Zadel scheef door ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle82

Zadel scheef door ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:07

Hallo,

Zoals de titel al zegt, is mijn zadel scheef geworden, waarschijnlijk door mij zelf veroorzaakt Bloos
ik denk door meer druk te zetten op mijn rechter beugel tijdens het rijden.
Als het zadel zonder dekje en zonder mij op de rug van mijn haf ligt lijkt ie recht te liggen maar zodra ik erop zit zakt het zadel naar rechts.

Nou zou ik graag willen weten,
Wanneer ik mijn zithouding aanpas (recht zitten dus) zou het zadel dan ook weer bijtrekken? Of moet ik een nieuw (ander) zadel kopen?
Moet er wel bij zeggen dat zij haar bespiering rechts ook minder ontwikkeld heeft als links, waarschijnlijk door de ligging van het zadel.

Heb nog geen mening gevraagd van een zadelmaker.

Cassidy

Re: Zadel scheef door ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:09

Ik denk zomaar dat je met spieratrofie te maken hebt doordat het zadel scheef is/je de rug ongelijk belast.
Ik zou eerst even contact opnemen met een zadelmaker om het zadel opnieuw te laten bijvullen (of idd aan een nieuw zadel beginnen). Ik zou vooral eerst even kijken wat je kunt doen om de bespiering weer evenwichtig te krijgen. Besteed veel aandacht aan rechtrichten.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:16

marieltje schreef:
Nou zou ik graag willen weten,
Wanneer ik mijn zithouding aanpas (recht zitten dus) zou het zadel dan ook weer bijtrekken?

Als je zadel daadwerkelijk scheef is geworden door je zit dan kun je dat nu niet meer corrigeren door nu recht te gaan zitten. Je zadel zal nagekeken en opnieuw gevuld/aangepast moeten worden. Haal er een gedegen zadelmaker bij, hij kan je dan direct adviseren wbt de bespiering van je paard.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:32

Is het niet een voorbarige conclusie om maar te zeggen dat je zadel scheef is?

Ik zou me eerst een aantal andere dingen afvragen! Wellicht is je paard scheef en zakt het zadel daarom wat naar rechts, dat kan natuurlijk. Dat kan ook verklaren waarom je paard daar niet zoveel spieren heeft. Buigt je paard misschien minder makkelijk naar rechts en juist makkelijker naar links? Het kan natuurlijk ook zijn dat door deze problemen (oftewel, een scheef paard) je als ruiter naar rechts wordt geduwd door je paard en je inknikt, ook dit heeft tot gevolg dat je zadel scheef komt te liggen.. maar het ligt eigenlijk aan de scheefheid van het paard. Dus misschien moet je het juist wel daar in oplossen!
Als dit het geval is dan moet je zelf erop focussen dat je recht boven je paard blijft en gericht spieren trainen.

Een zadelmaker kan je er natuurlijk altijd bij halen! Hij kan er natuurlijk voor zorgen dat de spieren aan de rechterkant wat vrijer komen te liggen en zo wat makkelijk kunnen 'aansterken'.

Mocht je een zadelmaker laten komen is het wellicht verstandig om een kenner van 'spieren' ook erbij te hebben? Ik denk dan aan een instructeur bijvoorbeeld of wellicht een fysio/ostheo.. Juist omdat het wellicht een combinatie is van spieren en zadel.

Heb je les? En zoja, wat zegt je instructeur/instructrice ervan? Zijn er scheefheid probleempjes met je paard?

Ik weet hoe lastig het kan zijn wat betreft al die zadels! Succes ermee!

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:42

Bedankt voor jullie reacties!!

@zap het is best mogelijk dat ze scheef is, ze heeft ook een wat weke rug, kortere voor benen en te lange achter benen.(niet bepaald een model dus Haha! )
Ze buigt in draf makkelijker naar rechts, en in de galop gaat links om makkelijker
Heb er al over na gedacht om een fysio te vragen.
Maar mocht het probleem bij mijn pony vandaan komt (wat dus goed mogelijk is) hoe kan je hier dan aan werken?
Groetjes

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:53

marieltje schreef:
Ze buigt in draf makkelijker naar rechts, en in de galop gaat links om makkelijker
Heb er al over na gedacht om een fysio te vragen.
Maar mocht het probleem bij mijn pony vandaan komt (wat dus goed mogelijk is) hoe kan je hier dan aan werken?
Groetjes

Dat is een lastige vraag aangezien wij natuurlijk nog nooit je pony hebben zien lopen Lachen. Waar je in ieder geval op moet letten is dat je je pony recht krijgt: tussen twee teugels en tussen twee benen en evenveel druk op beide teugels. Oftwel echt recht Haha!, het is lastig om uit te leggen, omdat dat juist één van de moeilijkste dingen in het paardrijden is!

Je pony buigt makkelijk naar rechts, maar buigt je pony ook echt of is het meer zijn hoofd+hals naar binnen steken (een beetje 'nep' buigen) en valt hij lekker over de buitenschouder weg of valt hij juist naar binnen toe? En de galop, valt hij dan door je rechterbeen en rechterteugel heen? En ga jij een beetje naar rechts hangen/zitten?
Dat zijn allemaal dingetjes wat je eerst moet weten, voordat je een passende oplossing kan krijgen en/of geven.

Een leuke oefening om eens te rijden is derde hoefslag en dan je pony recht houden.. helemaal recht... en ga dan eens voelen waar je paardje heen valt of tegenaan hangt! Wellicht dat jij meehelpt met sturen door je gewicht te verplaatsen?

Wellicht is er in de omgeving iemand die er mee kan helpen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:05

Ik heb exact hetzelfde probleem:
[RT-P] Ongelijk bespierd (en gespannen) paard, scheef zitten...

Heb inmiddels een zadel met flairvulling (lucht), dat kan niet scheef zakken zoals wolvulling, en ben nu voorzichtig het werk weer aan het opbouwen.

Ik heb de fysio en osteopaat mijn merrie laten behandelen en de fysio ook laten kijken naar mijn zit met rijden.
Zij heeft mij tips gegeven om mee aan de slag te gaan.

Ik zou als ik jou was ook even contact opnemen met een zadelmaker.
heb je nog vragen kun je mij ook even een pm sturen! Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:13

Ieder paard is scheef, net zoals mensen links- of rechts handig zijn.
en het paard zal jou in zijn scheefheid meenemen. Hij zet jou op rechts, mogelijk gaat het om een linksgebogen paard. Dat zou direct verklaren waarom zijn bespiering links beter is dan rechts.
(Jij zegt dat jij scheef zit en dat daarom je zadel scheef is en daardoor je paard slecht bespierd, maar het is juist andersom!)

Ik zou in ieder geval beginnen met het zadel opnieuw laten opvullen. Ga op zoek naar iemand die er goede kijk op heeft en laat je zadel goed vullen. Als je zadel namelijk recht is opgevuld, heeft je paard de ruimte om recht te worden.
Daarnaast zou ik iemand zoeken die jou kan helpen met het rechtrichten van je paard. Je zal zien dat je paard er soepeler van wordt, beter gaat lopen en jij gaat recht zitten!

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:26

Bedankt voor alle reacties!
Ga maar beginnen om mijn zadel door een goede zadelmaker na te laten kijken, en er een fysio bij te halen.
Heb binnenkort wel weer les (tijdje niet gehad) en dan beginnen met rechtrichten Lachen