Lage/Hannoveraanse neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doppers

Lage/Hannoveraanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:30

Naar aanleiding van een topic waarin gereden werd met een lage ofwel Hannoveraanse neusriem, vroeg ik mij af of deze inderdaad scherper inwerkt dan een Engelse neusriem. Bij ons op de manege hebben namelijk alle paarden een lage neusriem (op één na) en dacht juist dat dit vriendelijker was, maar dit is dus niet zo? Er zijn op een manege nogal wat mensen die snel flink trekken aan de teugels en er niet goed mee omgaan. Vraag me nu dus echt af waarom ze dus allemaal zo'n neusriem hebben, wat de reden daarvan is. Zou er dus graag wat meer informatie over hebben, hoe die neusriem precies werkt en of jullie weten waarom maneges daarvoor kiezen (of hebben andere mensen Engelse neusriemen op hun manege?).
Ze hebben overigens allemaal een bustrens bit in, op één paard na, die heeft volgens mij een dubbelgebroken bit. Een bustrens is toch een 'vriendelijk' bit, of heb ik dat ook verkeerd Bloos ?

8nnemiek

Re: Lage/Hannoveraanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:39

Op onze oude manege hadden alle manegepaarden een lage neusriem omdat die het goedkoopst waren Nagelbijten / Gniffelen , en in die tijd had je nog niet veel gecombineerde neusriemen volgens mij
Het bit schijnt wat stiller in de mond te liggen, maar niet veel stiller dan bij een sperriem.
Ik vind het niet zo'n vriendelijke neusriem, omdat hij erg ver naar voren ligt, op die plek zit het 'zwevende neusbotje', en dat is vrij gevoelig. Als de riem te strak wordt vastgedaan doet dat pijn, maar ook als het paard pijn in de mond heeft en zijn mond wil opendoen dan kan dat niet. Met een hoge neusriem kan dat veel beter.

Qua bitten; bustrens is inderdaad wat fijner dan watertrens, vooral bij beginnende ruiters die nogal onrustig met de handen zijn.
Dubbelgebroken is wel een stuk fijner dan enkelgebroken, maar vaak zijn de enkelgebroken weer in de aanbieding in grote partijen, en kopen maneges zo'n goedkopere partij op..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:14

Een lage neusriem houdt het bit een flink stuk stiller dan een sperriem, jammer genoeg hangen de neusriemen inderdaad vaak te laag. Lage neusriemen zijn al lang niet meer het goedkoopst, op onze manege hadden ze alle hoofdstellen daarom ook vervangen voor hoofdstellen met gecombineerde neusriem. Driekwart is naar lage neusriem gegaan, de rest naar hoge. Er is er één die met sperriem gereden wordt.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:17

Oké, bedankt voor de reacties! Heeft iemand een goed plaatje van wanneer de lage neusriem goed hangt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:27

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:02

Dankje.. !