Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

stipke schreef:Ik zou niet meteen met een pessoa bit gaan rijden want mijn ervaringen zijn dat ze er alleen maar sterker van worden.
Esther schreef:Zoek een instructeur die je leert op je zit te rijden.
Door steeds een ander (scherper) bit te nemen ga je niet beter rijden. Als het paard onder je uit loopt is ie duidelijk niet aan je zit en beenhulpen.

crossmonster schreef:Een passoabit inhangen ter verfijning van de hulpen slaat volledig de plank mis... Een passoa is eerder voor een noodstop te gebruiken... niks met verfijnen.
Telkens een ander bit erin hangen is geen oplossing, en tuurlijk zijn er paarden die wat feller worden, maar is aan het bit gaan hangen dan een oplossing? Nee in mijn ogen absoluut niet

Winterpee schreef:ik vraag jullie mening om er een evt. ander bit in te hangen voor het fijne werkt oook voor mijn paard, ik vraag geen mening of ik ergens anders les moet gaan nemen ofzo...sorry hoor
Winterpee schreef:sterk is ze al...toch bedankt...
Die zijn, zoals je zelf al zei, voor de verfijning. Als de jury geen beweging mag zien in de handen, maar het paard wel net zo'n duidelijk commando moet krijgen als met een trens..