Het is ook geen wonder dat er steeds meer paarden met rugproblemen zijn. Hoevaak ik wel niet hoor dat er weer een paard naar de kliniek moet voor z'n rug, echt ongelofelijk. Natuurlijk is dat niet altíjd de schuld van de ruiter/eigenaar, en begrijp ik ook wel dat er paarden zijn met hele gevoelige ruggen, waar het dus al gauw mis mee is. Maar het lijkt wel alsof 'voorkomen is beter dan genezen' vaak niet meer opgaat..
En dat terwijl het zó'n kleine moeite is om eens per jaar je zadel even te laten nakijken. En gewoon af en toe een ostheopaat/chiropractor laten kijken naar de rug. Er zijn zóveel manieren om zélf te testen of je zadel goed ligt (gel-pads die drukverdeling meten). Waarom merk ik er dan zo weinig van?
Sorry, kan me er echt aan ergeren dat het plezier van de mens in veel gevallen voor het welzijn van het paard gaat. Ook te zware mensen die kostte wat kost willen blijven rijden op een pony die dat duidelijk niet aankan. Kijk, ik vind het écht vervelend voor de mensen die te lijden hebben onder overgewicht, vind het héél sneu dat ze dan maar voorlopig (een deel van) hun hobby moeten opgeven, maar is het niet het belangrijkste dat het páárd beter wordt van het rijden, en niet dat de ruiter het maar zo leuk vindt?
Ga dan lekker grondwerken, longeren, wandelen, vden, doe wat leuks, en ga zelf hard aan de slag met afvallen.
Oh, en nu ik toch zo lekker op dreef ben; paarden die véél te vroeg worden ingereden. Dat er in advertenties van 2,5-jarige paarden staat: "zadelmak en licht aangereden", oid. Wáárom is het nou toch zo moeilijk wachten tot een paard volgroeid is? Wachten tot 6-jarige leeftijd vind ik dan ook wel weer vrij overdreven hoor
Zoveel geduld zou ik ook niet hebben
Maar bijvoorbeeld een half jaar of een jaar kan al zoveel verschil uit maken. En het is gewoon zelfs bewezen dat paarden die te vroeg worden ingereden, later meer kans hebben op rugproblemen.Moet zeggen dat ik ook echt niet heilig ben hoor
En wat mij betreft hoeft ook niet iedereen heilig te zijn, maar ik hoop dat er door mijn geweldige betoog weer 4 of 5 mensen zijn die even gaan nadenken hierover. Ofzo. Omdat het gewoon zo zonde is als je door je eigen fouten je paard verpest

Ook niet mijn bedoeling om alle paarden te redden, of om alle te zware mensen van hun paard af te halen. Maar bij te zware mensen doel ik vooral op meiden op A,B en C-pony's, die duidelijk hun ponytijd voorbij zijn, toch hun pony niet willen verkopen, en er persé op willen rijden