Bontje of gelpad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meggieee

Bontje of gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 09:25

Heehee,

Kiwan, mn paardje. Heeft niet echt serieus schuurplekken, maar meer een beetjet kale plekjes op zn rug. Dus ik wil dit zo snel mogelijk verhelpen. Maar wat kan ik dan beter nemen voor onder het zadel, een bontje of een gelpad?

x. Meggie

Mirte_

Re: Bontje of gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:58

Ik heb er persoonlijk geen verstand van, maar als je schuurplekken hebt, kan je beter eerst eens kijken wat er met je zadel of zadeldekje aan de hand is.
Zelf heb ik een bontje, maar een gelpad werkt naar mijn mening evengoed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:58

Ik ga mee met Mirte_ Bloos
Een bontje of een gelpad zal hier niet tegen helpen.. Scheve mond

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:00

Bij mijn paard schuren veel dekjes, omdat de dekjes krimpen in de was (moeders Knipoog ) komt omgeslagen rand aan de onderkant nét onder het zadel terecht.

Je moet je dekjes maar even nakijken aan de onderkant, of dit geen 'scherpe' randjes heeft...

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:03

Mijn paard had dat vorig jaar ook aan het einde van de winter.. Kwam door het verharen en de schuring van dekens en dekjes.. Was net zo'n plek als sommige paarden op hun boeg hebben door de dekens..

Ik heb deze winter een bontje op zn rug gelegd, zegmaar onder het shabrak en daar is het wel veel minder van geworden..

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:08

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:16

zijn het ook harde bultjes?? mijn paard had dit ook wat bleek drukplekken van het zadel....deze plekjes werden ook kaal..
maar het kan ook het bovenstaande zijn van een dekje ...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:58

Ik zou inderdaad eerst je dekjes controleren en je zadel laten controleren door een GOEDE zadelmaker, voordat je met bontjes/gelpads gaat beginnen.

Mochten die dingen allemaal goed zijn, dan zou ik voor een gelpad gaan. Gelpad's zijn dunner, waardoor het zadel beter blijft passen.
Bontjes zijn maar in kleine maten echt goed te gebruiken. In de meeste gevallen vernauwen zij de kamer zo sterk, dat het zadel minder goed tot helemaal niet meer past. (Gaat bijv. ineens schuiven)

Meggieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:23

Hij is inderdaad geschoren, het kan misschien ook daarvan zijn. Want hij verliest ondanks dat scheren soms nog wel een flinke bos minihaartjes . Bloos

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:54

Judje schreef:
Ik zou inderdaad eerst je dekjes controleren en je zadel laten controleren door een GOEDE zadelmaker, voordat je met bontjes/gelpads gaat beginnen.

Mochten die dingen allemaal goed zijn, dan zou ik voor een gelpad gaan. Gelpad's zijn dunner, waardoor het zadel beter blijft passen.
Bontjes zijn maar in kleine maten echt goed te gebruiken. In de meeste gevallen vernauwen zij de kamer zo sterk, dat het zadel minder goed tot helemaal niet meer past. (Gaat bijv. ineens schuiven)

Dat geldt natuurlijk niet voor bontjes met ruggegraatsvrijheid

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:56

Hier lopen al héél veel topics over. Lachen Even de zoekfunctie gebruiken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:37

Dat een bontje de kamer van je zadel verkleint is echt onzin! Als je het bontje op de goede manier gebruikt, dus direct op de huid en niet met nog een sjabrak eronder dan is er niets aan de hand. Een bontsjabrak LIJKT dik, maar als je het bont induwt dan is het echt niet dikker dan de gemiddelde sjabrak. Je kunt dit bij je zadelmaker navragen als je het niet gelooft. Een bontje bovenop je sjabrak gebruikt heeft niet veel zin, maar je doet toch ook niet 2 sjabrakken op elkaar?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:10

Ik zie regelmatig ruiters die hebben een zadel op maat laten maken, gebruiken daarna een sjabrak + bont. Wanneer je zadel goed ligt en je doet dit, ligt vaak je zadel NIET meer goed. Dit heb ik mij laten vertellen door 2 zadelmakers.

Ga na of het zadel goed ligt, kijk je dekjes na maar blijf niet zo doorrijden, voor je het weet krijgt je paardje echt last van zijn rug en ben je nog verder van huis.

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:37

Je zadel laten na kijken. Lachen