ik wil leer geen kunstof hellup

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

ik wil leer geen kunstof hellup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 20:44

gister is de zadelmaker geweest voor quira, al bij de afspraak had ik duidelijk verteld wat mijn budget is (800,-) en dat ik een leren (tweedehands)zadel wil.
en toen was ze er........met alleen thorowgood want volgens haar past mijn paard geen ander zadel............maar ik wil geen kunstof!!!!!!!!!!!! heb ze wel even geprobeerd, ze was er toch..... maar weer vond ik ze gewoon niet fijn zitten....

Wie heeft er een idee? Mijn merrie is breed, rondgeribt en ietsje overbouwd.

Wat ik zoek is een dressuurzadel met een brede boom, breed kussenkanaal en niet al te grote zweetbladen omdat ik zelf maar een ukje ben.

Is dit nu echt niet te vinden in leer????????( en liefst tweedehands???)
of stel ik onmogelijke eisen???????

Tatjanaa

Re: ik wil leer geen kunstof hellup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:47

Welke Thorowgoodmodellen heb je erop gehad?
De T6 is semileather, lijkt heel erg op echt leer. Ik heb deze een paar week gehad op proef, heerlijk zadel vond ik het Lachen

Misschien toch even dit model proberen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:48

Waarom wil je geen kunststof?
Als dit toch goed ligt op je paard, zou je daar imo toch op aan kunnen passen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:48

Veel zadels van Kieffer passen op heel veel paarden. Misschien een andere zadelmaker bellen of die opties heeft?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:53

Geen onmogelijk eisen hoor. Tuurlijk kan dat! geen kunstof nemen als je dat niet wil. Misschien eerder een andere zadelmaker nemen, eentje met oren! Voor 800 euro kun je een heel mooi zadel tweedehands kopen en die passend gemaakt hebben.
Ik heb zelf een kruising die breed is, kort in de rug en ook rond geribt, daarop heb ik een KN symfonie en die blijft er erg goed op liggen. (dit type was mijn aangeraden door mijn zadelmaker Van Triest), een Barnsby Kanter kon ook nemen maar die zijn hier niet zoveel voor handen.

Een goede zadelmaker kan aan jou paard zien welk type zadel erop past. Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen thorowgood zou zijn. Als de boommaat en het type zadel weet kun je ook zelf op zoek gaan naar een 2e hands en die bij je zadelmaker laten passen. Succes.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 20:55

Silence schreef:
Waarom wil je geen kunststof?
Als dit toch goed ligt op je paard, zou je daar imo toch op aan kunnen passen.

het zadel lag verder prima op quira maar ik heb meerder kunstofzadels geprobeerd (wintec, thorowgood t4, t6) maar ik zit er gewoon niet fijn op op de een of andere manier......

ben aan het rondbellen geweest en weet nu een theo sommer dressuurzadel, kamer 34 te liggen, iemand ervaring met dit merk?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:57

Heb ook een pony van dat type, is alleen niet overbouwd, waar de KN inderdaad heel mooi op past. Zou ik toch eens proberen want die vind je wel voor 800,-

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:38

Ik heb nu een Thorowgood T6 en ik kan me wel voorstellen dat je er niet lekker op zit. Ik moest erg wennen aan de nogal stroeve zit en de merkbare wijdere zit. Ik ben ook maar een kleintje en het is wel belangrijk dat je zweetbladen niet lang zijn, dat is nog wel eens lastig met tweedehands. Ik word inderdaad ook niet vrolijk als ik op een Wintec moet zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:48

sommer is een goed merk Ja
als het past en binnen budget is , zou ik er zeker voor gaan Ja

en dd andere zadelmaker zoeken
want als je aangeeft dat je geen kunstof wil en ze komen precies met een kunstof aan met een mededeling als" past niks anders op" voordat ze uberhaupt het paard eens goed bekeken etc hebben , dan zegt mij dat alweer genoeg over de kennis en kunde van die persoon

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:52

heb een hercross (leer) zadel op een soortgelijk type liggen. Prima zadel.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:57

Ik heb kentaur zadels, echt heerlijk en nieuw eigenlijk ook nog wel binnen budget voor jou (850 euro). Ik heb het type Medea, dat bij boommaat 3 geschikt was voor mijn brede merrie met hoge schoft.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:00

Wij gebruiken voor veel van onze brede paarden KN symponie en zelf gebruik ik een Ainsley met boommaat 34. Gewoon goed zoeken en rondbellen. succes

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:02

Even heel goed zoeken. Ik heb op de duitse E-bay bijvoorbeeld een showroommodel Stübben gekocht, in 16,5 inch met brede boom en korte zweetbladen (dit was een jeugdzadel).
Succes!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:07

je zou idd even naar de kentaur zadels kunnen kijken. En op marktplaats hebben ze altijd wel 2dehands merkzadels te koop staan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:11

Ik kan je ook zeker de kentaur aanraden! Erg fijn zadel voor deze prijsklasse. Er rijden hier momenteel 3 pensionklanten met dit zadel en ze zijn alle 3 zeer tevreden.
Nadeel is de levertijd als je een nieuwe koopt. Tweede hands zie je ze niet zo veel en dan moet het ook maar net passen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:26

zelf heb ik op dergelijke tiepes verschillende zadels gebruikt
-stubben scandica
-stubben roxanne
-stubben parzival
-stubben?? (erg oud zadel)

-Spalding Cadence
-Spalding Pennine

-Daaleman

-KN

-sommer

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:48

"draumpje"]
zelf heb ik op dergelijke tiepes verschillende zadels gebruikt
-stubben scandica heb ik nu te leen maar is kamer 32 dus te smal, had volgens de zadelmaker een te smal kussenkanaal
-stubben roxanne
-stubben parzival
-stubben?? (erg oud zadel)

-Spalding Cadence heb ik gehad helaas overleden doordat toenmalige paard achterover gevallen is op het zadel
-Spalding Pennine

-Daaleman heb ik nog niet geprobeerd op deze merrie, wel fijn zadel

-KN, kan ik helaas tweedehands nog niet vinden in een WK

-sommer, ga ik maandag ophalen en proberen
[/quote]

wat betreft kentaur: ik heb een kentaur artemis gehad maar die was te smal (fit 3) envolgens de zadelmaker die geweest is, zou een kentaurzadel ook te lang voor quira zijn (zet ik errug mijn vraagtekens bij aangezien de thorowgood t6 ook niet echt een 'kort' zadel was/is)

Al met al begin ik het idee te krijgen dat ik voor pietsnot haar heb laten komen en ze gewoon geen tweedehands met brede boom heeft gehad of zo en daarom maar geprobeerd heeft een nieuwe thorowgood te verkopen grrrrrrrr wel voorrijkosten kwijt uiteraard......

Verder iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken, ik begon al bijna het idee te krijgen dat ik een onmogelijk iets aan het zoeken was, maar door jullie reacties krijg ik weer moed Knipoog

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:52

bij de divosa hebben ze ook leuke leren zadels de rossner ,bijvoorbeeld ook rond de 700 euro en hebben ook 2de hands liggen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:48

ik zie al zo 2 kn zadels met wijde kamer staan op marktplaats.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:55

KN gaat volgens mij maar tot kamer 32. Denk dat de ts op zoek moet naar een 33/34. Daarnaast moet je van marktplaats wel kunnen regelen dat je mag passen en evt. gelijk de zadelmaker erbij kunt laten komen voor het evt. aanpaswerk.
Een goed passend zadel is zooooo belangrijk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:12

marktplaats is idd handig als je precies weet wat je moet hebben
want vaak is passen en eventueel terugsturen iets waar mensen niet vaak happig op zijn

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:21

Barco schreef:

ben toch maar weer aan het snuffelen gegaan en inderdaad staan er momenteel 3 op MP maar helaas verdere inspectie op de site van kn zelf blijkt zoals draumpje al zegt dat de WK van KN een 32 kamer is, en helaas dat is te smal........moet toch echt 33/34 hebben. Dus KN gaat ook afvallen sniksnik.....

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:32

inkepink schreef:
Barco schreef:

ben toch maar weer aan het snuffelen gegaan en inderdaad staan er momenteel 3 op MP maar helaas verdere inspectie op de site van kn zelf blijkt zoals draumpje al zegt dat de WK van KN een 32 kamer is, en helaas dat is te smal........moet toch echt 33/34 hebben. Dus KN gaat ook afvallen sniksnik.....

de allegro heeft een kamer van 34 misschien overheen gelezen? Het staat helemaal bovenaan bij de gegevens. maar ze hebben het idd niet zo lang deze kamerbreedte.
Ik zou eens contact opnemen met bestfit. misschien kunnen zij iets voor je betekenen. Erg kundige zadelmakers!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:35

Ik heb voor mijn rondgeribte merrie een Stubben maat 32. Type is me even ontschoten, 't is een oudje met enkel zweetblad. Hiervoor had ik een Thorowgood, maar die lag niet goed meer. Mijn pony was veranderd en Thorowgood zakt altijd nog wat in, daar moet je goed rekening mee houden. Ik zat er ook niet meer lekker op, moet ik eerlijk zeggen.

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:43

Je hebt gelijk de Thorowgood T6 is een vrij groot zadel. Ik rij met het zadel op een New Forester van 1.42 en dat past, wat mij inderdaad ook erg verbaasde toen ik het zadel zo los zag.
Over Best Fit zadelmakers heb ik goede verhalen gehoord, is hier ook al eerder genoemd.