wintec of wintec XL? verschil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_S_L

wintec of wintec XL? verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 16:19

Hoi Doei!

voor mijn pony ben ik van plan een wintec zadel te gaan kopen.
ze heeft een hele brede rug en werfels. met zo'n op meet ding (geen idee hoe het heet) hebben we gemeten
dat ze maat rood / net wit nodig heeft.
maar nu ben ik erachter gekomen dat er ook XL bestaat maar wat is nou het verschil?
heeft dat ook met de breedte tussen de kussens te maken?

en als laatste: cair of niet en zo ja waarom?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: wintec of wintec XL? verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:21

vraag ik me ook af...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:55

xl is met bredere bomen..

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:57

Wintec XL heeft roze bomen, deze zijn nog breder dan de bomen in de gewone Wintec.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:59

de breedte tussen de kussens is breder met de xl

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 17:44

oke maar ik heb geen bredere bomen nodig alleen twijfel ik wel aan de afstand tussen de kussens. want dat verbreed niet als je er een bredere boom inzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:42

de breeten bij de kussens is opzich best breed of iig neit smal. ook bij de gewoonen wintec

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:50

Bij de gewone Wintec wind ik het kussenkanaal net wat te smal als je een witte boom hebt. Tenminste hij was aardig smal voor mijn Fjordn.
Bij de Wintec XL is deze breder, maar zo ook de bomen. Deze heeft bomen in de maten 35,36,36 cm als het goed is.

Waar je even goed op moet letten is dat de 'normale' bomen en de 'XL' bomen ook alleen in de daarvoor bestemde zadels passen. Het is niet mogelijk om bijv. een XL boom in een gewone Wintec te zetten.

Als je je zorgen maakt over het kussenkanaal zou je ook naar de Thorowgoodzadels (welke ondertussen hele mooie modellen heeft!) kunnen kijken. Deze hebben een breder kussenkanaal bij een bredere boom. Dit heb ik zelf na mogen meten in de winkel. Wintec is ervoor gemaakt zodat het past op verschillende type paarden, zowel bredere als smallere.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:55

De Wintec XL heeft inderdaad bredere bomen, maar de gewone rode en witte Wintec bomen mogen er ook in! Kleinere bomen dan deze echter niet.
Verder is de Wintec XL meer gemaakt voor de bredere pony's en paarden, het kussenkanaal is véél breder en het heeft een V singel systeem.
Ik zou dan persoonlijk voor de XL gaan en de rode en/of witte boom bij kopen, de gewone wintecs blijven op mijn pony niet liggen mede door het kussenkanaal dat te smal is.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:57

wat is v singel systeem?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:59

doriangi schreef:
De Wintec XL heeft inderdaad bredere bomen, maar de gewone rode en witte Wintec bomen mogen er ook in! Kleinere bomen dan deze echter niet.
Verder is de Wintec XL meer gemaakt voor de bredere pony's en paarden, het kussenkanaal is véél breder en het heeft een V singel systeem.
Ik zou dan persoonlijk voor de XL gaan en de rode en/of witte boom bij kopen, de gewone wintecs blijven op mijn pony niet liggen mede door het kussenkanaal dat te smal is.

Hier ga ik mee.
Meet het in ieder geval goed op. Probeer eens een zadel van iemand uit de buurt om te kijken wat het verschil nu precies is tussen beide zadels of laat een zadelmaker of bv divoza komen. Dan heb je beide zadels bekeken en zie je direct het verschil.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:02

angelax schreef:
wat is v singel systeem?

Um ik vind niet direct een foto... Maar de singelstoten hangen dus niet standaard recht naar beneden.
Bij een V singel hangen ze dus in een V vorm, schuin dus, daardoor zou je zadel steviger moeten liggen als je aangesingelt hebt.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:04

oh okee bedankt!
ja bij mij komt binnenkort zadelmaker, en wordt misschien wintec xl