Bit wordt doorgekauwd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Bit wordt doorgekauwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:26

Toen ik van de week Tjaldur's bit eens inspecteerde en vergeleek met andere bitten kwam ik tot de conlusie dat het bit bijna door was aan beide kanten. Ik had dit al vaker aan een kenner laten zien, maar hij zag geen reden een ander bit te gebruiken, omdat deze geen scherpe randjes oid had. Nu was het echt bijna door, hij had er toch zeker wel 1 centimeter vanaf gekauwd. En er zaten nu ook vlijmscherpe kantjes aan.
Ik heb snel een ander bit genomen, maar vraag me nu toch af of dit normaal is. Wijst dit misschien op te harde handen of een niet passend bit.

Tweede vraag: Het bit dat ik nu heb is veel kleiner en lichter. Het lijkt beter te passen en qua rijden merk ik geen verschil, hooguit dat hij wat lichter in de mond voelt en minder de neiging heeft om te gaan hangen. De eigenaresse van de stal gaf aan dat we sowieso wel toe waren aan een lichter bit. Is een lichter bit beter voor het paard?

Mizora

Re: Bit wordt doorgekauwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:08

Wat voor bit had je. een koper, happy mouth of rubber(achtig)? Dan kan dat rustig.
Was het een rvs, dan heeft hij het inderdaad er erg druk mee gehad. Een lichter bit is onrustiger in de mond, maar hij vind het duidelijk fijner, zijn andere bit heeft hij ook lichter gemaakt. Als jij rustiger met je handen bent geworden dan wordt een lichter bit inderdaad vaak als prettiger ervaren.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:48

Dat vorige was van koper, nu heb ik er een van RVS.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:32

Weet je zeker dat het bit goed in de mond hing? Klinkt alsof het te dicht op de kiezen hangt.

Of een lichter bit beter is hangt af van het paard. Die van mij vindt een zwaarder bit prettiger. Maar zo te horen vind jouw beestje licht erg fijn Lachen houden dus! Lachen

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:42

Ik heb niet zo veel verstand van bitten maar ik zou toch ook eens iemand mee laten kijken tijdens het rijden. Misschien dat dan duidelijk wordt wat de oorzaak is. Sommige paarden houden dat bit ook uit protest vast. Misschien houd jou paard niet alleen het bit vast maar kauwt hij er op??

Succes in ieder geval!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:27

Koper lost ook langzaam op, dan wordt het bit vanzelf dunner en dus lichter.