Wanneer welke kalkoenen/stiften/proppen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Wanneer welke kalkoenen/stiften/proppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 08:56

Ik heb zo'n setje met verschillende soorten kalkoenen, maar wanneer moet ik nou welke gebruiken?
Ik heb met een punt aan de onderkant (lopen spits toe) en plat aan de onderkant. Dit zal voor verschillende soorten bodems zijn, maar welke wanneer en zit er verschil in voor en achter?

Whitney_

Re: Wanneer welke kalkoenen/stiften/proppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:07

leest even mee, heb mn paard voor het eerst op ijzers en moet dus straks ook proppen gaan draaien Haha!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:11

Ik ben ook wel benieuwd hoe iedereen hier over denkt....toen ik nog groom was ging bij welke bodem dan ook gewoon punten erin. die gaan in elke grond...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:25

die met die punten zijn voor harde bodems geloof ik...

ik deed daar nooit zo aan mee, ik had gewoon grote en die draaide ik altijd in.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:29

Ik draai aan de buitenkant altijd langere stiften in met punt en aan de binnenkant kleine vierkante of met een ronde punt, voor als ze zichzelf aan zouden trappen. De paarden die hogere klasses of internationaal lopen krijgen van mij achter aan de buitenkant altijd van die extra lange stiften en bij slecht weer voor ook. De jonge paarden die niet zo hoog hoeven krijgen kleinere stiftjes.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:52

Ik gebruikte de kleine vierkante stompe voor een harde bodem en de grote vierkante stompe voor zachte bodems en dat werkte prima.
In de tijd toen ik nog wedstrijden reed had je niet veel keus en waren dit de meest gangbare, bijna iedereen gebruikte deze 2 maten en types.
Nu zijn er veel meer typen bijgekomen gekomen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:13

LiSSy schreef:

Uhm... misschien een domme vraag maar wat is groot? Er zijn verschillende maten nl, ik heb ze dacht ik in twee maten maar volgens mij waren er nóg grotere die je dan los kon kopen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:17

Kleine punten op harde bodem (ca 1cm)
Grote vierkanten op een modderige bodem (ca 2 cm)
Normale vierkante bij een niet te natte of harde bodem (ca 1 cm)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:07

Nibbit schreef:
Kleine punten op harde bodem (ca 1cm)
Grote vierkanten op een modderige bodem (ca 2 cm)
Normale vierkante bij een niet te natte of harde bodem (ca 1 cm)

Oke, bedankt, dat klinkt wel logisch allemaal.
En dan helemaal vierkant rondom allemaal dezelfden neem ik aan?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:33

pearlie schreef:
LiSSy schreef:

Uhm... misschien een domme vraag maar wat is groot? Er zijn verschillende maten nl, ik heb ze dacht ik in twee maten maar volgens mij waren er nóg grotere die je dan los kon kopen.

ik had altijd die ovale proppen en dan 2/2.5 cm lang die vond ik het beste. deed die gewoon rondom in. als ze zich slaan met kleinere proppen heb je net zoveel schade als met grote, dus dat is gewoon voor je eigen gemoedsrust, maar in het echt werkt het niet als je aan de binnenkant kleinere draait

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:40

LiSSy schreef:
ik had altijd die ovale proppen en dan 2/2.5 cm lang die vond ik het beste. deed die gewoon rondom in. als ze zich slaan met kleinere proppen heb je net zoveel schade als met grote, dus dat is gewoon voor je eigen gemoedsrust, maar in het echt werkt het niet als je aan de binnenkant kleinere draait

Dat is zeker zo!
en als je 2 verschillende in doet kan je paard op stenen(als je bv naar de ring moet via een verharde weg) zichzelf zo verzwikken en dan loopt je paard nog kreupel ook...als ik ze in doe doe ik per voet 2 dezelfde in.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:45

Als je met echt grote stiften werkt stap je niet over het harde en die mag je nooit aan de binnenkant indraaien, omdat je daarmee echt zwaardere verwondingen kunt veroorzaken als met die kleintjes. Ik bedoel die lange staafjes met daaronder nog eens een druppel die je los kunt bestellen.
Bij een standaardmaat is dat natuurlijk niet van toepassing.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:48

Ja oke maar ik bedoel iig de standaard grote vergeleken met de standaard kleine...maar als je over het harde moet om ergens te komen moet je toch wel..je kan moeilijk je paard eroverheen tillen:)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:50

Je kunt altijd buiten de vrachtwagen de stiften erin draaien. Knipoog

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:53

naja de enige mogelijkheid is dan naar de losrij-ring gaan en indraaien en als je via het hard naar de wedstrijd ring moet eerst uitdraaien en dan na de harde weg weer indraaien...
maar ik ga mij paard niet op de trailer/vrachtwagen zn stiften indoen...dan krijg je een lekke wagen:P(naja dat niet maar het is niet bevordelijk voor je rubbere(als het goed is) mat)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:56

Zinloze discussie trouwens, jij hebt je eigen maat stiften waarbij dit niet van toepassing is en ik heb het over de paarden die het echt nodig hebben tijdens zwaar werk en daarmee doe ik het op mijn manier.
Iedereen tevreden toch?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:00

Ja ik heb ook geen zin om hierover een discussie te hebben:P dit topic gaat toch alleen over de gewone wedstrijdjes...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:03

Voor gewone wedstijdjes draai ik vierkant stiften van ong. 2 cm en kijk ik verder niet naar hoe ze er verder uitzien. Soms moet ik er heel veel tegelijk klaarzetten en is het net wat ik heb liggen. Wel draai ik voor net iets kleinere als achter. Als het heel droog is draai ik soms alleen een ministiftje aan de buitenkant van de 4 ijzers. Als ze alleen voor nog beslagen zijn draai ik ook alleen maar aan de buitenkant een ministiftje, zodat voor en achter even snel blijft.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:10

Gaat inderdaad om de gewone wedstrijdjes!!
En dan de verschillende bodems door weersomstandigheden: dus gras: droog/hard, gewoon, blubber en welke draai je er dan in.

Guinness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:05

pearlie schreef:
Ik heb zo'n setje met verschillende soorten kalkoenen, maar wanneer moet ik nou welke gebruiken?
Ik heb met een punt aan de onderkant (lopen spits toe) en plat aan de onderkant. Dit zal voor verschillende soorten bodems zijn, maar welke wanneer en zit er verschil in voor en achter?

Je hebt heel erg veel verschillende soorten. Beginnend met de 'standaard' prop: vierkantachtig, plat aan de onderkant.

Stalproppen: klein, loop uit in een puntje, en er zit nog een hard puntje in (tegen snelle slijtage).

Straatproppen: groot, lopen uit in een stijle punt, zit dus echt een punt aan + een stalen puntje erop (dat stalen puntje is ook tegen snelle slijtage, vandaar dat het straatproppen zijn)

Dit zijn ongeveer de proppen die het meest gebruikt worden en het bekendst zijn. Als je er echt meer over weten wilt moet je gewoon eventjes je hoefsmid vragen Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:16

Nog meer mensen die wat zinnigs kunnen zeggen over het formaat??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:56

Ik heb altijd achter grote met punt (4 vlakken, niet zo'n sterke punt) en voor heb ik met de cross kleine puntjes en met dressuur gewone vierkantjes

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:24

Ik heb alleen maar met punt Lachen
Maar ik heb kleintjes (ca. 0,5 cm) en grote (ca. 1 cm, schroefdraad niet meegerekend). Die grote lijken me zo groot en die kleintjes weer erg klein... tja.