Wat voor soort bit...nu dubbelgebroken...wellicht een pessoa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winterpee

Wat voor soort bit...nu dubbelgebroken...wellicht een pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:18

Hoi iedereen

Ik heb een super leuke merrie die extreem voorwaarts is, ze is zeer moeilijk terug te rijden. Ik ben van een lepelbit al overgegaan naar een enkel gebroken bit, en van dit bit naar een dubbelgebroken bit...is een tijdbestek van 4 jaar...
ze loopt steeds beter in de dressuur, nu zijn we zover gekomen dat we meer moeten verzamelen meer van achteren rijden en meer oprichten...ik wil daarom een fijner bitje maar toch eentje die als ze onder me vandaan loopt weer terug krijg. Ik heb al gedacht aan een pessoa.....iemand nog tip suggesties of ervaringen....

vindt het altijd moeilijk met dat soort dingen...
Laatst bijgewerkt door Winterpee op 10-03-08 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pres

Re: Wat voor soort bit...nu dubbelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:19

Verward

Ik TeM even Knipoog

stipke

Re: Wat voor soort bit...nu dubbelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:21

je was me net voor

Winterpee

Re: Wat voor soort bit...nu dubbelgebroken...wellicht een pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:23

sorry, heb ik nou iets gemist

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:24

Ja, je hebt je post nu aangepast.
Net stond er alleen nog maar " Hallo iedereen ", vandaar mijn TeM. Knipoog

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:27

Ik zou niet meteen met een pessoa bit gaan rijden want mijn ervaringen zijn dat ze er alleen maar sterker van worden.
Succes verder

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:28

sterk is ze al...toch bedankt...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:30

als je paard het op het huidige bit goed doet, zou ik niet al te veel veranderen.

pessoa is voor zover ik weet een streng bit. je dwingt je paard er echt mee. als je paard nu fijn in de mond is zou ik voor iets anders kiezen.

en een loperig paard proberen op de zit terug te rijden.

edit: zie dat ze al sterk is.. dan is het eventueel een optie.

CM_

Goed les nemen, een scherper bit erin hangen is ABSOLUUT GEEN oplossing, over een jaar moet er zeker een ijzerdraad in als dit bit niet meer werkt?

Neem goede begeleiding, rijd veel overgangen, en leer het paard op je zit te reageren ipv op je hand, oftewel zoals het hoort Knipoog

Esther

Zoek een instructeur die je leert op je zit te rijden.
Door steeds een ander (scherper) bit te nemen ga je niet beter rijden. Als het paard onder je uit loopt is ie duidelijk niet aan je zit en beenhulpen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:31

stipke schreef:
Ik zou niet meteen met een pessoa bit gaan rijden want mijn ervaringen zijn dat ze er alleen maar sterker van worden.

idd en wat voor bit ga je er daan indoenals ze ook met pessoa te sterk voor je word?
je lost niets op met een ander bit, wordt ze alleen maar hard in haar mond.
probeer veel overgangen te rijden en figuren.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:31

rijd je wedstrijden en degelijke met haar?

zoals ik dit lees, en misshcien heb ik dik ongelijk maar klinkt het eerder alsof ze drammerig is.
en dat is een kwestie van consequent rijden met goede instructie vanaf de grond.

wissel je bitje een af met wat er hiervoor in had hangen.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:35

ik wil er geen bit inhangen omdat ik haar anders niet aan kan, gewoon om alles te verfijnen...ik spring en dressuur met haar..iedereen die denkt dat dit met je zit is op te lossen nodig ik uit om eens op haar te rijden...ze is gewoon in haar mond maar bij moeilijke oefeningen, stap-gallop enzo wordt ze te fel waardoor je niets meer kan doen...niet met je zit en niet met je handen als je dan je teen opkrult is ze al weg bijvoorbeeld...en als je verzameling van je paard vraagt en dit kun je niet bereiken mede een ander bit waarom rijden ze dan in de Z2 met stang en trens...

ik vraag jullie mening om er een evt. ander bit in te hangen voor het fijne werkt oook voor mijn paard, ik vraag geen mening of ik ergens anders les moet gaan nemen ofzo...sorry hoor

Esther schreef:
Zoek een instructeur die je leert op je zit te rijden.
Door steeds een ander (scherper) bit te nemen ga je niet beter rijden. Als het paard onder je uit loopt is ie duidelijk niet aan je zit en beenhulpen.

Wie zegt dat mijn intrsucteur dit niet doet...erg voorbarig
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-03-08 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:39

Een passoabit inhangen ter verfijning van de hulpen slaat volledig de plank mis... Een passoa is eerder voor een noodstop te gebruiken... niks met verfijnen.
Telkens een ander bit erin hangen is geen oplossing, en tuurlijk zijn er paarden die wat feller worden, maar is aan het bit gaan hangen dan een oplossing? Nee in mijn ogen absoluut niet

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:41

Misschien had je dit topic beter niet kunnen plaatsen als je alleen maar wilt horen wat voor een bit je moet gebruiken.. het is bokt he Rolleyes

Heb je haar gebit al eens laten nakijken? Mijn paard heeft soms wel eens periode's dat hij drammerig en sterk is maar dan blijkt dat er bijvoorbeeld een tand doorkomt en hij dus gewoon pijn heeft.
En als ze echt heel fel is zou je misschien ook eens kunnen kijken wat je voert? Misschien heeft ze gewoon veel te veel energie..

ps: ik had een rubberen pessoabitje voor mijn volbloed op het strand en in het bos, puur als extra noodrem zoals crossmonster beschrijft..
Verfijnen van je hulpen doe je er absoluut niet mee want je trekt gewoon de kop met een sterke hefboom naar beneden..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-03-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik toch aub de editknop!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:43

crossmonster schreef:
Een passoabit inhangen ter verfijning van de hulpen slaat volledig de plank mis... Een passoa is eerder voor een noodstop te gebruiken... niks met verfijnen.
Telkens een ander bit erin hangen is geen oplossing, en tuurlijk zijn er paarden die wat feller worden, maar is aan het bit gaan hangen dan een oplossing? Nee in mijn ogen absoluut niet

hier ga k een beetje in mee.
ik denk dat het toch te maken heeft met de manier van rijden.
zoveel dingen zijn rijtechnisch op te lossen als je het maar heel consequent aan pakt!
dus m niet op zn gat trekken en dergelijke maar een sterke mond weer smakelijk proberen te maken.

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:46

Iedereen hier doet net alsof ze er morgen al een pessoa in gaat hangen, maar dat is alleen maar een suggestie.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Het verbaast me ook dat niemand heeft gevraagd of ze water of bustrens heeft, hoe kun je er dan uberhaupt iets van zeggen.

Het lijkt mij meer iets voor een miler bitje, omdat je dan minder invloed hebt van links op rechts. (dus als je stuurt de andere kant van het bit niet naar voren wordt getrokken)

succes

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:47

Ik vind trekken sowieso averechts werken.. Paarden die ontzettend hard in de mond zijn raken vaak helemaal in de war als je ze van voren los laat.. Die weten niet beter dan dat er terug getrokken wordt..

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:47

die van mij heeft jaren op rvs(verschillende soorten bitten)en op een k&k gelopen...al die tijd was hij drammerig en druk met zn hoofd en mond,maar sinds ik hem op cyprium heb loopt hij veel beter en is hij veel makkelijker te rijden,dus misschien eens een ander soort materiaal gaan proberen??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:50

fanclube-gal je hebt idd wel gelijk, bokt valt meteen over het woord passoa bit..
Maar mijn eerlijke antwoord blijft, passoa bit en verfijnen van de hulpen passen niet in een zin

Een ander materiaal zou idd ook uitkomst kunnen bieden, of voor sommige paarden een stangetje , die kan net wat fijner werken dan een gebroken trens bij paarden met weinig ruimte in de mond.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:51

Winterpee schreef:
ik vraag jullie mening om er een evt. ander bit in te hangen voor het fijne werkt oook voor mijn paard, ik vraag geen mening of ik ergens anders les moet gaan nemen ofzo...sorry hoor

onder je vandaan rennen en dergelijk acties los je niet op met een pessoa of ander bit met hefboom werking
verfijning van de hulpen betekent juist het tegenovergestelde van een hefboom in de bek

die dingen behoor je rjtechnisch op te lossen
door veel te schakelen , een dier goed aan de hulpen te rijden
vooral met been en zit, zo min mogelijk met de hand/in de mond
juist van hand en mond hulpen sterker te maken (door harde hand, maar juist ook door versterking dmv hefboom waardoor je een kleine beweging uitvergroot in de mond en dus totaal niet aan het verfijnen bent)

wat het juiste bitje is voor je paard kan ik zo vanaf wat zinnetjes op bokt niet zeggen
maar ga uit van "eenvoud is het sleutelwoord"
misschien dat je paard beter loopt op een ongebroken trens (let wel een trens, dus recht bitje uit 1 stuk met ringen , geen! hefboom eraan)
of misschien is het bitje te dik voor de beschikbare ruimte, of juist te dun
dat is een kwestie van proberen , kijken, voelen en bovenal Luisteren naar je paard

waarom er gesteld word andere/betere instructie te zoeken is omdat harnachements vragen als
"welk(scherper) bit moet ik er in hangen" vaak de compleet verkeerde vragen zijn
omdat het probleem 99 van de 100 keren niet het bit en het paard is , maar de ruiter
problemen als controle verlies, op onder en achter de teugel kruipen en rennerig worden een rijtechnisch vraagstuk zijn , en niet een kwestie van een sterkere inwerking in de mond nodig hebben

Winterpee schreef:
sterk is ze al...toch bedankt...

en uist daarom zg ik nogmaals
zoek betere intructie, ze is sterk , dus moet je haar fijner rijden , niet naar scherpere bitten grijpen
een sterk paard rij je niet voor elkaar m,et en sterk bit
die rij je aan elkaar door te gymnastyseren , elastischer, meer in balans zien te krijgen

heb trouwens niet zozeer iets tegen hefboomwerking in een bit , maar dan moet het wel om de juiste reden, op de juiste manier gebruitk worden
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 10-03-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:54

als ze nu beter en beter loopt in de dressuur hang er dan zeker geen pessoa in. Mijn ervaring is dat paarden er alleen maar slechter door worden. Hele slechte houding gaan aannemen,... Ik zou het rijtechnisch gaan oplossen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:54

Kijk eens naar je voer inderdaad, als je paard echt zo fel is dan kun je beter wat minder energie voeren, want wat erin gaat moet er ook weer uit. Wat voer je nu elke dag?

Verder zijn scherpe bitten niet om hete paarden terug te kunnen nemen Die zijn, zoals je zelf al zei, voor de verfijning. Als de jury geen beweging mag zien in de handen, maar het paard wel net zo'n duidelijk commando moet krijgen als met een trens..

Probeer eens wat consequenter te zijn, als je paard zomaar in galop springt zonder dat jij een commando hebt gegeven dan zeg je duidelijk dat hij fout zit ("NEE!" bv), neemt hem terug, en gaat opnieuw een rondje stappen of draven.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:56

ze krijgt 2x2 brokken en 1x hooi...geen haver of wat dan ook...
dat conseqeunt rijden doe ik al 3 jaar maar dat heeft geen nut...en omdat een dubbelgebroken bit beter werkte dacht ik wellicht misschien iets om verder te bekijken aangezien ik een nieuw bit voor een ander hoofdstel moest kopen...maar bedankt voor je reactie ier...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:01

misschien kun je eens kijken of er iemand in de buurt een ongebroken trensje heeft die je zou kunnen proberen?
of idd een myler (de simpele versies)
om eens te kijken hoe ze reageert
wie wete is je paard er 1 die de rust van een ongebroken bitje fijner vind in de mond
of een myler waarvan je met rechtse teugel niet direct links ook beinvloed...

het is gewoon een beetje zoeken in het bitten gebeuren , maar vooral , robeer het simpel te houden Ja
dat is vaak toch de beste oplossing