Bokriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Bokriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 00:02

Wat zijn jullie ervaringen met de bokriem? Hebben jullie er ook een foto van? Ik heb gegoogled op afbeeldingen, maar daar kon ik niets mee vinden... Heeft het misschien een andere naam dan 'bokriem'?

ellepel

Re: Bokriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:03

kun je uitleggen wat je precies bedoeld?

bij de naam bokriem denk ik aan een riempje wat je bevestigd aan de voorkant van je zadel en waar je je aan vast kunt houden als een paard bokt?

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 00:05

Ik heb gehoord van een bokriem die je dus aan de voorkant van het zadel kunt bevestigen, meer weet ik niet, vandaar de vraag. Ik heb op mijn manege nog nooit iemand gezien met een bokriem... Daar kan ik dus geen verhalen horen...

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:05

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:07

wij gebruiken een sperriem ervoor.
die haal je door de ringen heen die aan de voorkant van je zadel zit en die maak je vast.

je kunt ook een touw om de hals van het paard leggen,maar nadeel daarvan is weer dat als een paard zijn hoofd erg laag houd tijdens het bokken de riem te ver naar beneden kan glijden.

zijn wel varianten op hoor, een gewoon touwtje door de ringen voor aan je zadel kan ook.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 00:07

Ja, dat is het, geloof ik, Marije. Is het handig als je paard bokt of is het de moeite niet om het te kopen? Is het de bedoeling om je met één hand in het zadel te houden door je aan die riem vast te houden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:08

gewoon een sperriem of ander materiaal kan prima

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:09

Mijn verzorgpony heeft er ook een aan het zadel. Eerst één met een soort klipjes (zit ook soms aan halsters, geen musketonklipjes), maar die schoten vaak los en daarom zit er nu een andere aan. Die heeft een lusje die je vast moet maken door een gaatje door een pinnetje te halen (als je het nog snapt Knipoog), die blijft wel goed zitten.

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:10

Ik zou wel iets stevigs nemen mocht je ander materiaal willen gebruiken. Nadeel van bijv. een strotouwtje eraan dat het kan losschieten of kapot kan gaan.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:11

Dat is inderdaad de bedoeling ja. Dit is om te voorkomen dat je aan de teugels gaat hangen en beter kan blijven zitten, omdat je je in het zadel kan trekken. Ik denk dat het veel word gebruikt bij beginners en bij het inrijden van paarden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:17

Het wordt ook vaak gebruikt omdat je zo makkelijk je zadel kan optillen Knipoog Of het bij het bokken helpt ik had altijd bij het inrijden een riem om de hals, zo kan je het hoofd ook omhoog krijgen zonder aan het bit te trekken en jij hebt er houvast aan.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:18

volgens mij zijn ze oorspronkelijk voor als je op een pony stapt die ingereden word Clown
bij ons worden ze gebruikt voor beginners!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:22

Ik gebruik een halstertouw bij het inrijden dat ik om de hals van het paard vastmaak. die kan ik dan vast pakken mocht het paard aan de bok gaat of als ik bang ben dat ze dat gaat doen. Dat is handig omdat je je dan niet aan de teugels gaat corrigeren en hard in de mond wordt. Maar zou verder niet zo 123 aanschaffen nee. een sperriem door de ringen van t zadel is ook een goed idee Lachen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:30

ze deden bij mijn oude manege als je zonderzadel ging rijden en beugelriem om de hals, voor houvast Clown

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:47

lieniminnie schreef:
ze deden bij mijn oude manege als je zonderzadel ging rijden en beugelriem om de hals, voor houvast Clown

jah een beugelriem werkt ook prima! is ook erg stevig Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:56

Ik rij wel eens op paarden die een bokriempje hebben, maar mijn ervaring is dat als ze echt gaan, ik er helemaal niet aan denk om het riempje te pakken. Pas als ik op de grond lig denk ik "ohja, bokriempje!".

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:00

Mocca schreef:
Ik rij wel eens op paarden die een bokriempje hebben, maar mijn ervaring is dat als ze echt gaan, ik er helemaal niet aan denk om het riempje te pakken. Pas als ik op de grond lig denk ik "ohja, bokriempje!".

Ja precies, dat herken ik Haha!. Hier hebben we hem eraan gedaan voor het inrijden, en daarna maar erop gelaten want pony kan nog weleens buien hebben en naast mij rijdt er ook een jong meisje op.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:00

Zadeldrager is ook een benaming hiervoor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:02

ellepel schreef:
wij gebruiken een sperriem ervoor.
die haal je door de ringen heen die aan de voorkant van je zadel zit en die maak je vast.

je kunt ook een touw om de hals van het paard leggen,maar nadeel daarvan is weer dat als een paard zijn hoofd erg laag houd tijdens het bokken de riem te ver naar beneden kan glijden.

zijn wel varianten op hoor, een gewoon touwtje door de ringen voor aan je zadel kan ook.

Zo doet een vriendin van mij het ook.. Die geeft kleine kinderen les op shetlanders en gewoon een sperriem om de ringen werkt prima. *LOL*

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 16:17

Nog een vraagje... Ik overweeg een bokriem aan te schaffen, omdat ik nog een jonge merrie heb (nog niet zolang 4) en ze is eigenlijk heel braaf, maar in een jolige bui laat ze zien hoe goed ze rodeo kan Bloos zo'n bokriempje zou dus wel handig zijn, maar aan de andere kant denk ik dat, als je dat riempje gewend bent, en je stapt op een ander paard en als dat paard toevallig begint te bokken in de les bv... dat je dan veul sneller zandhapt... en daardoor twijfel ik dus om een bokriem aan te schaffen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:21

Ik rijd bij mijn jonkie ook met een bokriempje. Maar idd, wat gezegd wordt, als hij eenmaal gaat vergeet ik dat ding altijd te pakken ( vandaag nog meegemaakt ). Het is meer voor mijn eigen idee dat dat ding er zit, geeft me wat meer vertrouwen. Het is niet zo dat ik het op andere paarden mis ofzo. Ik vind het trouwens wel een ideaal ding om je zadel mee te dragen, heb je je arm nog vrij om er iets anders op te parkeren.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:08

Afbeelding

Dat is een bokriempje (vooraan het zadel).
Ik gebruikte het (en soms nog) omdat het zorgt dat ik me zekerder voel (mocht hij raar doen, kan ik dat riempje pakken).