Dubbel/enkel gebroken bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Dubbel/enkel gebroken bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 16:12

Op het moment rijdt ik lucky (zie profiel) met een dubbel gebroken watertrensje. Niks strengs of bijzonders dus. Hij loopt hier fijn op, maar dat is dan niet relatief gezien, kortom, ik heb hem nog nooit met een ander bit gereden.
Ong 3 kwart jaar geleden hebben we dit bitje voor hem gekocht en zijn hoofd is in een soort groeispurt dus hij heeft eigenlijk net één maatje groter nodig. Nu vroeg ik mij af wat jullie een fijn bitje vinden. Ik hem hier zo mijn meningen over en vraag me o.a. af of bijvoorbeeld een (dubbel gebroken) bustrens fijner is dan een watertrens..

Hoop dat jullie me advies kunnen geven. Alle meningen zijn welkom, wil er nog wel even bijvermelden dat lucky 4 jaar is en ik een zo vriendelijk mogelijk bit wil. Hij is totaal niet hard in zijn mond, dus het liefst zo fijn mogelijk (kom niet met bitloos, want ik vraag wel type bit Tong uitsteken )

Benfan

Re: Dubbel/enkel gebroken bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:45

waarom niet gewoon precies hetzelfde bit weer? daar loopt ie toch goed op?! je moet niet gaan lopen prutsen met iets waar niks aan hoeft te gebeuren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:47

Inderdaad gewoon een dubbelgebroken bitje houden. Lachen
Misschien kan je een koperen proberen als je die niet hebt?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:27

Ik heb nu een dubbelgebroken bustrens met gouden mondstuk van HH. Ik vind het een heel fijn bit, en het is niet zo heel duur Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:37

Dubbelgebroken bustrensje is inderdaad erg fijn Lachen
Ik zou niet overgaan op enkelgebroken, dat kan prikken in het gehemelte en knijpt wat meer op de mondhoeken.

Watertrens of bustrens.. de meeste mensen vinden een bustrens het fijnst, die ligt wat beter in de mondhoeken, kan niet zo snel irriteren, ligt ook wat stiller. Een watertrens is wat wiebeliger, de ringen kunnen meedraaien, maar sommige mensen vinden dat juist weer fijner voor hun paard.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:43

Bedankt voor de reacties. Dubbelgebroken wou ik het zowieso al houden i.v.m. inderdaad het (bij druk) prikken in het geheemlte en het inwerken als een soort 'klem' om de mondhoeken.

Ik zat vooral te twijfelen tussen een water en een bustrens. In princinpe lijkt hij hier goed mee te gaan, maarja, omdat ik eigenlijk nog nooit anders heb geprobeerd, weet ik niet of iets anders beter gaat. Dus mystictinker, bedankt Haha! Zou graag van meer mensen willen weten of bus- of watertrens fijner is.

Edit: Over koper heb ik ook wel eens gehoord dat het fijner is/lekkerder smaakt...

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 07:02

hey hey Haha!

ik heb nog een koper bitje dubbel gebroken! die mag je wel eens proberen als hij hem past natuurlijk!
en lucky is nog altijd 3jaar he Tong uitsteken

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 08:04

Haha, ja okey, laten we het goed zeggen 3 jaar en 9 en een halve maand Tong uitsteken Weet niet of hij een bitje van lady/dandy past, maar kan het altijd proberen Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:00

Nog mensen die betere ervaring hebben met een koperen bit, of juist niet? En hetzelfde met d-trens, of bus trens of een gewone watertrens... ?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:51

Mijn paard loopt net zo fijn op een rvs als een 'goudkleurig' mondstukje.

Zat er ook mee dat mijn bitje aan vervanging toe was. 't Nadeel van die watertrensen, en dan met name waar ook koper in zit is dat de gaten gauw uitslijten. Dit omdat koper vrij zacht is.

Om die reden had ik een K&K Dynamic RS aangeschaft (Bustrens, met een anatomisch gevormd mondstuk) maar helaas liep mijn paard daar niet op. Dus ben ik weer teruggegaan naar een dubbelgebroken watertrens, alleen nu een duurdere (ook K&K) in de hoop dat die niet zo snel uitslijt. En ik moet zeggen, mijn paard loopt er superfijn op.

Dus mijn advies: als je de kans hebt, probeer eens een dubbelgebroken bustrens van iemand te lenen om te voelen hoe je pony erop reageert. Maar mijn ervaring is: als ie lekker op een watertrensje loopt, gewoon weer zo een kopen.

Succes. Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 20:12

Okey dankje voor je uitleg Haha! Heb er zeker wat aan!
Zo'n K&K bitje vind ik toch net iets te prijzig. En wat ik er over lees is ook niet alleen maar positief Lachen

Ik denk inderdaad dat ik het toch maar bij een dubbelgebroken watertrens houdt. Als er nog mensen zijn met een overtuigend verhaal over een bustrens dan kan ik dat natuurlijk ook eens gaan proberen Lachen