ijslander zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkOekJ

ijslander zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:12

Heee

Ik ben bezig om mijn half fries te beleren!
alleen ik heb voor haar nog geen zadel!
en kan mijn ijslander zadel er misschien op?
ik weet niet of het wat uit maakt?

groetjes chantal

IceEva

Re: ijslander zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:26

Een Fries is toch echt iets heel anders dan een IJslander.... Waarmee is je Fries gekruisd?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:46

Als het zadel past, waarom niet.
Maar ben er wel heel zeker dat het zadel echt goed past voor je erop stapt, maar dat geld voor elk paard en elk type zadel.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:31

Als het zadel van Laxa op Shadow past wel.

xkOekJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:31

Jaa het zadel past er wel goed op Haha!
maar ik wist niet zeker of het wel kon
omdat het toch een ander zadel is enz.

xxx!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:33

Friezenruggen zijn toch veel groter dan die van Ijslanders, of denk ik nu iets raars Huilen van het lachen
Als het goed past, zie ik ook geen bezwaren, maar ik betwijfel het Tong uitsteken

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:12

Je hebt ook zadels speciaal voor Friezen, het merk weet ik zo even niet....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:22

gewoon passen , als het past , waarom niet?
een ijslander zadel is erop gericht om een ijslander ende ruiter de optimale vorm te biedne voor het rijden van de gangen
maar dat wil niet zeggen dat het niet op andere niet gangen paarden past

net zoals dat er op veel moderne ijslanders met een kortere rug een normaal dressuurzadel ook prima kan liggen en de gangen er met dat zadel net zo goed uitgereden kunnen worden

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:00

Ik verplaats dit topic even van GP naar HAR (harnachement) Lachen

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:17

Wat heb je voor zadel? Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een Goertz niet echt prettig is voor bijvoorbeeld een Fries, maar een Feldmann oid lijkt me geen probleem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:45

REYNIR schreef:

Phryso?

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:01

hestejente schreef:
REYNIR schreef:

Phryso?

Ja die ja! Thanks!
Ik dnek namelijk dat je IJslanders en Friezen zeker in de lengte niet met elkaar kan vergelijken, in de breedte zal misschien wat gaan, maar iig succes met je zadelzoektocht!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:47

lengte van een zadel maakt an sich onderling bij ijslander of andere zadels vrij weinig uit
de oude ijslanderzadels zijn wat langer dna een normaal dressuurzadel
de modernere ijslanderzadels zijn kwa lengte prima te vergelijken met een normaal dressuurzadel
oftewel gewoon even passen en dan weet je het

ik rijd met een ijslanderzadel allerlei verschillende paarden , het verschil tussen een engels of een ijslanderzadel is meestal de schoudervrijheid(veel meer bij een ijslanderzadel)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:12

Mag ik misschien wat anders vragen over IJslanderzadels, aangezien er hier mensen verstand van hebben: het zadel van mijn bijrijdpaard (een IJslander) schuift naar voren tijdens het rijden. De eigenaar wil er geen staartriem aan. Weet iemand een andere oplossing voor het schuiven?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:04

schuiven kan te maken hebben met de vulling van de kussens aan de voorkant van het zadel
een kwestie van even na laten kijken door zadelmaker

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:26

Daar had ik nog niet aan gedacht Pling

Guinness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:52

Ik zou een ijslanderzadel niet gebruiken op je half fries. Ijslander zadels zijn speciaal gemaakt voor Ijslanders. Die hebben een hele andere bouw dan 'gewone' paarden, met name omdat ze ook twee andere gangen erbij hebben.

Een Ijslander zadel is écht anders dan een 'standaard' zadel en kan dus nooit passen, ook al lijkt dat zo op het eerste gezicht. Ik heb een tijd met Ijslanderds gewerkt, en geloof me, heb genoeg van dat soort zadels langs zien komen;)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:23

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:55

Guinness schreef:
Ik zou een ijslanderzadel niet gebruiken op je half fries. Ijslander zadels zijn speciaal gemaakt voor Ijslanders. Die hebben een hele andere bouw dan 'gewone' paarden, met name omdat ze ook twee andere gangen erbij hebben.

Een Ijslander zadel is écht anders dan een 'standaard' zadel en kan dus nooit passen, ook al lijkt dat zo op het eerste gezicht. Ik heb een tijd met Ijslanderds gewerkt, en geloof me, heb genoeg van dat soort zadels langs zien komen;)

geloof me, een ijslnderzadel past prima op andere paarden dan ijslanders
een ijslander is ook gewoon ene paard , en ijslanders onderling zijn net zo verschillend van elkaar als andere "normale" paarden ook verschillen van elkaar

het grote verschil tussen ijslander en engels zadel is de schouder vrijheid
die is bij ijslander zadels meestal groter ivm de gangen en de daarbij behorende noodzakelijk ruimte bij de shchouder om die goed te kunnen uitvoeren
en het zwaartepunt/dieptepunt van het zadel ligt vaak iets verder naar achter dan bij een normaal engels zadel , dit om betere en gevarieerdere inwerking van het ruitergewicht op het paard mogelijk te maken
maar een ijslander zadel kan prima passen op een niet gangen paard , er zit gewoon een engelse stijl boom in , gewoon kussens die aangepast kunnen worden naar de rug van het paard
hooguit kun je een probleem hebben met de lengte van het zadel als dit lange stegen heeft , maar ja, dan heb je bij en willekeurige moderne ijslander ook een probleem, want die ruggetjes zijn door de jaren heen ook steeds korter geworden

nog een mooi voorbeeld wat betreft passen van een ijslander zadel op een niet ijslander

als ene ijslanderzadel zo anders is kwa pasvorm , zou een engels zadel ook niet op een ijslander kunnen passen

voorbeeldje, op het Wk ijslandse paarden in Oirschot afgelopen jaar waren er paarden die gereden werden met een dresuurzadel , gewoon engels regulier, traditioneel dressuurzadel(ik heb het over minimaal drie WK combinaties die dressuurzadel gebruikten, waaronder 1 een stubben en 1 een passier dacht ik gezien te hebben ) als een ijslander zo anders is , hoe kan dit dan passen?