Wanneer is een bit scherp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Wanneer is een bit scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 17:04

Regelmatig lees je reacties en vragen over bitten, vooral van mensen die er een scherper bit in willen hangen. Rijst natuurlijk de vraag: wanneer is een bit scherp? of scherper?

Een bitloze ruiter vindt een ongebroken stang al scherp, een gebroken bit ruiter vindt een stang scherp en een andere vindt een stang niet scherp en vindt dat scherp pas begint bij de 'gekke' verzinsels. Natuurlijk is een bit zo scherp/hard/ruw als de ruiters hand.

Dus, waar begint 'scherp' voor jou?

Groetjes

Lenneke_

Re: Wanneer is een bit scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:54

Ik versta bitten met hefboomwerking onder scherp.
Maar een enkel gebroken trens vind ik ook geen fijn bit, door het notenkraker effect en het prikken in het gehemelte.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:19

Lenneke_ schreef:
Ik versta bitten met hefboomwerking onder scherp.
Maar een enkel gebroken trens vind ik ook geen fijn bit, door het notenkraker effect en het prikken in het gehemelte.

Je haalt de woorden uit mijn mond, hefboomwerking inderdaad, en stangen vind ik ook scherp. Ongebroken bit(Bedoel je dat met stang) is niet scherp, het werkt enkel minder fijn in.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:45

ik vind dat de meeste bitten scherp inwerken.
In mijn ogen zijn de enige bitten die niet scherp zijn; dubbel gebroken trens en ongebroken trens.
De rest van de bitten is in mijn ogen scherp.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:38

fanny_loverr schreef:
ik vind dat de meeste bitten scherp inwerken.
In mijn ogen zijn de enige bitten die niet scherp zijn; dubbel gebroken trens en ongebroken trens.
De rest van de bitten is in mijn ogen scherp.

Mee eens.
Daarbij zijn dunnere trensen scherper, maar natuurlijk kunnen deze zo zacht zijn als je zelf wilt en er zijn paarden met weinig ruimte in de mond, zodat deze paarden bij een dikkere trens hun mond niet kunnen sluiten en daardoor dus toch een dunne beter is.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:05

Ik rij met dubbelgebroken dikke trens. Wil eigenlijk een bustrens (zijn deze ook dubbelgebroken verkrijgbaar?).

Ik heb een tijdje een paard van een meid op stal gereden en die had voor haar redelijk jonge merrie een dubbelgebroken bit, maar vond dit bit behoorlijk dun. Ze was ook heel onrustig met haar hoofd tijdens het rijden. Nu heb ik dit paard een maand gereden omdat eigenaresse geopereerd was. Nu heb ik er een dikker dubbelgebroken bit ingedaan, waarop ze eigenlijk gelijk beter ging lopen en veel rustiger was met haar hoofd. Na een paar dagen belde de eigenaresse mij dat ze dit toch maar niet wilde omdat zij had geleerd hoe dunner het bit hoe beter want dan hebben ze minder ijzer in hun mond. Ik had hier nog nooit van gehoord en mijn ervaringen zijn dat de meeste paarden op een dikker (dubbegebroken) bit beter lopen. Nu heb ik wel het andere bit er weer ingedaan, zij is immers de baas over het paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:09

Anouar loopt op een dikker bit echt niet beter
Ik rij hem met een myler bit, die is echt heel dun, maar Anouar loopt er stukken beter mee, veel rustiger in de aanleuning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:11

Idd bitten met een hefboom.

Maar ook een enkelgebroken trens zal ik niet snel uit de kast halen, beter gezegt, dat ding ligt er al heel lang te verstoffen.

Een dubbelgebroken en ongebroken trens zijn beide zacht.

Verder goed kijken naar de mond, past daar een dik bit wel in?
Of beter een wat dunnere versie?

Verder wil ik nooit 2 verschillende metalen in de mond hebben, dus niet iets als een rolletjes bit of dubbelgebroken met een ander soort tussenstuk.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:52

runningkawa schreef:
Idd bitten met een hefboom.

Maar ook een enkelgebroken trens zal ik niet snel uit de kast halen, beter gezegt, dat ding ligt er al heel lang te verstoffen.

Een dubbelgebroken en ongebroken trens zijn beide zacht.

Verder goed kijken naar de mond, past daar een dik bit wel in?
Of beter een wat dunnere versie?

Verder wil ik nooit 2 verschillende metalen in de mond hebben, dus niet iets als een rolletjes bit of dubbelgebroken met een ander soort tussenstuk.

inderdaad een bit die vrij dun is hoeft niet scherp te zijn. een bit wat dubbel gebroken is en het midden stuk normale dikte en buiten iets dun betekend ook voor een paard met een fijne mond dat het paard iets meer ruimte heeft in de mond en hoeft dus niet scherp in te werken maar kan voor zo'n paard juist in zijn voordeel werken Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:13

Ik versta scherp, bij bitten die niet goed bij de mond van het paard passen. ( te dik/dun dus) of die notenkraker/hefboom efect hebben.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:17

Lenneke_ schreef:
Anouar loopt op een dikker bit echt niet beter
Ik rij hem met een myler bit, die is echt heel dun, maar Anouar loopt er stukken beter mee, veel rustiger in de aanleuning

Ik heb mn paard nu ook een iets dunner bit in (enkelgebroken) , en ze loopt er veel constanter op dan op mn dikke dubelgebroken bustrens.
Dit dunne bitje past gewoon beter in haar kleine mondje Lachen

Mn vorige paard reed ik in het bos op een pessoa-bit, dit vond ik echt een heel raar scherp ding...
Moest wel voor de veiligheid maar Misselijk

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:02

@Runningkawa: Tuurlijk ben ik het er mee eens dat er ook paarden zijn waarbij je beter een dunner bit kan gebruiken ivm een fijne of te kleine mond (heb ik bij een andere topic ook aangegeven), maar dit geldt niet voor elk paard. Heb overigens vaker meegemaakt dat een paard beter ging lopen bij een dikker bit. Bijvoorbeeld mijn eigen haflinger, mijn kwpn'er, paardje die ik nu ook soms rij, paard die ik heb gereden (had daarvoor zelfs een bit met scherpe kapotte randen) en bij het paardje die ik een maand heb gereden vond ik ook dat ze er beter op ging lopen, maar dat was mijn gevoel, ze had namelijk een nogal gevoelige mond. Maar nogmaals, dit was mijn paard niet, eigenaresse dacht er anders over en zij kent haar paard beter dan ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:21

schrijf ik dan dat het bij elk paard zo is?
Ik maak eigenlijk uit mijn eigen berichtje wat anders op Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:23

Ik heb een enkelgebroken bit. zijn die scherp? en welke zijn het minste scherp? een dubbelgebroken? want ik wil geen scherp bit hebben , dan koop ik een dubbelgebroken

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:25

dubbelgebroken ligt beter in de mond dan een enkelgebroken, teminste dat is mij altijd verteld. Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:26

dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik zal toch eens kijken naar een dubbelgebroken

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:31

Ja zo zit ik dus ook. Ik heb altijd geleerd dat een dubbelgebroken bit (en ongebroken) bit en zachtst is in het paardenmond. Nou kan mijn paard super in de aanleuning lopen, maar wil hij nog wel eens onrustig zijn met het bit, tijdens het opzadelen of stilstaan, alsof hij er mee gaat spelen.
Dus moest ik het volgens mijn instructrice eens afwisselen met een enkelgebroken. Maar die lijkt mij zelf zo scherp. Maar goed, toch maar eens proberen dan..

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:36

Voor mij is het ook heel onduidelijk welk bit nou het minst scherp is of gewoon het beste voor mijn paard. Ik rijd liever bitloos maar ben heel slecht in het sturen met mijn benen ( ik die ook niet alles van sturen met het bit hoor) maar ik heb al zoveel verschillende bitten geprobeert. Dubbelgebroken, enkelgebroken, dik, dun ze loopt overal doorheen (buiten).

Ik rijd op het moment met een dikke watertrens maar ja dan heb je het hefboomefect he, maar op deze reageert ze nog het beste. heb ook een bit gehad die in een stang valt als je er aan trekt maarja of dat nou ook zo goed is?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:48

een gewone watertrens heeft geen hefboomwerking.

ik heb een enkel gebroken D trens voor mijn pony klaarliggen,die gaan we proberen binnenkort

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:52

Ik heb weleens het verhaal gehoord dat bij paarden die een kleine mond hebben, dunnere bitten juist fijner zijn. Dan hebben ze er niet zoveel in.
Hoe zit het eigenlijk met rubber? De ene zegt dat rubber juist heel scherp is en dan andere zegt juist dat rubber zacht is.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:53

heeft een watertrens geen hefboomwerking?! dat dacht ik haha, maar die zit wel tegen zijn gehemelte aan als er aan getrokken wordt ofniet? ja van bitten weet ik niet zo veel af maar een dikke watertrens is een vriendelijk bitje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:54

Emilia schreef:
Ik heb weleens het verhaal gehoord dat bij paarden die een kleine mond hebben, dunnere bitten juist fijner zijn. Dan hebben ze er niet zoveel in.
Hoe zit het eigenlijk met rubber? De ene zegt dat rubber juist heel scherp is en dan andere zegt juist dat rubber zacht is.

Rubber is verschrikkelijk, nooit aan beginnen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:56

suleilitha schreef:
Emilia schreef:

Rubber is verschrikkelijk, nooit aan beginnen.

Omdat? Ik denk dat namelijk ook nog steeds. Ik vergelijk het ermee als ik met een rubber bit over mijn eigen hand ga. Voelt ook niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:02

Inderdaad Emilia, ik heb dat ook een keer gedaan en het gaat enorm gloeien. Bij paarden met overmatige speekselvorming kan eht soms nog, in sommige gevallen, maar het is allang gebleken dat rubber echt slecht is, omdat het warmtewrijving geeft dat zelfs tot brandblaren kan leiden.
Zelf rij ik met een dubbelgebroken watertrensje. Goed te doen en verder blijf ik erbij dat een bit zo scherp is als de hand van het aapje, wat de teugeltjes bedient.
In zeer ervaren handen, is een Pessoa, Pelham, stang enz. niks scherper dan een ander trens in de handen van een beginner.
Ik vind zelf een enkelgebroken trens niet fijn, vanwege het notekraker-effect.
Verder beken ik eerlijkheidshalve, dat ik wel eens op een tuiger ben geklommen met een Liverpoolstang. Maar zolang je niet gaat hangen, rukken en plukken is dat ook geen moordwapen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:03

Ik heb een dubbelgebroken aurigaan. Soms gebruik een andere dubbelgebroken met een tussenstukje die kan draaien.