Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ozzie1 schreef:Ik rijd (sinds) kort bitloos. .
RedPassion schreef:Het is afhankelijk van het paard en van jou, kwestie van uitproberen.
Joepju schreef:Wij gebruiken ook de cook, en bij dit hoofdstel komt er iets druk achter de oren als je de teugels aan neemt. Sommige paarden kunnen hier niet zo goed tegen, dus dan kun je weer beter een hackamore gebruiken.
Daan_Ordeal schreef:Ik rij sinds 2 maanden bitloos, dressuur en springen. In mijn profiel / onderschrift topics met fotos
Ik heb een bitless bridle, het idee van dr Cook maar dan van Harry's Horse. Ik vind de kwaliteit van het hoofdstel goed en ben van mening dat je er prima dressuur mee kunt rijden.
Toevallig gisteren les gehad, mijn instructrice heeft ook even gereden. Ze geeft dagelijks prive /manege lessen en heeft meerdere paarden op Z nivuea gehad. Ze vind dat je er goed dressuur mee kunt rijden, wel dat je meer met je zit / been moet doen en het dus wel wat moeilijker is.
ozzie1 schreef:Ik rijd nu met een hackamore. Opzich reageerd hij hier heel goed op. Ga zeker ook eens kijken naar een cook hoofdstel. Wellicht dat ik de hackamore voor buiten blijf gebruiken en voor "thuis" het "cook" hoofdstel. Hoe doen jullie het met longeren, doe je dat dan ook bitloos maar wel bijgezet? Toen ik nog met bit reed deed ik longeren met de pessoa, daar loopt hij goed op en neemt dan toch goed de achterhand mee. Kan je deze gewoon blijven gebruiken als je met (bijvoorbeeld) een hackamore bidloos hoofdstel aan de gang gaat?
In iedergeval al vast bedankt voor de tips.
ozzie1 schreef:Hoe doen jullie het met longeren, doe je dat dan ook bitloos maar wel bijgezet? Toen ik nog met bit reed deed ik longeren met de pessoa, daar loopt hij goed op en neemt dan toch goed de achterhand mee.

(maar volgens mij ben ik nogal offtopic bezig nu...excusses)

) om eens naar dit hoofdstel te kijken? Het PmP hoofdstel op www.paardenmetplezier.eu?
Maar het ligt net aan wat je paard goed oppakt. Alleen kruisen onder de kin snapte mijn merrie niet. Ik hoop dat ze die andere kruising (onder 'keel') wel beter begrijpt.