Dubbelgebroken onderlegtrens ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Dubbelgebroken onderlegtrens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 10:55

Voor het mennen (shet) gebruik ik het een simpel bokkebitje van 12 cm en ca. 11 mm dik.
Gaat prima, verander ik ook niet.

Maar ....
Ik wil graag wat aan de lange lijnen gaan doen en vind daarvoor het bokkebit niet geschikt.

Heb een 16 mm enkelgebroken bustrens gehaald; kennelijk te dik (hoofdschudden, verzet).
Ongebroken 14 mm bustrens valt ook af (ze loopt dan nog beter met de menstang).

Nu zit ik aan een niet te dik dubbelgebroken trensje te denken. Echter vind deze (14 mm) alleen bij de onderlegtrensen.

Nou weet ik eigenlijk alleen dat een onderleg trens hoort bij een stang/trens hoofdstel Bloos

Mijn vraag is dan ook, kun je zo'n onderlegtrens ook als gewone trens gebruiken?

Wat zijn de voordelen van dubbelgebroken tov enkelgebroken? En de nadelen?

nickyu

Re: Dubbelgebroken onderlegtrens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:01

werking eg en bg is anders
enkel knijp werkt in op de lagen
de dg werkt meer op de tong in

men zegt dunner is scherper
ergens heeft men gelijk

maar als er niet meer ruimte is dan 14 / 15 mm
dan is dikker dus minder plesant (krijgt paard kaken niet op elkaar)

wij hebben de dubbelgebroken onderleg watertrens al aan heel veel mensen met paarden met wat minder ruimte in de mond verkocht , hier zit ook een bol midden stukje aan (minder scherp als plat) en is geheel van anti allergeen kaugan

veel paaren schijnen op dit bit toch heel fijn en ontspannender te reageren
ivm een dikker idem bit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:16

Ik gebruik zelf alleen nog westernbitten, die zijn ook wat dunner dan de normale engelse bitten, en ik merk ook dat mijn paard dat veel fijner vindt.
Dubbelgebroken is sowieso fijner dan enkelgebroken; enkelgebroken schijnt in het gehemelte te kunnen prikken. Maar persoonlijk vind ik de billy allen/myler bitjes nog wat fijner, die werken ongeveer zoals een dubbelgebroken trens, maar ze kunnen niet helemaal dubbelklappen en knijpen dus minder, het is vergelijkbaar met een ongebroken trens als je aan de teugels trekt, maar dan iets zachter omdat de ringen wel los van elkaar bewegen.
Zeker als je pony een vast bit gewend is, dan is het ook wel fijn als het nieuwe bit ook rustig in de mond ligt.
Kijk maar eens op http://www.justwestern.nl/bit.html
Hier heb je bijvoorbeeld de Billy Allen Offset Dee Snaffle, die is lekker dun, zit fijn in de mond.. Maat 14,5" is ongeveer 12 cm.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:19

ja dat kan ook
maar een d snaffel is snel slechst 1,1 mm dik ..
de kleinst gangbaar verkrijgbare maat is 12,5
daarbij meestal met koper streepjes en of blacksteel
of blacksteel met rvs

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:25

De meeste zijn wel te krijgen in 4,5 inch, dat is precies 11,43 cm Lachen
Diegene van de link is gepolijst sweet-iron, zonder koper.
Dikte staat er niet bij, meestal zijn ze inderdaad tussen de 1 cm en 1,5 cm. Maar zeker voor een shet vind ik persoonlijk 1 cm nog altijd niet echt te dik. Je moet natuurlijk wel een rustige hand hebben Knipoog Maar dat geldt ook voor dikkere bitten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:27

ja idd

(moet ook eerlijk zeggen dat naar aanleiding van de naam dat we te maken hadden met een
heel jong meisje Bloos .. daarbij en ik altijd wat voorzichtig met het vertellen over NOG dunnere bitten
maar na een profiel spiek zag ik dat het om een "iets ouder meisje"gaat Haha!
sorrie isa paardje Haha! )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 13:56

Haha, ik ben pas 37, dus nog niet zo oud Haha!

Isabella is alleen een klein paardje, vandaar de naam. Niettemin denkt ze dat ze een groot paard is, dus laat haar maar in die waan Haha!

Het menbit is ook 1,1 cm, dus die "dikte" is ze gewend.
Goede kennis van me rijdt met Myler met haar ijsco en is daar heel tevreden over. Ik vind alleen die bitten erg duur voor een beetje werk aan de lange lijnen (weet nl. nog niet hoe serieus ik dat wil gaan doen ... vond alleen onlangs een demonstratie van een shet aan de lange lijnen erg mooi en wil ook zoiets gaan proberen. Maar een bokkebit werkt daarbij wat "lomp", denk ik zelf.

In ieder geval bedankt voor jullie uitleg. Ik zal op de diverse sites kijken en ook eens rondkijken voor een onderlegtrens. (Bij oa divoza zag ik een 14 mm dik, 11,5 cm onderlegtrens van rvs).