Boomloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

Boomloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 14:49

Nou de titel zegt misschien al wel genoeg.
Ik wil misschien overstappen op boomloos rijden. Ik heb op dit moment een testzadel van barefoot.

Bevalt uitstekend, sinds ik hiermee rijdt is ze veel braver voorwaarts, ze is lichter in de mond en is niet meer boos zodra ik haar op ga zadelen. Alleen het aansingelen blijft ze vervelend vinden, maar dat is volgens mij meer een merrieding... Vork (verder heeft ze geen merriestreken hoor Tong uitsteken )

Maar nu vraag ik mij eigenlijk af wie er hier allemaal een overstap van boom naar boomloos hebben gemaakt en hoe dat is bevallen. Wat was jullie reden tot overstappen en hoe bevalt het. Hoe reageren jullie pony's/paarden erop? Dressuren en springen jullie er ook gewoon mee?

Ik vind persoonlijk het zadel van barefoot fijner rijden met normale beugels, misschien ook omdat ik vrij lang ben en dan beter bij haar buik kan komen.. Sigaar

Beschrijf jullie ervaringen en misschien een fotootje?? Haha!

Denise

Re: Boomloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:59

Ik ben niet met een paard overgestapt, maar ik heb wel op zadels met en zonder boom gereden. Op het begin was het zonder boom even wennen, maar uiteindelijk zat het net zo als zonder zadel, maar dan met beugels Clown . Ik vind het heel lekker zitten, je zit toch dichter bij je paard en voelt meer aan. Ik heb niet vaak genoeg boomloos gereden om te zeggen wat ik fijner vind. Met een eigen paard zou ik ervanuitgaan wat mijn paard fijner vindt boven wat ik fijner vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:03

Er hebben al veel topics met ervaringen op bokt gestaan, ik denk dat je met de zoekfunctie ook al heel veel zal vinden Haha!

Ik ben zo'n 3 jaar geleden overgestapt van boomzadel naar boomloos, en het is mij altijd heel goed bevallen, ik zou geen boomzadel meer willen. Vorig jaar heb ik mijn normale barefoot verkocht en een barefoot arizona (westernmodel) gekocht.
Die van mij begon ook vervelend te doen met opzadelen, daaraan merkte ik dat zijn boomzadel niet meer goed zat. Hij was tenslotte pas 3,5 toen, en de vorige eigenaren hadden een zadel laten aanmeten toen hij 3 was. Logisch dat dat niet meer pastte. Later is hij nog eens een heel stuk de breedte in gegroeid, en mijn barefoot groeide fijn mee Lachen
Ik rijd nu western ermee, maar ook springen gaat prima.
Ik vind de normale beugels niet zo fijn, veel te wiebelig, ik heb liever de fenders Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:16

Ik heb vorig jaar ook mijn boomzadel ingeruild voor een boomloos, en heb er nog steeds geen spijt van, het bevalt me prima zo en naar mijn idee vind paardlief het ook wel prima Ja.

Het zadel wat ik had paste aan alle kanten niet (zat bij koop in), dus daar ben ik vrij snel vanaf gestapt. Aangezien het een crime was om een passend boomzadel te vinden voor Jamie, heb ik uiteindelijk toch een boomloos zadel geprobeerd (i.v.m gewicht), en dat zat meteen goed.

Ik rijd wel met dressuurbeugels, heb ook met fenders gereden, maar voor mij zijn de gewone beugels handiger. Ik spring er ook regelmatig mee en met bosritten vind ik de fenders ook niet fijn omdat ik dan ook vrij veel moet staan in de beugels, daar zijn ze gewoon minder geschikt voor vind ik . Bovendien krijg ik last van m'n wreef met die dingen.

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:33

Ik heb momenteel mijn boomloze zadel tekoop staan. Lekker zadel, als het buiten koud is helemaal. Het zadel zit dan lekker warm en zacht.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 15:22

Ik heb gezien dat er meer topics over zijn, maar die zijn al van heel lang geleden! Ik kon die ook niet goed meer openen. Knipoog

19karen89: Ik ga een nieuwe aanschaffen, de maat zou ook niet kloppen voor mij.. Die andere is precies goed en ik heb bij maat 1 zelfs ruimte over. Sigaar

Ik moet dit zadel die ik getest heb deze week morgen weer inleveren, maar neem gelijk een nieuwe mee. Ik ben echt blij dat eindelijk de problemen opgelost zijn! Altijd dat vervelende gezoek naar waar nou precies het probleem zit bij een boomzadel was ik inmiddels echt een beetje zat! Bloos De kosten die ik daar ook van heb gehad, had ik inmiddels mijn boomloos zadel bijna helemaal van kunnen financieren! Vork

Verder vraag ik mij eigenlijk een beetje af wat voor veel anderen een reden is geweest om over te stappen naar boomloos, aangezien je vrij veel negatieve reacties hoort van mensen die het niet echt kennen, maar toch kunnen die je wel van gedachten helpen veranderen. Cool

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:58

Ik ben overgestapt op boomloos omdat ik mijn pony een tijd niet heb kunnen rijden. Nou is zij altijd al een stevig typje geweest maar nu liep haar omvang de spuigaten uit. Haar boomzadel was te klein geworden en dit liet zij duidelijk merken(kon niet eens meer opstappen). Ik heb voor een Ghost gekozen,vond het zadel meteen al lekker zitten. Mijn pony is ondertussen erg afgeslankt en heeft haar oude streken nog steeds niet verleerd, ben er een aantal keren goed afgevallen en heb nu weer een goed passend boomzadel. Gelukkig heb ik nog een pony, zij heeft erge zadeldwang, dankzij de vorige eigenaresse, als ze al een zadel ziet wil ze je al bijten en aansingelen moet erg voorzichtig. Deze pony reageert erg goed op het boomloze zadel. Ik heb deze pony na laten kijken door een osteo en hij was wel positief over boomloos. Ik rijd haar nu met mijn Ghost en dat bevalt prima.
Verder luister ik niet naar wat anderen te zeggen hebben, ik heb mezelf aardig verdiept in alles wat met paarden te maken heeft en luister ik vooral heel erg naar mijn eigen gevoel.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:01

Ik heb een barefoot zadel met "normale"beugels. Ik heb dit zadel gekocht (gekregen Bloos ) omdat mijn zus hem ook had en ik vond hem heerlijk rijden. (Daarom heb ik hem dus) mijn zus heeft hem gekregen omdat paard last had van zijn schoft/rug.

Het bevalt me heel erg, in het begin was het even wennen maar ik stap nu nooit meer opmijn gewone zadel (vzh) Haha!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:04

ik rijd met een Barefoot met mijn huidige paard (brede schwarzwalder)omdat het voor mijn rug ook erg lekker zit... maar mijn eerste paard (Criollo) vond het maar niks en flipte helemaal...je moet dus wel een paard hebben wat er tegen kan dat je zo dicht op zijn rug zit..

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:08

Ook ik heb een Barefoot westernmodel gehad.
Het zat erg lekker,maar je zit er wel een stukje breder op
Ik vind het wel paard gebonden want met zo'n friemel als ik heb onder je had ik niet het gevoel dat het erg stabiel zat want het verschoof toch wel iets als ze weer eens wegsprong voor iets.
Dit zal bij een rustig paard dus niet het geval zijn maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een zadel met boom (voor mijn paard in ieder geval)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:16

Maar je hebt natuurlijk ook verschillende soorten boomlozen zadels. Wat ik inderaad wel heb bij mijn barefoot is dat er heel erg goed aan moet singellen want het zadel gaat erg snel "los" zitten.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:28

Ik heb nu sinds 1,5 maand een barefoot london, ik heb voor deze gekozen omdat ik merendeel dressuur rij. Boomloos heb ik gekozen omdat mijn haf redelijk breed is en snel van vorm veranderd.
Mijn pony was in het begin wel erg 'los', elke keer in galop ect. Maar nu loopt ze heerlijk eronder en reageerd steeds beter op mijn zit.
Voor foto's : zie mijn onderschrift, ze zijn van deze week.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:12

Ik was toen overgestapt op boomloos omdat de merrie waar ik op rijd zo ongeveer om de paar maanden van figuur veranderd.
(dragend, en staat op volle weide)
Dan zou ik dus 4x per jaar een boomzadel aan moeten laten passen, dat vind ik zelf zinloos.
Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor een boomloos zadel.
Ik heb nu al een hele poos een barefoot London (hoe lang heb ik 'm nu?? dik een jaar ofzo... ) en hij bevalt nog steeds goed.
Er zijn ook geen drukplekken geconstateerd en het paard wat ik rijd loopt er nog steeds fijn onder. En ik zit er ook nog heerlijk op.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:08

Bedankt voor de reacties allemaal. Kvind het heel fijn om te horen dat er zo veel mensen goed over te spreken zijn.
Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik niet de verkeerde keus heb gemaakt voor mijn pony!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:51

Ohja en ik rijdt er dressuurwedstrijden mee Knipoog
(nog geen commentaar gehad van jury's)