Wie zou interesse hebben in zo'n dekje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Wie zou interesse hebben in zo'n dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 23:47

Hoi!

Afgelopen week dacht ik: laat ik eens creatief doen met de naaimachine. Ik vind mooie dekjes altijd vreselijk duur, en dan zijn ze meestal ook nog eens erg dun (wat ik het belangrijkste vind - ze moeten onregelmatigheden enzo opvangen). Daarom heb ik zelf een dekje in elkaar gezet van een oud gordijn, gevoerd met een dubbelgevouwen dekbed. Niet om mooi te laten zijn, maar gewoon om te zien of het uberhaupt zou werken, en hoe het eruit zou zien.

Ik vond het erg leuk om te doen, en zou het wel meer willen doen. Daarom was mijn vraag: zijn er mensen die interesse zouden hebben in zo'n dekje? Uiteraard met een stof naar keuze?

In dit topic staat het dekje. Let dus niet op de stof - dat was een oud gordijn. [HAW] Julia (met uniek dekje :P) - filmpje! Reacties op het topic zijn ook leuk Haha!.

Edit: dunne dekjes kan natuurlijk ook Lachen. Dan gaat het dekbed niet dubbel en wordt het overal dichtgestikt.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 06-03-08 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

HippoLogic

Re: Wie zou interesse hebben in zo'n dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:53

Zelf ben ik juist van de dunne dekjes: ze moeten enkel het zweet opnemen en zijn juist NIET om oneffenheden te verbloemen. Die gaan na enige tijd toch door elk dekje heen. Bovendien wordt de kamer van een zadel te krap (lees: functie van de ruimte wordt teniet gedaan) door een dik dekje, waardoor er druk op de ruggengraat komt.

Nee, voor mij geen dikke dekjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:14

Geef mij ook maar liever een dun dekje... Hoe dikker het dekje des te krapper onder het zadel.
Ik heb altijd het idee dat mensen met dikke dekjes hun slecht passende zadel, weer goed passend te maken (net zoals met bontjes). Hoe meer je eronder propt, des te kleiner de kamer (en des te meer druk op verkeerde plekken). (tenzij je zadel erop aangepast is dat het wel geschikt is voor dikke dekjes en bontjes)
Dekbed is in mijn ogen ook niet echt een stevige vulling en vangt slechter onregelmatigheden op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 00:29

Haha, dun kan natuurlijk ook Lachen.
Ik doe het zelf meestal dik omdat ik met 1 zadel op meerdere paarden moet, en dat zadel is vrij breed.
Waarom zou een dekbed dat trouwens niet doen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:56

same here, geen dikke dekentjes omdat je met een deken niet de onregelmatigheden in een zadel moet opvangen. Een zadel hoort te passen op een blote rug van een paard zo niet dan zou ik hem ver van mijn paard uit de buurt houden.

@Welshcopfan, dat idee heb ik ook en dat frustreerd me mateloos. je koopt ook geen schoenen te groot/klein en doet maar dikke sokke aan zodat je er minder van voelt en dan de nijmeegse 4daagse gaan lopen. Als het niet past dan trek je ze toch niet aan? zo is het met een paarden rug net zo, alleen zijn de gevolgen vele malen erger (atrofie in de rugspieren)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:59

Ik denk dat je dan nog beter een oude deken kunt nemen en deze opvouwen. Zoals je vroeger vaak zag op maneges.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:41

Een oude deken kan niet omhoog in de kamer, waardoor hij op de rug drukt.
Maar bedankt voor jullie reacties Lachen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:33

Dekbed is niet stevig genoeg, het zakt in waardoor je alsnog veel druk heb op de plekken. Helemaal in jouw geval als je hetzelfde zadel op meedere paarden moet passen.
(De druk wordt niet verdeeld door een dekbed).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:36

ik vind hem wel mooi Lachen alleen hij is wel erg dik

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:51

Welshcobfan schreef:
Dekbed is niet stevig genoeg, het zakt in waardoor je alsnog veel druk heb op de plekken. Helemaal in jouw geval als je hetzelfde zadel op meedere paarden moet passen.
(De druk wordt niet verdeeld door een dekbed).

Okee Lachen. Maar wat ik niet snap: een normaal katoenen schabrakje verdeelt toch ook totaal geen druk? Het zijn meestal van die losse floddertjes die inderdaad bedoeld zijn om het zweet op te nemen. Ideaal als je zadel goed past natuurlijk. Of bedoel je dat je dan beter een fleecedeken eronder kan leggen in plaats van een dekbed?
Ik stond altijd op een stal waar de paarden onder hun zadel nog per se een dikke wollen deken moesten hebben. Die deken ging wel 4 of 6 keer dubbel, en dat drukte natuurlijk enorm op de rug en schoft, en het waren zoveel lagen dat het ging schuiven.

Mijn schabrakje is niet zo dik. Als je het tussen je vingers samenknijpt blijft er een paar millimeter over. En een te slecht passend zadel moet je gewoon niet op je paard leggen.
Omdat ik geen zadel heb en steeds verschillende paarden rijd, ga ik nog geen zadel aanschaffen voor iets waarvan ik niet weet hoe het gaat lopen. Het moet voor mij nu dus even ongeveer passen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:01

Maar een katoenendekje kun je niet zo samenknijpen tussen je vingers. Dunne dekjes hebben alleen de bedoeling van vochtopvangen en niet druk te verdelen of iets op te vangen. Een dekbed is niet bedoeld om druk op te vangen. Een fleecedeken is al beter, daar zit amper lucht in (itt tot een dekbed die bol staat van de luchtkussentjes). Fleece wordt ook wel gebruikt als dekje bij een westernzadel.
Je moet dus iets uitkiezen met weinig luchtvorming erin Lachen

Als op een dekbed veel druk komt is het vaak nog platter dan een katoenen dekje Nagelbijten / Gniffelen Maar dan heb je wel het nadeel dat het dikker is op plekken waar amper druk op komt (waardoor het zadel kan gaan knellen)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:54

Citaat:
wat ik het belangrijkste vind - ze moeten onregelmatigheden enzo opvangen

een te slecht passend zadel moet je gewoon niet op je paard leggen.

Een zadel dat onregelmatig ligt is per defenitie een slecht passend zadel. Je spreekt jezelf dus een beetje tegen op dit terrein Knipoog Niet slecht bedoelt, maar ik ben hier de laatste tijd nogal op gefixeerd omdat het paard dat ik rij door een toch nog slecht liggend zadel nu last heeft van zijn rug. Wees er wel van bewust dat elk klein foutje in een zadel grote gevolgen kan hebben voor het rug van een paard. Dit soort dingen kun je nooit en te nimmer opvangen met dekjes of onderleggers. Je hebt wel speciale onderleggers hiervoor maar in mijn ogen moet je daarvoor eerst met een zadelpasser in overleg gaan en niet zelf gaan lopen prutsen.