Niet tevreden over het zadel !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yutah

Niet tevreden over het zadel !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:49

Wat als een zadel past op je paard maar het zadel zelf gaat je niet of bevalt je niet ? Kan je het maken om je geld terug te vragen als er geen ander zadel is wat je aanstaat ? Heeft iemand dit al voorgehad ?

Esther28

Re: Niet tevreden over het zadel !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:26

Ligt er volgens mij aan van wie/waar je het gekocht hebt.....en hoelang geleden...
Als het van een winkel komt wel volgens mij, particulier wordt het wat lastiger, maar volgens mij niet onmogelijk.

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 07:34

Esther28 schreef:
Ligt er volgens mij aan van wie/waar je het gekocht hebt.....en hoelang geleden...
Als het van een winkel komt wel volgens mij, particulier wordt het wat lastiger, maar volgens mij niet onmogelijk.

Drie weken geleden heb ik het gekocht in een ruitershop . IK heb er 2 lessenmee gedaan en 3 x vrij gereden !
IK ga vandaag terug naar de winkel , ben wel zenuwachtig want dat is niet van mijn gewoontes , maar dit zadel is te kostelijk 1774 € , een stubben mix met biomex . Veels te hard en het gooit mij naar voor . Daar ik nog maar een gemiddeld niveau hebt wil ik niet verder met dit zadel . Als ik moet vechten met een zadel voor een goede zit of goed been werk gaat al mijn plezier verloren om op mijn paard te zitten . En daarbij heb ik ook nog eens rugklachten met dit zadel , erger dan bij een ander zadel ... ah nee hé en dat voor een bio mex .
Bedankt voor je reactie , dat verzekert mij toch wel een beetje.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:09

Ik heb een half jaar geleden een zadel gekocht voor mijn onbeleerde merrie.
Ik ben toen afgegaan op het kundige advies (dacht ik) van de zadelmaker.
Toen ik echt op mijn pony kon gaan zitten, stappen, draven en galoperen schoof het alle kanten op. Zadelmaker opgebeld het lag aan mijn pony.
Ik kon het zadel inruilen maar dan kreeg ik er minder dan de helft voor terug dan wat ik er voor had betaalt) Uiteindelijk heb ik de rechtsbijstand verzekering in moeten schakelen om een ander zadel te krijgen.
Uiteinelijk is het allemaal goed gekomen maar ik zal bij dit bedrijf nooit meer een zadel kopen.
Achteraf hoorde ik dat het ook mogelijk is om een zadel een of twee weken uit te proberen.

Succes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:14

ik vrees dat je idd weinig hebt om op te staan,
Dat is het grote nadeel van een nieuw zadel kopen, zodra je de deur uitloopt, is het meteen een heel stuk ( 30% ) minder waard.

Je gebruikt het zadel voor manegepaarden? Omdat je zegt 2 lessen en paar keer vrijrijden?
Dus het zadel is aan jou aangemeten en niet aan het paard?
Normaliter word zadel aan paard aangemeten, en als het na enkele weken niet goed blijkt te passen, komt een goed zadelmaker terug om eea op te vullen Knipoog
Maar als ie op jou is aangemeten, en je komt er nu op terug, dan heb je niks om op te staan

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:29

yutah schreef:
Esther28 schreef:

Drie weken geleden heb ik het gekocht in een ruitershop . IK heb er 2 lessenmee gedaan en 3 x vrij gereden !
IK ga vandaag terug naar de winkel , ben wel zenuwachtig want dat is niet van mijn gewoontes , maar dit zadel is te kostelijk 1774 € , een stubben mix met biomex . Veels te hard en het gooit mij naar voor . Daar ik nog maar een gemiddeld niveau hebt wil ik niet verder met dit zadel . Als ik moet vechten met een zadel voor een goede zit of goed been werk gaat al mijn plezier verloren om op mijn paard te zitten . En daarbij heb ik ook nog eens rugklachten met dit zadel , erger dan bij een ander zadel ... ah nee hé en dat voor een bio mex .
Bedankt voor je reactie , dat verzekert mij toch wel een beetje.

Cross: volgens mij geldt hier de wet van consumentenrecht...
TS: pb floortjeM eens, zij is hippisch advocaat en zal je zo wel kunnen vertellen hoe en wat....

Waarom laat je voor dat bedrag niet een kundige zadelmaker komen met een paar nieuwe zadels? Ben je over t algemeen gegarandeerd dat je en een zadel hebt dat goed op je paard ligt en waar jij goed op kan zitten Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:57

Dat het zadel je naar voren gooit, komt zeer waarschijnlijk omdat het nieuw is. De kussens hebben zich nog helemaal niet gevormd en als de wol inklinkt door het gebruik dan zul je zien dat dat probleem verdwijnt. Dat het zadel hard zit, vind ik wel een beetje een vreemde klacht. Dat merk je toch als je het zadel voor aankoop probeert. Mocht de verkoper je helemaal niet tegemoet komen dan kun je altijd nog met een bontje of een gelpad op je zadel rijden. (al is dat natuurlijk een beetje een lapmiddel)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:06

Dat het zadel je naar voren gooit veranderd toch volgens mij niet hoor, ondanks dat Jol hierboven dat wel zegt. Ik zou daar niet op wachten in ieder geval, tegen die tijd kan je je zadel in ieder geval niet meer inruilen.

Alleen crossmonster vroeg het ook al, en daar ben ik ook wel benieuwd naar, gebruik je het zadel voor manegepaarden? Want dan is het natuurlijk niet zo raar dat je er niet lekker in zit, en dan kan je je misschien ook voorstellen hoe het voor de paarden zit Knipoog Als een zadel niet goed op de paardenrug ligt kan het heel erg voor- of achterover liggen en dus jou ook in een verkeerde richting 'gooien'. Ik kan dit alleen niet opmaken uit je profiel of je andere berichtjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:36

Citaat:

Vrij rijden doe je op een manegepaard, niet op je eigen paard.
Daarom ging ik van een manegepaard uit.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:50

crossmonster schreef:
Citaat:
Drie weken geleden heb ik het gekocht in een ruitershop . Ik heb er 2 lessen mee gedaan en 3 x vrij gereden!

Vrij rijden doe je op een manegepaard, niet op je eigen paard.
Daarom ging ik van een manegepaard uit.

@ crossmonster: Als ik naar het taalgebruik kijk, denk ik dat we hier met een "zuiderbuur" te maken hebben. 't Zou natuurlijk zomaar kunnen dat daar onder "vrij rijden" verstaan wordt "op eigen gelegenheid", dus zonder dat er instructie bij gegeven wordt. En dat gaat op een eigen paard een stuk gemakkelijker dan op een manegepaard. TS heeft het namelijk in haar reactie op de post van Esther28 wel over "mijn" paard.

Verder lijkt het mij ook niet heel logisch dat een manegeklant - die misschien wel iedere keer op een ander paard wordt ingedeeld - bijna € 1.800,- gaat uitgeven aan een eigen zadel, zeker als hij/zij volgens eigen zeggen "nog maar een gemiddeld niveau" heeft.

Tenslotte: ik heb geen flauw idee hoe de consumentenwetgeving in BE in elkaar zit, in hoeverre die te vergelijken is met cq. afwijkt van de nederlandse consumentenwet, dus durf ik me niet te wagen aan een uitspraak of TS recht heeft om de aankoop ongedaan te maken/het zadel in te ruilen etc.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:24

@Dovish, ik spreek uit ervaring v.w.b. het inzakken van de kussens. Een gebruikt zadel ligt en rijdt anders dan een nieuw zadel. Dit kun je overigens bij een goede zadelmaker navragen. Een nieuw zadel moet zich gewoon nog vormen.
Laatst bijgewerkt door Jol1 op 14-03-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:25

Dat is waar wat Jol1 zegt, heb ik ook gehad. Maar een nieuw zadel zakt pas na 40 tot 50 rij uren goed in.....

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:40

Ja, maar dan is het toch in eerste instantie niet goed? Ik snap dat het anders rijd dan een nieuw zadel, maar als je het zadel past op je paard, je rijd en het zit goed, dan klopt het toch niet als je je eigen zadel binnenkrijgt en het zit ineens heel anders? Ik zou dan eerder denken als je dan ineens voorover wordt gegooid dat de boommaat bijvoorbeeld anders is dan met het gepaste zadel, waardoor hij voorover ligt ofzo. Of klopt dat helemaal niet? Een zadel moet toch in eerste instantie gewoon goed liggen?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:03

in de eerste instantie moet je zadel goed liggen, door het rijden zakt de wol wat in, maar dit is pas na 40 tot 50 rij-uren en zal het zadel wat anders gaan liggen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:18

Mja, ik geloof inderdaad wel dat de wol wat inzakt en dat die daarom ook iets meer achterover kan komen te liggen waardoor de ruiter minder naar voren wordt gezet. Maar ik zou niet 50 uur gaan rijden als ik weet dat ik voor geen meter in mijn zadel zit, in de hoop dat het wat beter wordt. De meeste zadelmakers raden toch ook aan de eerste keer vlot weer op te vullen? (vaak zelfs gratis omdat het normaal is dat de kussens wat inzakken na eerste gebruik). En dan zit je weer met hetzelfde probleem... Ik zou eerder denken dat dit model zadel en ruiter toevallig niet bij elkaar passen. Dat het zadel hard is wen je wel aan, maar als het zadel je in een onnatuurlijke houding dwingt waardoor je zelfs rugpijn krijgt, tja, mijn keuze zou het niet zijn. Haha!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:56

Het is niet altijd nodig om een nieuw zadel op korte termijn bij te vullen, een goede zadelmaker kijkt ook eerst of dat wel nodig is. Als je met een paszadel hebt proefgereden, dan kan het zijn dat dat zadel anders zat dan je uiteindelijke nieuwe zadel. Als je niet eerst 40 of 50 uur wilt inrijden, dan zou je de zadelmaker kunnen vragen de kussens direct wat te veranderen door de vulling te verminderen. Nadeel is dan wel dat je in ieder geval na het inrijden de kussens weer moet opvullen, omdat dat wol dan wel is ingeklonken. Onze zadelmaker komt overigens pas na 100 "rijuren" langs om ter plaatse te bekijken of er eventueel nog iets aan de vulling moet veranderen.

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 15:10

Wel het is een zadel voor mijn paard aangemeten en ik had graag een stubben veelzeidigheids zadel met biomex gewild omdat ik sinds kort lagerugklachten heb . Ik dacht " oh biomex is rugontlastend voor de ruiter en dus ideaal voor mij . IK heb ook wel getwijfeld tussen een stubben scout maar die had hij niet in voorraad . Ik kom juist van de winkel en het is nogal meegevallen . Hij heeft mij het zadel terug genomen ( een beetje tegen zijn zin , want het past toch op het paard zei hij ) . Ik verlies ongeveer 90€ en hij heeft mij een tegoed bon gemaakt . IK heb nu de tijd om verschillende zadels uit te proberen , ik probeer zondag al een jc randonee zadel en ga volgende week een test zadel stubben scout proberen . Bij deze mensen mag ik het tenminste goed uitproberen met stijgbeugels . Als ik dan een zadel wil dan besteld de eerste zadelmaker mij dan dat zadel wat ik wil . Is niet toch nog niet zo slecht afgelopen hé ! Geld terug geven wou hij niet doen !

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:02

Ik vind het een helen nette afhandeling.

Mijn zadelmaker gaf mijn paard de schuld deze zou scheef zijn.
Als oplossing heeft hij het ongelijk opgevuld en toen begonnen de problemen.
Ik zou er op mijn 2 maanden oude zadel 350 euro op achteruit gaan plus nog twee keer voorrijdkosten van 50,00 omdat ik geen zadel bij hem had gekocht.
Het zadel heb ik misschien een keer of tien gebruikt.

Uiteindelijk ben ik er niet mee accoord gegaan en heb het zadel gehouden, hij is toen kwaad weggereden en wilde niets meer met me te maken hebben.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:56

Nou lekkere zadelmaker dan Smartie....een bekende of niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:56

ik vind dat de verkoper het heel netjes heeft opgelost Lachen
hopelijk heb je nu snel het juiste zadel voor je paard en jouwzelf gevonden Ja

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:19

ik heb eergister ook een zadel gekocht,en hij paste goed op mijn pony,maar voor mij was hij niks.
en die heb ik gekocht via marktplaats,maar ga hem vanavond terug geven.en dat was geen probleem,ik mocht hem 2 dagen proberen en als niet beviel mocht ik hem terug geven.
ideaal.