Te zware mensen, slecht passende zadels..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Te zware mensen, slecht passende zadels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 09:36

Het valt me steeds vaker op dat er zóveel mensen met een slecht passend zadel rijden, of veel te zwaar zijn voor hun pony/paard. Ik neem toch aan dat iedereen wel begrijpt dat een paardenrug heel gevoelig en vooral belangrijk is?

Het is ook geen wonder dat er steeds meer paarden met rugproblemen zijn. Hoevaak ik wel niet hoor dat er weer een paard naar de kliniek moet voor z'n rug, echt ongelofelijk. Natuurlijk is dat niet altíjd de schuld van de ruiter/eigenaar, en begrijp ik ook wel dat er paarden zijn met hele gevoelige ruggen, waar het dus al gauw mis mee is. Maar het lijkt wel alsof 'voorkomen is beter dan genezen' vaak niet meer opgaat..

En dat terwijl het zó'n kleine moeite is om eens per jaar je zadel even te laten nakijken. En gewoon af en toe een ostheopaat/chiropractor laten kijken naar de rug. Er zijn zóveel manieren om zélf te testen of je zadel goed ligt (gel-pads die drukverdeling meten). Waarom merk ik er dan zo weinig van?

Sorry, kan me er echt aan ergeren dat het plezier van de mens in veel gevallen voor het welzijn van het paard gaat. Ook te zware mensen die kostte wat kost willen blijven rijden op een pony die dat duidelijk niet aankan. Kijk, ik vind het écht vervelend voor de mensen die te lijden hebben onder overgewicht, vind het héél sneu dat ze dan maar voorlopig (een deel van) hun hobby moeten opgeven, maar is het niet het belangrijkste dat het páárd beter wordt van het rijden, en niet dat de ruiter het maar zo leuk vindt?
Ga dan lekker grondwerken, longeren, wandelen, vden, doe wat leuks, en ga zelf hard aan de slag met afvallen.

Oh, en nu ik toch zo lekker op dreef ben; paarden die véél te vroeg worden ingereden. Dat er in advertenties van 2,5-jarige paarden staat: "zadelmak en licht aangereden", oid. Wáárom is het nou toch zo moeilijk wachten tot een paard volgroeid is? Wachten tot 6-jarige leeftijd vind ik dan ook wel weer vrij overdreven hoor Nagelbijten / Gniffelen Zoveel geduld zou ik ook niet hebben Bloos Maar bijvoorbeeld een half jaar of een jaar kan al zoveel verschil uit maken. En het is gewoon zelfs bewezen dat paarden die te vroeg worden ingereden, later meer kans hebben op rugproblemen.

Moet zeggen dat ik ook echt niet heilig ben hoor Tong uitsteken En wat mij betreft hoeft ook niet iedereen heilig te zijn, maar ik hoop dat er door mijn geweldige betoog weer 4 of 5 mensen zijn die even gaan nadenken hierover. Ofzo. Omdat het gewoon zo zonde is als je door je eigen fouten je paard verpest Lachen

Tallie1979

Re: Te zware mensen, slecht passende zadels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:39

Ik snap niet dat je je zo opfokt.. Ik ben het met je eens dat een paard een goedpassend zadel moet hebben hoor! En een osteopaat erbij zal nooit kwaad kunnen. Maar een lichter persoon kan een paard meer in de weg zitten dan iemand die wat pondjes meer heeft..

Je kunt niet alle paarden "redden" Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:39

Mag ik vragen wat in jouw ogen te zwaar is TS?
Ik heb namelijk die stukken gelezen op de voorpagina over ruiters met overgewicht, maar die beginnen pas te praten bij 100kg.

Wat betreft de zadels vind ik echt dat je gelijk hebt. Je ziet ook zo vaak foto´s voorbij komen waar het zadel duidelijk niet goed ligt. En dan blijft, in dit geval, de TS maar zeggen dat het wel goed ligt. Moet je toch wel heel blind zijn hoor in sommige gevallen.

Maar je fokt je wel heel erg op hoor Bloos

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:44

Ik vraag me ook wat TS te zwaar vind.. Maarja 100 KG op een arabiertje of op een Beglische Knol is ook al verschillend natuurlijk.

Verder ga ik mee met Silence, bij veel mensen zie je aan de foto's al dat het zadel niet goed ligt en nog halen ze er niemand bij.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 09:46

Haha, het was niet mijn bedoeling om opgefokt over te komen hoor Schijnheilig Ook niet mijn bedoeling om alle paarden te redden, of om alle te zware mensen van hun paard af te halen. Maar bij te zware mensen doel ik vooral op meiden op A,B en C-pony's, die duidelijk hun ponytijd voorbij zijn, toch hun pony niet willen verkopen, en er persé op willen rijden Knipoog

Silence: Dat voorbeeld wat jij geeft bedoelde ik precies. Dat ze gewoon niet willen zien dat een zadel écht beroerd ligt Nagelbijten / Gniffelen Niet dat ik er hele nachten wakker om lig hoor, maar vind het gewoon zonde én vreemd dat de mensen met paarden met rugproblemen echt niet begrijpen hoe dat nou kan, terwijl het probleem 8 van de 10 keer bij de ruiter ligt, zeg maar. Gewoon. Zonde. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:47

Een goed zadel is natuurlijk belangrijk
Maar dat is ook zo als 55 kg weegt
Ook dan zie ik slecht passende zadels.
En ik erger me ook dood aan mensen met scherpe bitten met als smoes, ik ben niet zo sterk...

Verkeerd gebruik van is nooit goed te praten...maar heeft dat met gewicht te maken??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:48

Vaak zeggen ze ook.. Maar mijn paard had het wel laten merken als hij er last van heeft. Bloos

Ook zoiets.. Scheve mond

Scherpe bitten ja inderdaad.. Ik vraag vaak ook altijd de reden.. Bloos

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:48

TS ook ik vraag me af wat je onder te zwaar verstaat.
Mijn paard merkte geen verschil tussen toen ik rond de 100 kilo woog of met de 65 van nu. (Hij loopt er niet anders door).

Kwa foutieve en niet passende zadels: ok, dat kan ik snappen dat je daar boos over kan worden.

Maar hoe denk je dan over gebruik van sporen en zweep? Soms zie je dat ook erg hard gebeuren, zonder reden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:50

Mijn zadel wordt zowieso regelmatig gecheckt en ook de ostheopaat komt 2x per jaar langs.

Dat van te zwaar vroeg ik me een beetje af, aangezien ik zelf ook wat te zwaar ben, maar dus wel op een pony rij. Bloos
Zelf heb ik er soms wat twijfels over, maar ik krijg altijd te horen dat wij zo´n leuke combi zijn.

TS, vind je dat dus voor ons ook opgaan? Niet aanvallend bedoeld hoor, maar gewoon als nieuwschierigheid.
Dus dat ik te zwaar ben voor mijn pony?
http://i70.photobucket.com/albums/i112/ ... ce2012.jpg

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:51

Tja, sporen en zwepen.. Sommigen gaan er inderdaad niet goed mee om.. Maar dat richt (neem ik aan) niet zoveel schade aan als jaren met een lecht passend zadel rijden. Bloos

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 09:52

Kapi_Dust: nogmaals, onder te zware/grote mensen versta ik de meiden op veel te kleine pony's, die het toch nog geweldig vinden daarop te blijven rondjakkeren Knipoog

Overmatig gebruik van sporen, zweep en bit vind ik ook niet goed, maarja, ik kan niet álles waar ik me aan erger in een topic zetten hè, want dan fok ik me teveel op Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:52

Somebitch schreef:
Vaak zeggen ze ook.. Maar mijn paard had het wel laten merken als hij er last van heeft. Bloos

Ook zoiets.. Scheve mond

Ligt eraan wat je voor paard hebt. Ik moet met mijn fjord bijvoorbeeld heel erg oppassen, die laat niet zien dat iets hem zeer doet. Toen de osteopaat vorige week kwam, bleek hij een blokkade op een wervel net achter zijn zadel te hebben..

Hij voelde zich 2 dagen later zo goed ( hij is gekraakt ) dat hij zijn achterbenen bijna in zijn nek legde!

Ik weet dus dat hij echt niet laat zien dat iets zeer doet.. En daar moet ik dus voor waken. Dus inderdaad, veel paarden laten het niet zien.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:52

nou... je kan soms aardig geestelijk in de knoop zijnde paarden op een handelsstal krijgen door verkeerd gereden paarden.
Niet alles is lichamelijk waar een paard last van kan hebben Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:55

Tallie_Ho schreef:
Somebitch schreef:

Ook zoiets.. Scheve mond

Ligt eraan wat je voor paard hebt. Ik moet met mijn fjord bijvoorbeeld heel erg oppassen, die laat niet zien dat iets hem zeer doet. Toen de osteopaat vorige week kwam, bleek hij een blokkade op een wervel net achter zijn zadel te hebben..

Hij voelde zich 2 dagen later zo goed ( hij is gekraakt ) dat hij zijn achterbenen bijna in zijn nek legde!

Ik weet dus dat hij echt niet laat zien dat iets zeer doet.. En daar moet ik dus voor waken. Dus inderdaad, veel paarden laten het niet zien.. Knipoog

Zo bedoelde ik het niet..

Sommige mensen denken dat hun paard het wel aangeeft als ze bijvoorbeeld last hebben van het zadel. Wat dus niet zo hoeft te zijn.. Vaak lopen paarden door pijn heen en laten ze niets merken. Lachen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:57

dat is toch met alles zo..? mensen moeten eens wat kritischer zijn naar wat ze doen en aanrichten en wat wel en niet kan, of dat nu leuk is of niet. de lieve mensen die zelf niet zo handig zijn en dus een paard maar aan een elastiek knopen, zodat het er toch goed uitziet, de sporen dragende lieve mensen die gewoon eerst eens goed met het been moeten leren omgaan, de mensen die eerst trekken en dan eens gaan denken hoe het ook anders had gekund, de lieve kinderen van 14 die toch nog even op de minishet doorrijden want ze hebben er straks toch geen tijd meer voor dus waarom een grotere pony kopen, toevallig nog een zadeltje hebben liggen dus dat er dan maar opgooien, want een nieuwe is wel erg duur!?

ik lees de afgelopen weken veel over de te zware ruiters maar er zijn zoveel andere dingen ook nog. De focus op de dikkertjes vind ik persoonlijk wel een beetje gemakkelijk, omdat dat zo direct zichtbaar is waarschijnlijk. maar een goed zittende dikkerd, op een sterk en passend paard, lijkt mij totaal geen probleem. wat het probleem wel is dat er lieve mensen zijn die niet kritisch naar hun zelf en naar hun mogelijkheden en onmogelijkheden kijken en zodoende maar iets doen wat eigenlijk niet zo verantwoord is, dik of niet dik....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:00

Dat zijn niet alleen kinderen hoor Vanity.. Nagelbijten / Gniffelen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:03

dat geeft allen dus maar aan hoe weinig kritisch die mensen dan zijn en ondersteund mijn relaas..hoe triest ook..hihi

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:05

Het kan natuurlijk ook aan gebrek van ervaring liggen..

Maar ik vind het gewoon egoistisch als heel bokt zegt dat je zadel of je hoofdstel of weet ik het wat niet goed zit en je gewoon blijft zeggen dat het allemaal goed is en goed past dat de zadelmaker een week geleden nog is geweest en dat ze er niks aan doen.. Scheve mond

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:07

Somebitch schreef:
Zo bedoelde ik het niet..

Sommige mensen denken dat hun paard het wel aangeeft als ze bijvoorbeeld last hebben van het zadel. Wat dus niet zo hoeft te zijn.. Vaak lopen paarden door pijn heen en laten ze niets merken. Lachen

Zo heb ik het precies begrepen, dus ik snap wel wat jij zegt, we verwoorden het beiden anders Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:09

Pff haha jij hebt het ingewikkeld getypt. Tong uitsteken Heb het nog 2x overgelezen maar ik snap je. *LOL*

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:15

Ik wil aangeven met mijn vorige stukje dat ik precies zo'n paard heb wat jij beschrijft, hij laat niks zien, maar had dus wel een blokkade zitten. Knipoog

Als je dat weet, kan je er rekening mee houden. Ik wil zelfs over op boomloos binnen korte termijn, omdat ik het gedoe met zadels zat raak, even veranderen en ik kan weer over naar een ander zadel, of de zadelmaker laten komen, is soms ook wel doodvermoeiend (doch heel belangrijk ) hoor Scheve mond

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:19

@ Myukii: ik vind het wel mooi om te zien dat je je zo opwindt.
Opmerkingen als: je kunt niet alle paarden redden. Is een veelgehoord argument om aan veel zaken niets te doen, werkeloos toe te kijken.
Hoeveel mensen zeggen niet: 'ik ga geen afval scheiden, want de buurman doet het ook niet', 'wat helpt het nu wanneer ik vaker de fiets pak, het hele land stapt in de auto', etc...
Natuurlijk kun je niet ALLE paarden redden, maar hopelijk kun je mensen iets bewuster maken van de schade die ze soms bewust en soms onbewust veroorzaken! Alle beetjes helpen denk ik dan maar....

@ Myukii: prachtige foto's in je profiel!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:30

ik kan me hier ook behoorlijk aan storen als ik het zie, maar ik maak me er niet druk om zorg zelf dat ik er geen last van heb van overgewicht of een slecht passend zadel.
te zwaar ben ik nooit geweest (met uitzondering van nu, nu ben ik hoogzwanger en rijd dan ook niet meer [tijdelijk] dat terzijde!)
mijn zadel werd jaarlijks gecontroleerd, tevens kreeg mijn paard 2x per jaar (tegelijk met de entingen) een soort van klinische keuring.

Mensen met overgewicht weten het zelf wel wanneer ze dat hebben maar het is maar net wat het paard of pony aan kan. Dat is aan de ruiter/ amazone om dat uit te zoeken.

Wel vind ik niet dat mensen met overgewicht of die gewoon wat zwaarder zijn standaard of meer problemen veroorzaken bij een paard. mensen die een goed gewicht hebben of wat lichter zijn kunnen net zo goed een paardenrug verpesten, door het vast te rijden of iets dergelijks.

Mensen met overgewicht vind ik wel dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen en hier wat aan moeten doen, dat een paard geen zichtbare pijn of signalen laat zien dat ie last heeft wil niet zeggen dat ze het dan ook niet hebben.
Nu vind ik overgewicht in het algemeen een groot probleem wat serieus aangepakt moet worden ongeacht of de mensen nou wel of niet op een paard zitten. Maar dit is natuurlijk ieder voor zich en ik kan niet voor een ander gaan bepalen of ze wel of niet gaan afvallen.

even off topic
Kan me enorm ergeren aan mensen die een paard kopen voor de verkoop (buiten de handelaren om) en dan met name jonge mensen. daar kan ik me wel druk over maken Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:37

Ik ben het met Ninx eens.
Het is alleen maar goed, wanneer je inziet dat paardenwelzijn voor je eigen plezier gaat en dat het belangrijk is kritisch naar jezelf te kijken.
Helaas, helaas, zijn er genoeg van die arrogante ruiters (waar ik echt een pleurishekel aan heb), die denken dat ze alles kunnen en het idee hebben dat ze tot hun 65e zonder les kunnen blijven rijden.
Je opwinden over anderen kan lastig zijn voor jezelf, maar zolang je het niet overdrijft hoeft dat helemaal niet. Het is alleen maar goed, dat je werkelijk zoveel om de dieren geeft als heel veel anderen zelf ook beweren.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:48

Myukii schreef:
Wachten tot 6-jarige leeftijd vind ik dan ook wel weer vrij overdreven hoor Nagelbijten / Gniffelen Zoveel geduld zou ik ook niet hebben Bloos

Jouw leventje verloop tot nu toe voorspoedig is het niet??