Guinness schreef:Ik zou een ijslanderzadel niet gebruiken op je half fries. Ijslander zadels zijn speciaal gemaakt voor Ijslanders. Die hebben een hele andere bouw dan 'gewone' paarden, met name omdat ze ook twee andere gangen erbij hebben.
Een Ijslander zadel is écht anders dan een 'standaard' zadel en kan dus nooit passen, ook al lijkt dat zo op het eerste gezicht. Ik heb een tijd met Ijslanderds gewerkt, en geloof me, heb genoeg van dat soort zadels langs zien komen;)
geloof me, een ijslnderzadel past prima op andere paarden dan ijslanders
een ijslander is ook gewoon ene paard , en ijslanders onderling zijn net zo verschillend van elkaar als andere "normale" paarden ook verschillen van elkaar
het grote verschil tussen ijslander en engels zadel is de schouder vrijheid
die is bij ijslander zadels meestal groter ivm de gangen en de daarbij behorende noodzakelijk ruimte bij de shchouder om die goed te kunnen uitvoeren
en het zwaartepunt/dieptepunt van het zadel ligt vaak iets verder naar achter dan bij een normaal engels zadel , dit om betere en gevarieerdere inwerking van het ruitergewicht op het paard mogelijk te maken
maar een ijslander zadel kan prima passen op een niet gangen paard , er zit gewoon een engelse stijl boom in , gewoon kussens die aangepast kunnen worden naar de rug van het paard
hooguit kun je een probleem hebben met de lengte van het zadel als dit lange stegen heeft , maar ja, dan heb je bij en willekeurige moderne ijslander ook een probleem, want die ruggetjes zijn door de jaren heen ook steeds korter geworden
nog een mooi voorbeeld wat betreft passen van een ijslander zadel op een niet ijslander
als ene ijslanderzadel zo anders is kwa pasvorm , zou een engels zadel ook niet op een ijslander kunnen passen
voorbeeldje, op het Wk ijslandse paarden in Oirschot afgelopen jaar waren er paarden die gereden werden met een dresuurzadel , gewoon engels regulier, traditioneel dressuurzadel(ik heb het over minimaal drie WK combinaties die dressuurzadel gebruikten, waaronder 1 een stubben en 1 een passier dacht ik gezien te hebben ) als een ijslander zo anders is , hoe kan dit dan passen?