Geschikt bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeandroD

Geschikt bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 11:02

Hallo Mede-bokkers!
Ik heb een vraagje over mijn bit, ik heb sinds een paar weken een haflinger ruin. Toen ik hem kocht kreeg ik er een hoofdstel inclusief bit bij, maar over dat bit heb ik zo mijn twijfels.
Het is een bubbel gebroken, watertrens en best dun bit.
Nou heb ik het idee dat hij dit bit te scherp vind omdat hij het redelijk vaak vastpakt. De reat van de tijd knappelt hij er wel best veel op, zowel onder het rijden als dat hij gewoon stilstaat met zijn bit in.
Nou is mijn vraag, is dit bit geschikt?
Alvast bedankt

EvelienH

Re: Geschikt bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:18

Een dun bit is niet scherper dan een dik bit, dat is een fabeltje. Knipoog Het is juist beter om een dun dit te hebben omdat een paard niet zoveel ruimte in zijn mond heeft, een dik bit is daarom juist onvriendelijker.

NeandroD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 12:13

Bedankt voor je reactie.
Het bit wat ik nu heb is dus niet erg scherp/onvriendelijk? En dus wel geschikt?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:32

ik rijd ook met een dubbelgebroken watertrens...in de winkel is gezegd dat het best een vriendelijk bit is omdat het minder knijpt in de mondhoeken, maar dat je wel rustig met je hand moet zijn omdat de twee stukken onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:46

Zo'n bit is inderdaad niet te scherp, maar.. dan moet je zelf wel ook rustig met je handen zijn (dat geldt natuurlijk voor elk bit), als je te ruw bent, of te hard trekt dan kan een paard het bit gaan vastpakken om onder dat getrek uit te komen. Zoiets los je natuurlijk ook niet op met een ander bit, maar met goede les.

NeandroD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:10

Bedankt voor jullie reacties.
Ik rijd (bijna) volledig met mijn zit, maar als ik ook maar een klein beetje druk op mijn teugels neem dan pakt hij het bit best snel vast. Een voorbeeld: Als ik van draf naar stap over ga doe ik dat met mijn zit, hier reageert hij nu goed op. Ik neem dan een heel erg klein beetje druk op mijn teugels, maar dit is bijna niet noemenswaardig. Meestal reageert hij hier heel erg goed op, maar soms reageert hij er dan in een keer niet meer op. Dan neem ik iets meer druk, maar ook geen constante druk, ( ik neem een beetje en dan geef ik weer) Ik heb dan naar mijn mening geen ruwe hand, maar hij krijgt het dan nog voor elkaar om niet naar stap over te gaan door het bit vast te pakken
Vandaar dat ik ook dit topic startte, omdat ik dit niet met andere paarden heb, en dacht dat rede dat hij het vast pakt dus misschien is omdat het bit te scherp is. (Ja, ik heb les)

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:19

Heb je het bit wel op de goede hoogte hangen? Misschien is dat de oorzaak, dat het bitje "op z'n tanden" ligt.

Over het algemeen kun je een vouwtje in de mondhoek aanhouden en als je twijfelt kun je altijd je instructrice/instructeur vragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:19

Heb je ook de tanden al eens laten controleren? Als die wat gevoelig zijn dan kan een klein rukje in de mond al pijn doen.
Maar het zou misschien ook kunnen dat je paard dit bij de vorige eigenaren heeft aangeleerd, dat die een stuk ruwer met de teugels zijn geweest..

NeandroD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:27

Weer bedankt voor jullie reacties, fijn dat jullie meedenken.
Volgensmij hangt het bit gewoon op de goede hoogte, maar ik zal er vanmiddag voor de zekerheid nog eens naar kijken.
De vorige eigenaar vertelde me dat hij wel al eens bij de tandarts is geweest.
Ik heb geen idee hoe ze hem daar gereden hebben. Maar stel dat ze daar wat ruwer in zijn mond zijn geweest, zou ik het hem dan kunnen afleren? Zoja, op welke manier?

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:31

Een paard moet wel regelmatig naar de tandarts, net als wij. Dus misschien is dat inderdaad wel een oplossing, maar meestal wanneer ze het truukje van bit vaspakken kennen is dat lastig af te leren.

Goed je teugels erbij houden en flinkt voorwaarts rijden is al een stap in de goede richting. Ze hebben tenslotte wel een beetje ruimte nodig om het bit vast te pakken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:40

Persoonlijk zou ik het juist oplossen door de teugels heel losjes te houden, en inderdaad zoveel mogelijk op je zit te blijven rijden. Dan heeft hij er helemaal niks aan om het bit vast te pakken, en zal hij dat trukje na een tijdje gewoon vergeten zijn.
Ik heb mijn paard een commando geleerd om echt in een keer stil te staan als hij niet meer wil luisteren, beetje zoals de stop bij western. Als ik HO roep dan staat staat hij binnen een paar passen stil. Dat heb ik hem geleerd door op stilstaan bij 'ho' altijd een snoepje te geven.
Maar een andere manier is eerst op de zit remmen, en werkt dat niet, dan zet je hem op een kleine volte, totdat hij overgaat in stap en dan belonen en weer rechtuit. Dan hoef je ook niet te remmen met de teugels.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:57

eefjuh112 schreef:
Een dun bit is niet scherper dan een dik bit, dat is een fabeltje. Knipoog Het is juist beter om een dun dit te hebben omdat een paard niet zoveel ruimte in zijn mond heeft, een dik bit is daarom juist onvriendelijker.

of een dun bit beter is dan een dikker bit ligt helemaal aan het paard
hoeveel ruimte het dier in kwestie in de mond heeft
en of een enkel dubbel of ongebroken trensje geschikt is , ligt ook weer aan het bovenstaande en aan welke vorm die ruimte heeft

ik denk dat je kwa rijdne nu wle goed bezig bent (zit en been hulpen als hoofdhulp met ondersteuning van de handhulpen ,
alleen kan het even duren voor dat het kwartje bij paard lief gevallen is Lachen

ik heb verschillende haflingers, maar ook fjorden en friezen onder mijn kont gehad die stug gereden waren door vorige berijder o eigenaar
dat krijg je wel weer goed, geen enkel probleem , maar kost wel wat tijd energie en gewoon heel consequent zijn in je hulpen

tis gewoon weer basis werk om de ontspanning van achter naar voor erin te krijgen(en laat hem jouw hand op zoeken ipv jij zijn mond Lachen )

NeandroD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:06

Weer bedankt voor jullie reacties!
Om jullie reacties even samen te vatten.
Ik moet:
-Goed voorwaarts blijven rijden, met wel druk op de teugels als ik het goed begrijp?
-de teugels niet te strak nemen en als hij niet rustiger wil op de kleine volte gaan?
-Zo doorgaan als dat ik het nu doe, en dan hopen dat het beter gaat?
Klopt dit zo? Ik vind het een beetje tegenstrijdig? Of vat ik het verkeerd op? Iemand hier nog tips aan toe te voegen?

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:10

Hoi katelijne,

Ik lees net dat hij nog steeds veel op het bit knabbelt. Is het nog steeds zo erg als in het begin? Toen ik er was, viel het me al op dat hij zo ontzettend druk aan het knabbelen was op het bit, gewoon om zenuwachtig van te worden.
en jij bent echt niet ruw met je handen hoor. Je rijd netjes op je zit.
Als je wilt kan ik wel langst komen om er naar te kijken. Heb eventueel nog wel een paar bitjes liggen die je kunt uitproberen, misschien dat hij daar fijner op loopt.

groetjes!

NeandroD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:15

Bedankt voor je reactie Carola!
Ik weet eigenlijk niet zo goed of het nog steeds zo erg is, hij doet het nog wel steeds, maar volgensmij wel minder, maar dat kan ik natuurlijk ook denken omdat ik eraan gewend raak.
Ik zou het wel fijn vinden als je misschien een keertje lang wil komen, je moet maar kijken of je daar tijd voor hebt hoor, maar anders zou ik het wel fijn en leuk vinden!
Groetjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:17

Niet te veel druk op de teugels, net zoals draumpje ook zegt; laat hem jouw hand opzoeken. Dus je laat de teugels vrij los, en hij zal dan je hand volgen, en zelf de druk opzoeken. Als dat goed gaat, en hij goed voorwaarts loopt, de achterhand goed gebruikt, dan pas ga je de teugels wat korter nemen, en als het goed is volgt hij ook dan weer je hand. Niet te veel doortrekken, als hij nog niet meer wil nageven dan zou ik nog even wat langer blijven rijden. Uiteindelijk komt dit vanzelf, en dan zal hij ook niet meer vastpakken, omdat je hem niet dwingt Knipoog
Eventueel zou je tussendoor nog kunnen longeren met pessoa bijvoorbeeld, dat werkt vaak heel goed!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:18

Hey,
Ik ben nu voortaan smiddags thuis dus laat maar weten wanneer je naar neandro gaat. Dan kijk ik of het uit komt.

NeandroD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:22

Oke, heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga ermee aan de slag, hopen dat dit zo lukt!
En Carolaa, tot woensdag.
Als iemand nog een goede tip(s) heeft zijn die natuurlijk altijd welkom, maar ik denk dat we zo al een heel eind zijn!

Elize1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:27

Hey,

Ik ben de oude verzorgster van Neandro, degene die ervoor altijd op gereden heeft...
Ik heb hier nooit last van gehad! Hij knabbelde bijna nooit..
Voordat hij verkocht is, heb ik er niet zo vaak meer op gereden, want ik had jammer genoeg er gewoon geen tijd voor.. Ik longeerde toen voornamelijk.
Maar daar voor toen ik nog vaak op hem reed, was ik altijd heel erg rustig met mn handen en helemaal niet ruw!!!! Daardoor kan het dus niet komen.. Het is natuurlijk nog een jong paardje en daarmee zou je hem gelijk verpesten!
Ik hoop dat t voor de rest goed met hem gaat?
Groetjes, Elize