Zadel fjord.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_elisa

Zadel fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:02

Hoi.

Ik had even een vraagje.
Ik wil binnenkort een fjord/haflinger gaan kopen.
Maar wat voor een zadel past daar het best op.? Pony of paard?

Groetjes Elisa

Sonja_vR

Re: Zadel fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:50

er bestaat niet direct zoiets als een pony of paardenzadel
er zijn paarden die kleine maat zadels passen en ponies die ene flinke maat nodig hebben

even globaal :
hangt van ene paar dingen af, de breedte, lengte en verloop van de schoft en de breedte van de schouder
die bepalen grotendeels de boombreedte
maar! dan heb je nog de vorm van de schouder, hoe is die geplaatst,
en het verloop van de rug, lange rug, korte rug, holl rug, bolle rug, rechte rug etc ,

dan heb je de ruiter, de maat daarvoor hangt af van de combi maat achterwerk en lengte bovenbeen ,
een gemiddeld persoon kwa bouw en lengte heeft vaak een 17,5 inch , iemand met lange benen , of juist een wat grotere bips een 18 , dit is ook weer even heel globaal uitgelegd

een fjord of haf hebben al gauw een wat bredere boombreedte nodig , vaak zijn het dieren met een brede lage schoft en een redelijk flinke schouder en algehele breedte
maar vaak hebben ze ook een iets korte rug waardoor je op mot letten dat je zadel niet te lang is ,

al met al in zijn geheel niet te doen om de duim in de lucht te steken en een zadel te roepen

ik heb op verschillende fjorden en haflingers zadels van Stubben, daaleman, spalding, wintec en thorowgood gehad
allemaal met een medium wijde tot zeer wijde boom ,
inchmaat was 18 bij die zadels (ik ben rijkelijk bedeeld kwa achterwerk Knipoog )
en de zadels hadden bij mij ook allemaal standaard kussens, keilkussens zijn voor korte ruggetjes vaak wat aan de lange kant

beste voor je pony dalijk is eerst pony kopen, misschien kun je een goed passend zadel bij de pony overnemen
en anders , laat alsjeblieft iemand met verstand van zaken zadels komen passen Ja
een niet passend zadel kan namelijk ongelofelijk veel problemen opleveren

roosje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:29

bij ons op de manege lopen ze daar met JC of rossner passen prima

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:31

het hangt echt af van het formaat van je fjord..mijn ervaring is wel dat J.C erg goed ligt en de haflinger zadels van divoza/hyporama..