Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

), die blijft wel goed zitten. 
Of het bij het bokken helpt ik had altijd bij het inrijden een riem om de hals, zo kan je het hoofd ook omhoog krijgen zonder aan het bit te trekken en jij hebt er houvast aan.
lieniminnie schreef:ze deden bij mijn oude manege als je zonderzadel ging rijden en beugelriem om de hals, voor houvast
Mocca schreef:Ik rij wel eens op paarden die een bokriempje hebben, maar mijn ervaring is dat als ze echt gaan, ik er helemaal niet aan denk om het riempje te pakken. Pas als ik op de grond lig denk ik "ohja, bokriempje!".
. Hier hebben we hem eraan gedaan voor het inrijden, en daarna maar erop gelaten want pony kan nog weleens buien hebben en naast mij rijdt er ook een jong meisje op. ellepel schreef:wij gebruiken een sperriem ervoor.
die haal je door de ringen heen die aan de voorkant van je zadel zit en die maak je vast.
je kunt ook een touw om de hals van het paard leggen,maar nadeel daarvan is weer dat als een paard zijn hoofd erg laag houd tijdens het bokken de riem te ver naar beneden kan glijden.
zijn wel varianten op hoor, een gewoon touwtje door de ringen voor aan je zadel kan ook.
zo'n bokriempje zou dus wel handig zijn, maar aan de andere kant denk ik dat, als je dat riempje gewend bent, en je stapt op een ander paard en als dat paard toevallig begint te bokken in de les bv... dat je dan veul sneller zandhapt... en daardoor twijfel ik dus om een bokriem aan te schaffen.