twijfel tussen dres zadel erop of western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

twijfel tussen dres zadel erop of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 23:35

mijn paard is nu 1,5 week niet gereden door een rugspier die vastzit. wel is hij aan de longeerlijn gegaan met een pesoa.
nou wou ik morgen een bosritje gaan proberen maar twijfel of ik niet beter een westernzadel erop kan leggen met een pad eronder.
een western verdeelt de druk toch beter?

shabbay

Re: twijfel tussen dres zadel erop of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:41

Dat hoeft niet. Een zadel dat past verdeeld de druk goed en gelijk. Het ene type hoort dit niet anders te doen dan het andere. Ik zou kiezen voor het zadel dat correct passend is gemaakt voor de rug van het paard.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:48

zit die spier nog vast? gun dat arme dier dan rust! als jij last van je rug hebt dan wil je ook niet dat iedereen er maar aan zit te prutsen. Ik zou juist het paard zo veel mogelijk ongedwongen longeren (dus zonder passoa) zorg ervoor dat ie weer los komt voordat je gaat rijden of op een andere manier 'druk' brengt op de rug. Zo staat het paard dat ik rij momenteel een maand op rust en wij hebben ook absoluut geen haast. Het is beter -veel beter- dat je rekening houd nu met het paard zijn leed ipv je eigen belang. Begrijp me niet verkeerd, maar als je wilt rijden ondertussen hij nog met z'n rug zit vind ik dat je veels te hard van stapel loopt. Hoe komt het dat zijn rug vast zit?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:36

pessoa vind ik nog niet eens z slecht hoor BenFan!
Als er een spiervast zit gaat een paard vaak anders (weggedrukt) lopen. Met Pessoa help je hem juist zijn rug te gebruiken.
Maar ik zou er idd nog geen zadel op leggen als het nog niet over is!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:39

dan moet de pessoa wel 100% goed gebruikt worden (op zo'n manier dus dat het goed is voor die spier), beetje verkeerd en je overbelast die rugspier en dan je nog verder van huis. Beter is het gewoon om er een arts naar te laten kijken en die te laten bepalen wat je het beste kunt doen. En inderdaad er GEEN zadel op leggen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:35

even voor de duidelijkheid de arts heeft er 2weken geleden naar gekeken. het komt omdat hij waarschijnlijk gek heeft gedaan in de bak en onderuit is gegaan(andere reden is er niet te vinden en hij gaat vaker onderuit door zn eigen lompheid) hij heeft al 2,5 weekniet onder het zadel gelopen alleen aan de longeerlijn.

ben naar het bos geweest met zn dres zadel weet ik zeker dat goed ligt en goed dekje eronder. nou hij kon weer goed buigen en zijwaartse gangen. en op het laats begon hij aardig melig en gek te doen en nee niet uit protest. dan doet hij het op een andere manier maar dit was puur vrolijkheid.en nee doe dit niet omdat ik eht zelf wil ik ben stik zuinig op mn paardje en die geeft het ook echt wel aan als het niet kan.