Ervaring met korrektor of andere opvul onderleggers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Ervaring met korrektor of andere opvul onderleggers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:15

Ik ben op zoek naar mensen met ervaringen met de korrektorpad of andere pads die er voor kunnen zorgen dat een te ruime kamer wordt opgevuld. Welke systemen zijn er, hoe werken ze, en hoe bevielen ze?

Ik wil geen discussie over het nut van zo een pad om een niet passend zadel wel passend te krijgen. Of dat ik dan maar een goed passend zadel moet kopen. Daar ben ik me heel goed van bewust. Ik wil juist voor mijn eigen visie bepaling ervaringen van andere horen over dit soort pads.

labe

Re: Ervaring met korrektor of andere opvul onderleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:51

Ikke, sinds gisteren Haha!
Ben er vooralsnog helemaal blij mee, het is even een noodoplossing maar wel een hele goede in mijn situatie. Overigens heb ik het wel via Arie Boer (zadelboer op bokt) laten plaatsen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:55

welke heb je? En ligt die er los onder of is het ingebouwd?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:21

Ik hoor over de korrektorpad hele goede verhalen!
Een meisje bij mij in de verenigingsles had er eentje en die was er heel enthousiast over!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:41

Omdat je kamer iets te wijd is moet je opletten dat de boom niet op de schoft gaat drukken als je erop zit dus misschien zou je er een bontje onder kunnen leggen. Dit vult de kamer natuurlijk iets op en het zadel wordt ook iets verhoogd. Je hebt ook van die bontjes die je aan de voor of achterkant kunt verhogen met vullingen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:48

Omdat mijn zadel véél te krap lag op mijn paard, heeft hij atrofie.

Dat deel naast zijn schoft gaat wel weer opgevuld worden door bespiering maar kost even wat tijd en een nieuw zadel natuurlijk.

Het nieuwe zadel wordt in mijn situatie dus op maat gemaakt. Het zadel zal in het begin dus wat te ruim zijn en moet ik tijdelijk met een corrector rijden, totdat het paard weer vol genoeg is op die plek en het nieuwe zadel dus perfect ligt.
Ik rij nu een dikke week met een leenzadel die dus wel íets te ruim is (maar een equipad volstaat met dit zadel) en ik ga dus de corrector van de week aanschaffen.

Corrector heb ik eigenlijk alleen nog maar goede verhalen over gehoord. Vond het via de internet info die ik erover vond echt een heel gedoe lijken maar ik laat het dus ook 'correct' opvullen door de zadelmaker, zodat ik het niet verkeerd doe en het zadel dus echt perfect ligt.

Corrector is in mijn ogen een goede optie maar ik zou het wel door iemand laten doen (Arie de Boer idd of Patrick Bolsterlee) die hier ervaring mee heeft.
Corrector hoef je niet dagelijks op te pompen (zag me al helemaal aan de sjees gaan met mijn paard terwijl ik erop zit en begin te pompen etc.) maar af en toe moet er wat lucht úit...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:49

Lynske78 schreef:
Omdat je kamer iets te wijd is moet je opletten dat de boom niet op de schoft gaat drukken als je erop zit dus misschien zou je er een bontje onder kunnen leggen. Dit vult de kamer natuurlijk iets op en het zadel wordt ook iets verhoogd. Je hebt ook van die bontjes die je aan de voor of achterkant kunt verhogen met vullingen.

een korrektor vult dat juist mooier op dan een bontje, omdat je 'm aan kunt passen aan je paard...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:52

Lynske78 schreef:
Weet je ook van welk merk deze zijn?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:53

Katja schreef:
Lynske78 schreef:
Weet je ook van welk merk deze zijn?

Ik zag ze laatst van Pfiff.. ga even zoeken.

*edit* Mattes.. en niet heel goedkoop Lachen
http://www.superhorse.nl/Webshop/58603581xxxx.htm

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:09

Je hebt ze ook van mattes. Dat zijn bontjes met zakjes aan de voorkant waar je losse vullingen in kan doen om het zadel passend te maken. Wat ik het fijne vind aan mattes is dat ze ruggengraad vrijheid hebben en je kunt ze aan je zadel vastmaken d.m.v. een lint wat door het bontje loopt. Zo kun je het bontje helemaal in de kamer trekken en zit het muurvast en zal geen cm verschuiven.
Ik heb op ebay ook een pad van wintec zien staan. De wintec schoolingspad. Dit is een soort voorgevormd schuimrubber wat aan de voor of achterkant iets verhoog is om je zadel passend te maken. Hier heb ik geen ervaring mee maar ziet er wel degelijk uit en in ieder geval wel weer een stuk goedkoper als de mattes.

zie: http://cgi.ebay.nl/Sattelpad-WINTEC-Sat ... dZViewItem

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 07:27

Batje en Lynske78, die van Mattes zien er goed uit. Ik ga daar eens over nadenken. Qua prijs is het iets voordeliger dan de Korrektor.

Die van Wintec heb ik al gezien en uitgeprobeerd. Maar op het moment dat de spieren bij de schoft er opkomen is die niet verder aanpasbaar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:40

kijk dan ook even hier
http://www.hipponet.be
dit is de bontjes vorm zeg maar, is ook verkrijgbaar in model als hierboven maar die prijs moet ik even thuis nakijken:
http://www.hipponet.be/N_frame.html?htt ... t_931.html

ik verkoop haast niks anders, al Mattes wat de klok slaat
hele mattes gamma vind je overigens hier
http://www.e-a-mattes.com/0_kat_auswahl.htm
(catalogus Für alle reitsportfans en belangrijk: hele kleurengamma vind je in de zusatscatalog)

foto van wolkleuren vind je trouwens op pg 4 van dit topic [HAR] ervaring mattes (bont)singels

foto van alle kleuren voor stof, wol, sierkoordjes en randjes dekjes hier:
foxy80 @ [EA-CO] HIPPONET NEWS: Kinkettingbontje! Kies je sierkoordjes nu zel

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:33

Kan een 'gewone' zadelmaker ook de Korrektor goed aanpassen (mits in bezit van pompje natuurlijk)? Hebben die voldoende ervaring om dit goed te leggen of moet je er als zadelmaker echt een aparte 'workshop'/bijscholing/cursus etc. voor hebben gevolgd?

Het inbouwen van Flair bijv. lijkt me logisch dat je daar een aparte opleiding voor hebt moeten hebben, maar het vullen van de pad of het flairsysteem lijkt me toch voor elke zadelmaker wel te doen? Of is het zo wezenlijk anders qua vulling dat ik me daarin vergis?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:11

Remember schreef:
Kan een 'gewone' zadelmaker ook de Korrektor goed aanpassen (mits in bezit van pompje natuurlijk)? Hebben die voldoende ervaring om dit goed te leggen of moet je er als zadelmaker echt een aparte 'workshop'/bijscholing/cursus etc. voor hebben gevolgd?

Het inbouwen van Flair bijv. lijkt me logisch dat je daar een aparte opleiding voor hebt moeten hebben, maar het vullen van de pad of het flairsysteem lijkt me toch voor elke zadelmaker wel te doen? Of is het zo wezenlijk anders qua vulling dat ik me daarin vergis?

Ik begreep dat je dit aanvullen ook zelf kunt leren, dus ik denk dat een zadelmaker in bezit van zo'n pompje het ook wel zou moeten kunnen...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:45

Nouvel schreef:
Ik begreep dat je dit aanvullen ook zelf kunt leren

Toch vind ik dat een beetje 'tricky', geloof niet dat ik er net zo veel zicht op zou hebben als een zadelmaker met tig jaar ervaring, ook als je een en ander aan uitleg krijgt... Zou het niet zo zijn dat veel mensen maar wat aan zouden gaan klooien? Maar goed, misschien valt het heel erg mee en zijn er gewoon een paar 'basisregeltjes' waar je je aan moet houden en valt er dan weinig verkeert te gaan Vork

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:03

IK heb ook de mattes ook bij hipponet gekocht. Goede service. en veel goedkoper als in de reguliere sportzaken. Knipoog

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:23

Lynske78 schreef:
IK heb ook de mattes ook bij hipponet gekocht. Goede service. en veel goedkoper als in de reguliere sportzaken. Knipoog

Hoe lang was de levertijd?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:33

voor het moment zitten ze met 2,5 tot 3 weken fabricatie tijd