouw rijtechnische vaardigheden Knipoog ) wanneer niets werkt en je paardje moeilijk het bit blijft aannemen, kan je ook overstappen op bitloos Lachen

dicoloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:55

ik heb er nu een ongebroken trens in en dit gaat goed! bedankt allemaal voor jullie tips!!

xxxxx