Thiedeman

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:25

Ik rij mijn paard nu ongeveer twee weken met een thiedeman. Ik heb hem tot gister altijd op het eerste ringetje gelaten. Nu had mijn zus hem gisteren een ringetje verder gedaan ( het tweede ringetje dus). Nu in het begin ging hij er heel goed mee, hij werkte goed mee, leek eigelijk of we niks gedaan hadden ( mijn teugels waren ook nog niet echt op maat en dat stukje thiedeman hing redelijk los). Maar na een tijdje trok hij rechts echt mijn teugels bijna uit mijn hand ( nadat ik mijn teugels wat meer op maat had). Hij rukte echt aan de teugel.
Is dit normaal dat hij dit probeert of niet? (ik heb erna de thiedman meteen terug in het eerste ringetje gedaan omdat hij met stelling vragen zijn hoofd bijna horizontaal hield nadat hij eerst vasthield, dit was aan zijn linkerkant)

Jasmijn159

Re: Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:26

Als je paard daar zo heftig op reageerd lijkt mij dat de thiedeman op die stand teveel van hem vraagt. Het zou ook kunnen dat hij er gewoon even aan moet wennen, maar kan dat niet echt goed beoordelen zonder een foto of filmpje.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:45

Is het eerste ringetje het ringetje het dichtst bij je hand of juist niet?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:48

Ik bedoel met het eerste ringetje dat het dichtste bij het bit is.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:54

Okee. Dat maakt het iets makkelijker goed te beantwoorden Haha!

Het kan uitproberen zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook te heftig inwerken.

Nog 1 vraagje hoor: wat is je doel met de thieddeman.

Wat ik nu begrijp is dat je het werk met de thiedeman opbouwt. Wees er altijd van bewust dat de thiedeman geen hulpstuk is waar je afhankelijk van moet worden, je paard moet zelf lopen, en dat leren ze niet voldoende met een thiedeman.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 16:00

Mijn paard loopt boven da hand ( soms bijna horizontaal met zijn hoofd). Als we aan het rijden zijn en ik werk hem wat en hij loopt braaf naar onder is het net of hij ineens zich bedenkt zo van: 'oei wat doe ik nu'. en dan trekt hij me naar voren en da loopt hij met zijn hoofd dus bijna horizontaal.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:05

Heeft hij geen last van zn tanden? Dat als ie nageeft het bit op een pijnlijke plek belandt en hij dus zn hoofd eruit trekt?

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:11

Het fijne van een Thiedeman vind ik dat je er tijdens het rijden niet onbewust 'misbruik' van kunt maken zoals met een slof, omdat hij ontspant zodra jouw paard zijn hoofd laag heeft (tenzij je m natuurlijk achterlijk strak gaat zetten)

Hoe lang heb je die Thiedeman op het tweede gaatje gehad voor je hem terug zette? En hoelang heb je gereden terwijl je m op t eerste gaatje had?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:48

Ik denk dat ik hem eerst een kwartier heb gereden met de thiedeman op het eerste gaatje. En dan is hij strakker gezet.
Ze hebben mij een slof ook al aangeraden, maar ik heb bang dat ik het verkeerd zou gebruiken.
Lotte1990 schreef:
Heeft hij geen last van zn tanden? Dat als ie nageeft het bit op een pijnlijke plek belandt en hij dus zn hoofd eruit trekt?

De dierenarts is een paar weken geleden geweest om zijn tanden na te kijken en ze bijgevijld.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:37

Hoe lang heb je gereden met die teugel op het 2 gat dan?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:49

Ik denk alles bij elkaar zo'n twintig minuutjes

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:25

Je kunt ook eerst een martingaal proberen Lachen die haalt het hoofd een soort naar beneden Lachen

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:51

kan ik ook eens proberen.
Ik heb gister zonder thiedeman gereden en zijn hoofd was toch redelijk gestrekt. Maar naar het einde toe kwam hij toch mooi naar onder ( in stap alleen) uit zichzelf.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:07

Da's iig een begin Lachen

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 09:54

gister liep hij met thiedeman met zijn nek gestrekt naar onder en als ik hem liet ging hij bijna met zijn hoofd naar de grond. Is dit ontspanning?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:26

Nee ik denk het niet Scheve mond ik kan dit niet zomaar beoordelen en ik ben geen proffesional, maar ik denk dat ie het bit wil ontwijken en de teugels uit je handen wil trekken. Maar nogmaals, ik ben geen proffesional Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:35

QualityLover schreef:
Je kunt ook eerst een martingaal proberen Lachen die haalt het hoofd een soort naar beneden Lachen

Dat geeft wel een hele andere werking! en anders is hij te strak.

Een martingaal moet er alleen werken,wanneer je paard echt het hoofd omhoog gooit. Een martingaal werkt dus zeer kort.

Een thiedeman is imo een lastige hulpteugel.
Imo moet je elke hulpteugel niet elke x gebruiken, maar soms ook af laten.
Een thiedeman zorgt echt snel voor druk op de teugels en wanneer je niet goed van achter naar voren rijdt, trek je 'm dus in de krul. Ik neem aan dat je dat niet wil.

Een reden van de teugels uit je handen trekken kan idd zijn dat het paard de druk te groot vind.
Ik zou aanraden om 'm op het eerste gaatje te laten zitten en regelmatig zonder te gaan rijden.
Paard goed aan je been zetten, dus zorgen dat ik x je been aanleggen al voldoende is en het paard gelijk reageerd.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 15:32

superwoman schreef:
Een reden van de teugels uit je handen trekken kan idd zijn dat het paard de druk te groot vind.
Ik zou aanraden om 'm op het eerste gaatje te laten zitten en regelmatig zonder te gaan rijden.
Paard goed aan je been zetten, dus zorgen dat ik x je been aanleggen al voldoende is en het paard gelijk reageerd.

Ik ben hem nu ook aan het rijden op het been. Nu moet ik soms al enkel mijn kuitspier opspannen en hij versnelt( is wel een nadeel als ik eens onvoorzichtig ben en hij ineens vooruit schiet Haha! ). Nu is het terugpakken echt een werkpunt, hij wordt namelijk nogal heet na de galop.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:04

Heb je al eens een elastiek geprobeerd?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:17

wat is een elastiek

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:42

Tempus schreef:
superwoman schreef:

Ik ben hem nu ook aan het rijden op het been. Nu moet ik soms al enkel mijn kuitspier opspannen en hij versnelt( is wel een nadeel als ik eens onvoorzichtig ben en hij ineens vooruit schiet Haha! ). Nu is het terugpakken echt een werkpunt, hij wordt namelijk nogal heet na de galop.

en dan ga je denk ik lange ophoudingen maken of zelfs terug treken?
Elke ophouding mag slechts "minder dan en sec" duren. Je mag er wel meerdere maken, maar het liefst niet meer dan 3 en dan moet hij toch wel luisteren. Net als met been geven,moet je hetzelfde doen met je ophouding en dat kuhn je snel aanleren als je zeer consequent bent.
Ik raad jouw hulpteugels af.
Ik zie werkelijk geen enkele reden waarom een elastiek zou kunnen helpen Slapen

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 11:51

Voordat ik met de thiedeman reed en ik was aan het werken met hem. Dan kwam hij naar beneden en na een paar passen trok hij zijn hoofd naar boven.
Moet ik dan gewoon beginnen met hem goed aan het been te hebben en licht in de hand en dan verder zien? Want ik merk wel dat als hij vasthoud ik ook en dat werkt niet ( ik let erook op maar onbewust doe ik het weer).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:03

Tempus schreef:
Voordat ik met de thiedeman reed en ik was aan het werken met hem. Dan kwam hij naar beneden en na een paar passen trok hij zijn hoofd naar boven.
Moet ik dan gewoon beginnen met hem goed aan het been te hebben en licht in de hand en dan verder zien? Want ik merk wel dat als hij vasthoud ik ook en dat werkt niet ( ik let erook op maar onbewust doe ik het weer).

idd, gewoon goed aan het been zetten en houden en licht in de hand .
Als dat eenmaal goed lukt, komt de rest vanzelf.

aan de teugel rijden doe je door van achter naar voren te rijden. Het paard loopt goed aan het been, tegen jouw aanleuning aan en dus niet eerst aan de teugels zitten. Daarom zijn hulpteugels niet zo handig - die werken aan het hoofd en kunnen dus snel je paard blokkeren.
Daarna is het oefenen onder begeleiding en voelen wanneer je op het juiste moment zeer lichte druk moet geven en op het juiste moment ontspannen. Dus niet kneden en hopen dat je een x goed zit. Een stille maar wel meegaande hand is de bedoeling!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:08

ja nu mijn lesgeefster zei altijd van kneepjes geven met de binnenhand en af en toe eens loslaten. maar ik heb de indruk dat hij dan alleen nog maar sterker tegenwringt ( lesgeefster zegt dat ik dan nog harder moet straffen, maar ik denk dat hij zo juist hard in de mond wordt en dat is helemaal de bedoeling niet). Mss wel even zeggen Hij is manegepaard geweest en kent echt wel de trukjes om eronderuit te komen ( daar doelde mijn lesgeefster dus op al hij moeilijk deed, dat hij genoeg trukjes kende)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:17

Dat kneden vind ik dus totaal verkeerd.
Gelukkig heb jij het ook gemerkt.
Wat doe je bij tempo-wisselingen? -> juist dan open en sluit jij je hand.
Ga je kneden, dan ben jij je paard echt aan het blokkeren aan de voorkant.

Een ex-manegepaard kan voor en nadelen geven.
Wanneer het/elk paard gaat begrijpen wat jij bedoeld met en zachte hand, zal hij meer bespiering krijgen en zal hij merken dat het fijner loopt en dus straks ook gaan meewerken.
Neem de tijd om te werken aan jezelf. Paard kent het wel en zal best gaan doen wat jij staks op de juiste manier vraagt Knipoog

Longeren met bijzet kan helpen om de juiste spieren te trainen, dus zoek dat ff op en kijk of jij het wat vind.

succes!