Eigen hoofdstel aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LLD

Eigen hoofdstel aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 09:38

Hoihoi,

ik wil jullie graag een vraag/idee/hersenspinsel voorleggen waar ik al een tijdje mee stoei,

Ik rij in een les met 3 andere mensen en iedereen rij iedere week op hetzelfde paard, wat ik persoonlijk een groot voordeel vindt omdat je dan de kans krijgt om een band op te
bouwen. Ik rij een les op maandagavond en ben van plan nog meer te gaan rijden indien mogelijk.

Ik rij een hengst genaamd Frits en ik begin nu langzaam mn eigen spulletjes aan te schaffen en daaruit komt mijn vraag voort.

Hij rijdt met een Westernzadel dus daar begin ik niet aan om die zelf aan te schaffen maar ik erger me iedere week weer aan het hoofdstel omdat dat slecht onderhouden is. De riempjes zijn onmogelijk stug en daarmee dus zeer lastig vast en los te krijgen! Daarnaast zijn ook de teugels me een tikkie te stug. Huilen

Om deze redenen overweeg ik een eigen hoofdstel aan te schaffen, gewoon simpel geen fratsen (of mss een beetje Bloos ) zodat ik niet 2x een kwartier bezig ben met die vervelende riempjes los en vast te krijgen en gewoon lekker met mn eigen stel kan rijden!

Ik zou graag horen wat jullie in mijn situatie zouden doen!

Bedankt alvast voor de reacties Haha!

Rachel_x

Re: Eigen hoofdstel aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:39

Is het een paard op de manege ofzo? Dan zou ik het eerst met de eigenaar er over hebben Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:40

Misschien kun je het eens goed invetten?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:40

Je moet dan wel elke keer het bit van het 'gewone' stugge hoofdstel afhalen. Ben je dan niet net zolang bezig als wanneer je het eigen hoofdstel van het paard omdoet?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:41

Tja, als de eigenaar er geen bezwaar tegen heeft lijkt het mij geen probleem?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:42

Als je dat prettig vindt dan zou ik dat gewoon, onder goed overleg met de eigenaren, doen.
Maar ik denk dat het dan het makkelijkst is om er dan ook een bit bij aan te schaffen. Anders ben je daar weer heel lang mee bezig.

MAar ik zou wel een goedkoop hoofdstelletje gaan kopen. Want als je straks op een ander paard moet/gaat rijden, dan zit je mischien met een hoofdstel die niet past. En dat is zonde.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:42

Je kan best een eigen hoofdstel aanschaffen, maar ik zou het idd eerst even aan de eigenares vragen, en goed kijken wat voor bit ie heeft.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:43

Tja, ik zou allereerst eens overleggen met de manegehouder wat die ervan vindt. En je zou natuurlijk ook het huidige hoofdstel eens een poetsbeurt kunnen geven?

Verder speelt natuurlijk ook mee: haal je het paard van stal voor je les of neem je het van iemand anders over (in de bak). In dat laatste geval lijkt hoofdstel wisselen me niet zo'n practisch idee.

Lynn_NikitaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:44

maat full past bijne elk paard en met wat gaatjes stellen past dat zo.
renzij je ene week op een pony, week erna op een paard rijd

ik vind dat de eigenaar moest zorgen voor goed tuig, en niet dat jij verplicht bent het te kopen.
Maar als je het zelf graag wil, gewoon doen, voor +-20.- heb je al leuke hoofdstelletjes die ook soepel zijn

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:46

Ik zou het huidige hoofdstel gewoon invetten..

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:47

Lynn_Nikita schreef:
maat full past bijne elk paard en met wat gaatjes stellen past dat zo.
renzij je ene week op een pony, week erna op een paard rijd

Ik bedoelde ook, stel je voor dat ze nu op een pony rijd en straks op een paard, dan zou het zonde zijn als ze een hoofdstel van 100 euro aanschaft.

Nee inderdaad 20 euro heb je een mooi hoofdstelletje.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:48

Somebitch schreef:
Ik zou het huidige hoofdstel gewoon invetten..

Invetten heeft geen zin, het zijn volgens mij de sluitingen die stroef zijn. Waar de TS het over heeft.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:49

Je kunt best een eigen hoofdstel kopen maar ik zou het wel even overleggen met de eigenaar. Let ook heel goed op het bit wat erbij zit, sommige bitten lijken op elkaar maar hebben een totaal andere inwerking

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:49

Ik heb dat wel gedaan toen ik op een manegepaard reed, maar die hadden ook niet eens eigen hoofdstellen ofzo Clown
En deze paste en het bit paste ook goed, dus dan maakt het niet zoveel uit.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:53

ik zou het idd ook eerst vragen en als het mag is het natuurlijk wel leuk;) maar ik zou net zoals andere zeggen ook eentje van 20 euro kopen.... (bijv. bij de zadelmarkt)

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:06

Jeetje wat een reacties, bedankt Lachen

Het gaat inderdaad om een manegepaard, een lesgenootje van me rijdt ook met een eigen hoofdstel maar ik zal het zoiezo eerst even vragen morgenavond.

Het invetten heb ik als optie in gedachten gehad maar het is inderdaad gewoon erg slecht onderhouden waardoor het leer erg stug is maar ook de sluitinkjes een ramp!

Ik poets het paard zelf voor de les, rij de les, en breng het dan zelf weer naar de stal, dus het wisselprobleem heb ik gelukkig niet!

Ik was niet van plan om een heel duur hoofdstel aan te schaffen hoor, die 20 euro lijkt me inderdaad zeer redelijk. Wel zou ik dan ook een bit aanschaffen want anders ben ik daar inderdaad weer lang mee bezig!

Vraagje wat bij de eventuele aanschaf komt kijken, ik zie dat sperriemen er meestal al bij zitten, dat is mooi want Frits rijdt met sperriem maar hoe zit dat met het bit? Goed spieken bij het huidige bit dat snap ik maar waar moet ik vooral op letten? De lengte, dikte?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:22

Dat kan je eigenlijk het beste meteen vragen aan de eigenaar. Het gaat om de dikte, lengte en soort (bus/watertrens en enkel gebroken, dubbelgebroken, ongebroken etc.)

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:26

Dat zal ik dan ook even vragen morgen!

Mijn halster is maat Full en dat past prima, zijn dat dezelfde maten als de hoofdstellen?
(ik ben hier nog niet zo in thuis omdat ik vroeger wel heb gereden maar toen te klein was om zelf te verzorgen enzo)

Als ik tot aanschaf kan overgaan zal ik gelijk ook even onderhoudsmiddelen regelen, dan blijft die van mij in ieder geval mooi Knipoog
Laatst bijgewerkt door LLD op 09-03-08 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:27

Meestal wel ja, met Full zit je denk ik wel goed

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:30

Het is een groot paard, een echte hengst dus met het halster was het even gokken qua maat maar een hoofdstel is meer stelbaar dan een halster (in mijn geval) dus dat zou goed moeten gaan dan!

Ik zal morgen direct even vragen of het allemaal mag van de eigenaren, ik ga ervanuit van wel want dat lesgenootje rijdt ook met een eigen hoofdstel op een manegepaard, dus als het ff meezit dan kan ik die 20 euro plus geld voor een bit wel missen.

Mocht het niet mogen dan ga ik toch maar een poging wagen met ledervet maar ik denk niet dat dat mag baten...

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:33

Als het paard qua halster maat full heeft, kun je er wel een beetje vanuit gaan dat zijn hoofdstel ook full moet zijn, die maten komen nl wel redelijk overeen
(hoofdstellen zijn er nl ook in pony, cob, full en extra full)
Ik weet niet of ik persoonlijk voor zo'n goedkoop hoofdstel zou gaan, dat kan nooit echt goed leer zijn, vaak karton met een laagje leer eromheen.
Dan zou ik nog een paar maandjes doorsparen voor een iets duurder hoofdstel, wat wel van goede kwaliteit is.
Of een kwaliteitshoofdstel tweedehadns aanschaffen, als dat door slecht onderhoud wat stug is geworden, kun je het altijd weer soepel krijgen

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:35

Ik zal me eerst gaan orienteren voordat ik overga tot aanschaf van een hoofdstel en zal absoluut opletten dat ik geen karton koop Knipoog Het mag ook wel iets duurder zijn dan 20 euro natuurlijk!
Echter omdat het niet mijn eigen paard is maar een manegepaard is een heel prijzig hoofdstel geen optie.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:42

Ik weet niet in welke prijscategorie je een hoofdstel wilt kopen, maar zelf heb ik er 1 van imperial riding, is heel fijn soepel leer, gaat al jaren mee en ziet er nog prima uit.
Nieuwprijs was geloof ik rond de 65 euro, dat vind ik zelf een mooie prijs voor een goed hoofdstel

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 13:38

Ik heb een mooi aanbod gevonden op marktplaats!

Ik heb vervolgens direct de manege gebeld met de vraag of ik met eigen hoofdstel mocht rijden en dat mag!! (gelukkig!!! Haha! weet niet wat ik anders was gaan ondernemen met dat slecht onderhouden hoofdstel!)

Dus heb nu via marktplaats een hoofdstel van LS Top Range gekocht, zwart leer met teugels en sperriem in mooie staat en hier hoef ik alleen nog even in te vetten en een bit erin!

Ik ben heel erg blij en bedank degene die de tip gaf van een 2ehands kopen en opknappen.

Als het even meezit heb ik hem dinsdag en heb dan een week op in te vetten en een bit te kopen/zoeken.

http://link.marktplaats.nl/145864596

Ik weet niet hoe lang de advertentie nog staat, maar dit is um!

p.s prijsgewijs gesproken, de nieuwprijs van zon hoofdstel ligt rond de 65 euro en ik heb hem nu voor 20 euro incl. 6,50 verzendkosten!

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:37

Ik heb nu dus een hoofdstel *happy* maar nu nog een bit, ga morgenaaf als ik moet rijden even goed kijken naar het bit waar Frits nu mee loopt (in ieder geval enkel gebroken) maar ik vroeg me af welk bit het meest gebruikt wordt?