[WN] aanschaf show chaps, ervaringen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

aanschaf show chaps, ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 13:04

Wat zijn jullie ervaringen met show chaps?
Welke materiaal vinden jullie het geschiktst (suede, suedine, leer, kunst-leer, alcantara)?
(wist tot voor kort niet eens dat er zoveel verschillende mogelijkheden waren.... Haha! )
En kun je uit de voeten met de standaardmaten uit de ‘winkels’ of kun je toch beter op maat gemaakte chaps doen? Even afgezien van het prijskaartje…. Cool
En nog andere tips wellicht...?

Edit: Ojah het is voor een meer allround westernruiter.

MSQuincyTE

Re: aanschaf show chaps, ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:25

DE show chaps uit de winkel pas ik niet, dus ik moet dan op maat gemaakte chaps heben

breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:47

hoi
ik heb de zwarte suedine van de kebo.
vind ze erg fijn ik voel niet dat ik ze aan heb,wat ik dus ook wil bij chaps!
hoefde niet perse op maat omdat zij verschillende maten en lengtes maken!
Het kost wat maar dan heb je ook wat!! Haha!
(ben ook allround hihi)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:49

Ik heb dezelfde die Breaker heeft (ga ik van uit Knipoog ) bevalt mij ook goed! Ik heb hele lange benen, maar hij was toch standaard lang genoeg Ja

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:05

Ik ben me ook aan het orienteren voor chaps dus even een stipje.. Lachen

@ Rosanja: heb je inmiddels al besloten wat het gaat worden??

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:06

Ik kan wel wat zeggen over de gebruikte materialen:
Alcantara- is meubelstof die redelijk onverwoestbaar is en de uitstraling van suede heeft. Het is minder zwaar en warm dan echt leder of suede. Prijskaartje hiervan is vrij hoog omdat het per strekende meter nogal duur is.

Suede- echt suede gaat per huid/vel. Je heb verschillende soorten; varkens suede is goedkoop maar scheurt vrij snel. Voordeel hiervan is dat het leverbaar is in meer dan 50 kleuren. Suède-leder, ook wel Vol-aniline leder genoemd, is een kortharige leersoort waarvan de vleeszijde van het leder wordt gebruikt. Dit is het 'echte' werk en tref je voornamelijk aan in een wat hogere prijsklasse.

Smoothie chaps- zijn vaak van kalfs/rund of lams leder gemaakt. Hiermee krijg je de mooiste showchaps. Het leder is sterk genoeg maar valt heel soepel langs het been en heeft een hoog draagcomfort. Is vrij duur, maar het oogt professioneel en erg smaakvol.

Kunstleer en suedine- dit is niet iets waar je als volwassen ruiter chaps van wilt hebben. Het is voor lead line classes, dus voor de kids, wel oke. Suedine is net zo dun als stof en kunstleer is vaak van pvc gemaakt.

Als beginnende ruiter of all round ruiter zou ik gaan voor suede of alcantara chaps; simpel, smaakvol en een prettig draagcomfort. Als je ze custom laat maken kan je ook vragen om er een strip stretch of elastiek aan de zijkant in te laten zetten; op deze manier blijft de chap mooi aangesloten zitten als je eens een keer wat aankomt of afvalt.

Mvg, Mathilde

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:17

Hee bedankt voor de tips en de uitleg over de stoffen, Mathilde OK dan!

We zijn er nog niet uit wat het wordt... suede lijkt me zo dik en stug maar dat hangt wrs ook af van de soort en kwaliteit. Dat van die elastiek is ook een handige tip!

Maakt suede of alcantara nog veel uit qua prijs?..

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:31

Echte kwaliteits suede is nooit stug en zeker niet zwaar Knipoog Wat veel mensen aanzien voor suede is bv. nubuck. Er bestaat een wezelijk verschil tussen werk en showchaps. Een showchap is absoluut niet ontworpen om echte bescherming te bieden. Deze moet de lijn van been mooi volgen en lengte en stabiliteit geven. Een echte chapmaker in america zal bv. geen werkchaps van split leder of lamsleder maken; als je langs drie struiken en twee koeien bent geweest zijn je chaps beschadigd
Over de prijs; alcantara is een vrij dure stof om in te kopen en een goede kwaliteit suede is ook niet goedkoop per vel dus ik denk dat het elkaar niet veel zal ontlopen.

breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:02

met de mening over de suedine ben ik het niet eens....
mijn chaps zijn super dik en gewoon 100 x wasbaar en nog steeds nieuw...
worden volgens kebo juist veel aan allround ruiters verkocht.
De alcanta's zitten ook een stuk stugger.en worden veel aan reining ruiters verkocht!en bijna voor een normale wedstrijd ruiter niet te betalen...
maarja het is maar net wat je fijn vind!!
succes ermee!

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:09

ik heb op maat gemaakte chaps, ( ik heb de suede kant van het vel van boven, als ik het zo goed zeg ) alleen, nu is het aan mijn rechter been "ruwer" ( zeg maar dikker alsof deze kant niet goed genoeg is geschuurd ), wat kan ik hier nog aan doen ( of laten doen ?!?!?! )

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:32

Maar die suedine chaps zullen eerder van suede look zijn; dit is een meubelstof die lijkt op suede. Echte suedine is een zeer dunne modestof. Het beestje moet een naampje hebben en de meeste mensen zijn bekend met suedine als zijnde imitatie suede.
Alcantara(llok) heb je in verschillende diktes, met of zonder rug. Dit alles maakt de stugheid van de chap. Ik heb een alcantara gehad die vreselijk soepel was, leek net echt suede, heerlijk spul. Maar als all round ruiter wil je vaak een paar goede chaps in huis hebben waar je nog veel jaren plezier van kan hebben. Dan kan je beter overgaan tot de aanschaf van een goede chap van een degelijk materiaal. Maar idd, smaken verschillen (gelukkig).

Skuye schreef:
ik heb op maat gemaakte chaps, ( ik heb de suede kant van het vel van boven, als ik het zo goed zeg ) alleen, nu is het aan mijn rechter been "ruwer" ( zeg maar dikker alsof deze kant niet goed genoeg is geschuurd ), wat kan ik hier nog aan doen ( of laten doen ?!?!?! )

Ik denk dat de oneffenheid in de huid zit, het blijft een natuurproduct. Misschien kan je bij een leerlooier of een goede zadelmaker vragen of die het bij schuurt voor je?