Bitloos dressuur rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzie1

Bitloos dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 10:25

Wie heeft er ervaring met bitloos dressuurrijden. En met welk bitloos hoofdstel rijden jullie dan? Ik rijd (sinds) kort bitloos. Mijn paard was met bit erg druk met zijn tong/mond en nu ik bitloos rijd is hij veel rustiger met zijn hoofd, tong blijft binnen en loopt hij lekkerder en veel ontspannender. Je hebt zoveel verschillende bitloze hoofdstellen dat ik erg benieuwd ben naar jullie ervaringen.

Silence

Re: Bitloos dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:28

Volgens mij lopen er al heel veel topics over, maar ik volg het voor de zekerheid toch even aangezien ik erover aan het denken ben ook een bitloos hoofdstel te gaan aanschaffen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:12

Dat is vreemd ik krijg een deja vu bij dit topic.. alsoff ik het al eerder heb gelezen Haha!

Ik rijd bitloos met een hackamore en ben daar erg tevreden over.
Ik kan dressuuroefeningen doen, westernoefeningen, lekker buitenrijden. Niet anders dan met bit in. Lachen

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:33

Interessant, dit ga ik volgen...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:37

Ik rij sinds 2 maanden bitloos, dressuur en springen. In mijn profiel / onderschrift topics met fotos Haha!

Ik heb een bitless bridle, het idee van dr Cook maar dan van Harry's Horse. Ik vind de kwaliteit van het hoofdstel goed en ben van mening dat je er prima dressuur mee kunt rijden.

Toevallig gisteren les gehad, mijn instructrice heeft ook even gereden. Ze geeft dagelijks prive /manege lessen en heeft meerdere paarden op Z nivuea gehad. Ze vind dat je er goed dressuur mee kunt rijden, wel dat je meer met je zit / been moet doen en het dus wel wat moeilijker is.

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:41

Ik ga dit ook even volgen, wil ook graag bitloos gaan rijden.
Alleen geen idee met wat voor hoofdstel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:47

Kijk eens bij Naturals, daar zijn diverse topics over dit onderwerp geweest.
Welke optoming geschikt is hangt van een heel aantal factoren af, bijvoorbeeld het niveau dat je als combi al hebt, wat voor niveau je wilt gaan bereiken, op welke druk je pony beter reageert, of je pony veel haar heeft onder de kaken (kruislings onder de kaak kan dan slechter loslaten), etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:52

ozzie1 schreef:
Ik rijd (sinds) kort bitloos. .

Waar rijd je nu mee dan?

Ik rij op 1 pony met een Dr. Cook hoofdstel, dressuurmatig en buiten.
Met een ander rij ik met hackamore, sinds kort. Ik ben daar erg tevreden over.

Het is afhankelijk van het paard en van jou, kwestie van uitproberen.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:57

RedPassion schreef:
Het is afhankelijk van het paard en van jou, kwestie van uitproberen.

idd een kwestie van verschillende optomingen uitproberen. Wij gebruiken ook de cook, en bij dit hoofdstel komt er iets druk achter de oren als je de teugels aan neemt. Sommige paarden kunnen hier niet zo goed tegen, dus dan kun je weer beter een hackamore gebruiken.
Succes! Vork OK dan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:08

Joepju schreef:
Wij gebruiken ook de cook, en bij dit hoofdstel komt er iets druk achter de oren als je de teugels aan neemt. Sommige paarden kunnen hier niet zo goed tegen, dus dan kun je weer beter een hackamore gebruiken.

Als je paard niet tegen druk achter de oren kan, moet je zeker niet met een hackamore gaan werken. Alles met scharen werkt namelijk ook achter de oren.
Paard dat daar moeite mee heeft kun je een sidepull of een meroth voor gebruiken.

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:14

Ik rijd nu met een hackamore. Opzich reageerd hij hier heel goed op. Ga zeker ook eens kijken naar een cook hoofdstel. Wellicht dat ik de hackamore voor buiten blijf gebruiken en voor "thuis" het "cook" hoofdstel. Hoe doen jullie het met longeren, doe je dat dan ook bitloos maar wel bijgezet? Toen ik nog met bit reed deed ik longeren met de pessoa, daar loopt hij goed op en neemt dan toch goed de achterhand mee. Kan je deze gewoon blijven gebruiken als je met (bijvoorbeeld) een hackamore bidloos hoofdstel aan de gang gaat?

In iedergeval al vast bedankt voor de tips.

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:19

Daan_Ordeal schreef:
Ik rij sinds 2 maanden bitloos, dressuur en springen. In mijn profiel / onderschrift topics met fotos Haha!

Ik heb een bitless bridle, het idee van dr Cook maar dan van Harry's Horse. Ik vind de kwaliteit van het hoofdstel goed en ben van mening dat je er prima dressuur mee kunt rijden.

Toevallig gisteren les gehad, mijn instructrice heeft ook even gereden. Ze geeft dagelijks prive /manege lessen en heeft meerdere paarden op Z nivuea gehad. Ze vind dat je er goed dressuur mee kunt rijden, wel dat je meer met je zit / been moet doen en het dus wel wat moeilijker is.

Hoi Daan_Ordeal: Waar heb je het hoofdstel gekocht, kan het via internet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:24

ozzie1 schreef:
Ik rijd nu met een hackamore. Opzich reageerd hij hier heel goed op. Ga zeker ook eens kijken naar een cook hoofdstel. Wellicht dat ik de hackamore voor buiten blijf gebruiken en voor "thuis" het "cook" hoofdstel. Hoe doen jullie het met longeren, doe je dat dan ook bitloos maar wel bijgezet? Toen ik nog met bit reed deed ik longeren met de pessoa, daar loopt hij goed op en neemt dan toch goed de achterhand mee. Kan je deze gewoon blijven gebruiken als je met (bijvoorbeeld) een hackamore bidloos hoofdstel aan de gang gaat?

In iedergeval al vast bedankt voor de tips.

Longeren zou ik zeer zeker niet met een hackamore doen. Hoe goed de diverse bitloze optomingen combineren met een pessoa weet ik niet, maar je zou het met een Cook, een sidepull of een meroth best eens kunnen proberen. Waar je goed op moet letten is hoe goed de pessoa kan doorglijden door de ringen van de gekozen optoming en of de optoming goed loslaat als het paard nageeft.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:03

ozzie1 schreef:
Hoe doen jullie het met longeren, doe je dat dan ook bitloos maar wel bijgezet? Toen ik nog met bit reed deed ik longeren met de pessoa, daar loopt hij goed op en neemt dan toch goed de achterhand mee.

Ik longeer altijd met helemaal niks...ja ok; alleen het paard dan...
Haha!
Als je regelmatig het paard goed op de achterhand rijd, vind ik het onnodig om met allerlei touwtjes te gaan longeren; is voor het paard ook veel leuker... Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! (maar volgens mij ben ik nogal offtopic bezig nu...excusses) Bloos!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:04

--> HAR

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:06

ik tem even, want dit is een dubbeltopic. zoekfunctie geeft een hoop resultaten. verder kun je kijken op www.bitloos.nl en op google.

ik heb een meroth gekocht laatst. moet em alleen nog binnenkrijgen;)

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:16

Ik heb een bitlooshoofdstel van Harry's Horse. Bevalt heel goed

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:02

Ik rijd bitloos met de Bitless Bridle van Norton.
Het gaat echt supergoed en ik spring er ook mee.
Bij onze vereniging mag je ook bitloos wedstrijden rijden, omdat de helft bitloos rijd Tong uitsteken
En ik heb ook al een springwedstrijd gereden bitloos.

Mijn ervaring:
Ik kan mijn paard beter nageeflijk krijgen en is rustiger met haar hoofd. Ook het sturen en stoppen gaat goed.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:53

Ik heb een tijdje dressuur gereden zonder bit, ging best aardig.
Deze foto is gemaakt op een onderlinge wedstrijd bij ons op stal
http://img451.imageshack.us/img451/9288 ... 017ah0.jpg

Ik gebruik nu wel weer een bit als ik dressuur rij, is toch net even makkelijker.
Buiten en op endurance wedstrijden rij ik wel zonder bit. Ik heb een Biothane Marylot side pull

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:06

Ik heb een jaar lang fanatiek rondgekeken en ge-experimenteerd met diverse bitloze optomingen. Dat was me een zoektocht, want ik ben niet snel tevreden. Daarbij kijkende naar mijn paard vooral, maar ook naar mezelf. Want zo'n hoofdstel is er toch ook om met elkaar te communiceren, naast mijn been- en zithulpen e.d.

Misschien een ideetje (wel prijzig Knipoog ) om eens naar dit hoofdstel te kijken? Het PmP hoofdstel op www.paardenmetplezier.eu?
Ik heb model 1 net aangeschaft, maar ik ben nog bezig met het inrijden van mijn jonge paard. Voor het echte dressuurwerk zou model 2 goed moeten zijn. Heb er hele enthousiaste verhalen over gehoord van gebruikers en ik ben in elk geval al heel enthousiast over model 1. Mijn eerste indruk is zeer goed: Duidelijke communicatie, geen hoofdstel wat strak rond het paardenhoofd zit, alleen druk op de neus bij het geven van teugelhulpen en een goede kwaliteit leer. Zelfs bij de ringetjes aan de zijkanten zit aan de onderkant een stukje leer, zodat het comfortabel zit bij het paard. Tot nu toe heb ik hem alleen kunnen aanpassen en vanaf de grond wat uitgeprobeerd, want mijn paard is nog herstellende van een blessure, maar binnenkort ga ik er mee rijden en ik ben heel benieuwd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:29

Ik rij momenteel met hack maar die vind ik te 'pittig' voor dressuur. Zo'n kruislinkse van HH lijkt me wel wat idd Lachen Maar het ligt net aan wat je paard goed oppakt. Alleen kruisen onder de kin snapte mijn merrie niet. Ik hoop dat ze die andere kruising (onder 'keel') wel beter begrijpt.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:39

Ik rijd momenteel met een Marylot Cross link, heerlijk rijden, maakt geen verschil met een bit eigenlijk (hij geeft zich makkelijker). Heb het ook geprobeerd op ons 21 jarig oude besje (en een drammerige besje) en die nam het ook gelijk goed op en liep er lekker mee