wintec xl aanpassen!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

wintec xl aanpassen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:57

Hoi,

Wil graag weten of iemand zijn wintec xl heeft laten aanpassen. En dan bedoel ik de boom wijder laten maken.
Het zadel ligt niet goed op mijn haflinger, en het moet dus breder.
Na informatie van zadelmakers krijg ik verschillend advies.
Dat het wel kan maar de hele vorm uit het zadel is.
Dat het niet kan want dan breekt het zadel.
Dat een beetje breder wel kan maar niet zo breed dat mijn haflinger het gaat passen.
Kortom heeft iemand er ervaring mee, en blijft het zadel verder heel.

annastasia

Re: wintec xl aanpassen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:31

Je hebt de breedste boom erin, en dan nog past het zadel niet?
Misschien dan je Anniee (geloof dat ik het zo goed schrijf) eens kunt pm-en.
Zij heeft ook een haflinger waar eigenlijk geen enkel zadel breed genoeg voor is.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:44

Ik heb een wintec 2000 met witte boom. Helaas was die voor mijn pony zonder ook maar enigzins een schoft Lachen niet breed genoeg....Ik heb mijn zadel van het drunens ruiterhuis. Heb hun toen voor de koop al gebeld dat ik een hele brede boom had. Heb toen mijn oude zadel met goede boom voor mijn pony meegenomen naar hun. Ze hebben vervolgens de boom van mijn oude zadel exact nagemaakt door een standaard witte boom aan te passen....Zadel ligt nu perfect!

Edit: Mijn zadel heeft er ook niks mee geleden!!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 07:26

annastasia schreef:
Je hebt de breedste boom erin, en dan nog past het zadel niet?
Misschien dan je Anniee (geloof dat ik het zo goed schrijf) eens kunt pm-en.
Zij heeft ook een haflinger waar eigenlijk geen enkel zadel breed genoeg voor is.

Ja, de donker paarse boom zit in de wintec xl en het zadel ligt bijna 10 cm boven de schoft!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 07:37

angeljuhhhh

Het drunens ruiterhuis vertelde mij inderdaad dat de boom dus aan te passen is. Twee zadelmakers vertelde weer dat het zadel breekt na z'n aanpassing. Niet direct maar hij heeft er al een aantal gemaakt die een jaartje met een aangepaste boom hadden gereden. Rij jij er al lang mee?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 07:38

jomaro schreef:
Hoi,

Na informatie van zadelmakers krijg ik verschillend advies.
Dat het wel kan maar de hele vorm uit het zadel is.
Dat het niet kan want dan breekt het zadel.
Dat een beetje breder wel kan maar niet zo breed dat mijn haflinger het gaat passen.
Kortom heeft iemand er ervaring mee, en blijft het zadel verder heel.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar als je zoveel negatieve adviezen krijgt, zou ik het niet aandurven. Als het verkeerd gaat heb je helemaal geen zadel meer. Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een ander zadel en die indien nodig wat aan laten passen.
Als je een goede zadelmaker laat langskomen, dan moet dat zeker lukken.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 07:56

Yorghos

Klopt dat er een zadelmaker langs zou moeten komen, en dat gaat ook wel gebeuren. Maar een op maat gemaakt zadel met vaste boom past als het goed is over een aantal maanden niet meer omdat de haflinger moet afvallen.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:27

Ik heb mijn zadel nu 9 maanden. Heb nog nergens last van maar het gaat bij mij natuurlijk ook niet om een heel drastische aanpassing. Het scheelt geen centimeters ofzo. Ze hebben alles nog getest trouwens of het zadel nu niet te strak stond enzo....Maar was niks aan de hand...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:20

Mag iuk vragen wat voor paard je hebt waardoor de wintec xl met extra brede boom niet past. Ik heb zelf een trekpaard merrie met iets schoft en daar ligt nu ook de wintec xl op. Hij is afgelopen donderdag aangemeten/gepast.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 07:20

Ik heb een haflinger zeer breed en rond en bijna geen schoft. Het zadel wil aan de voorkant niet genoeg zakken, en ligt dus een 10 cm boven de schoft.
Na het rijden zijn er behoorlijke drukplekken te zien bij de spekschouders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:34

Heb je al boomloos geprobeerd? In jouw geval kan dat wel een oplossing zijn totdat ze in de wintec past, aangezien ze dus echt een grote bouwverandering moet ondergaan en boomloos zeer vaak past. Er staan er op dit moment meerdere te koop.

Ik raad een boomaanpassing niet aan omdat je dan dus verkeerde druk op de boom legt.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:11

Mizora

Ik heb 2,5 jaar boomloos gereden maar door de ronde zit wilde ik terug naar een boomzadel. De ruitersportzaak vond de wintec een geschikt zadel. Op het eerste gezicht lijkt het ook, maar met rijden blijft het enorm op de schouders drukken en zakt het dus niet genoeg. Maar ga dus weer terug naar boomloos.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:41

Moest ik zo'n pony hebben zou ik ook overwegen om boomloos te gaan rijden, je hebt tegenwoordig veel merken en keuze in boomloze zadels.
Ik heb persoonlijk nog nooit met een boomloos zadel gereden dus ik weet niet hoe 'breed' het zit, ik denk dat het ook aan het type paard ligt.
Ik had vroeger een BWP en als ik het vergelijk met m'n huidige pony is het verschil groot, 't is alsof ik op een grote bal zit Clown
Ik heb ook een wintec wide en ik heb er de breedste boom in zitten voor m'n New Forest merrie... Ze is ook tamelijk rond, brede schouders en weinig tot geen schoft.
Ik heb nog overwogen om een Massimo zadel op maat te laten maken (deze gaan tot boommaat 42) maar ik had gewoon het budget niet, probleem is natuurlijk wel dat als je pony afvalt de boom hoogst waarschijnlijk ook niet meer zal passen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 21:11

doriangi

Veel haflingers zijn rond en hebben een korte rug. Daarbij nog heerlijke spekschouders en geen vast gewicht. Dan is het echt lastig om een zadel met boom te vinden. Weet dat er veel boomloze zadels zijn, maar ook die schuiven vaak of klemmen op of achter de schouders. We vinden heus wel een goed zadel, dachten dat met de wintec te hebben, maar de wintec gaan we niet aanpassen.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:13

Ik hoop alleszins dat je een goed zadel vind! Mijn merrie is ook zo gebouwd maar blijkbaar niet zo erg als die van jou, de breedste boom past haar gelukkig prima Lachen

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:26

Hoi, ik heb een hele ouderwetse, zwaar gebouwde Haflinger waarvoor ik eerst ook een wintec (Wintec 500 wide) had, maar die paste ook niet (weet niet meer welke boom erin zat). Deze was te wijd en zakte over zijn schoft heen, waardoor hij klem lag op zijn schouders (mijn paard heeft een hele grote schouderspier die een beetje doorloopt tot onder het zadel, waardoor daar alles dus klem komt te liggen) en op de schoft drukte, en van achter klapperde hij ook. Wat me ook erg tegen viel waren de singelstoten die heel snel stuk gingen en pijn doen aan je handen. Deze was dus binnen 2/3 maanden alweer de deur uit en een tijdje later heb ik een aantal keer de zadelmaker laten komen. Ik had de keus uit een Stubben, een Thorowgood Griffin of een Kieffer. Agz ik niet lekker zat op de Stubben werd dat 'm dus niet, en deze vond ik ook erg lelijk (bruin-zwart) en ik ben geen liefhebber van Stubben. De Thorowgood was het bijna geworden, die lag erg goed en was prima. Maar de Kieffer (Munchen) vond ik toch het prettigst. Lekkere diepe zit, goede kniesteun en zekerheid van een echt kwalitatief goed merkzadel die heel wat jaren meegaat. Het kost een paar centjes extra, maar dan heb je ook wat !! Wat mij betreft geen Wintec meer, ondingen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:00

mischien wat laat maar toch even een vraagje, hoe is de ligging van het zadel qua schuiven en dergelijke.
met opstijgen maakt het niet uit, als het met rijden maar niet schuift.
ik zoek een zadel voor een schoftloze fries..

alvast bedankt.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 06:33

Mijn zadel ging alle kanten op, maar daar mag je eigenlijk niet naar kijken omdat het zadel te smal was en dus een 10 cm aan de voorkant boven op zijn rug lag. Achter drukte het natuurlijk veel te veel.
Veel zadels hebben een schuif probleem met een schoftloze pony. Zeker als ze ook nog rond zijn. Ben inmiddels over gegaan naar boomloos en de freemax ligt als een huis. En zit stukken beter dan de wintec.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:23

Dat van mij schuift tot nu toe nog niet... Haha! Het ligt echt stukken beter op haar door het brede kussenkanaal en de V singel, m'n ander zadel schoof constant naar voor en opzij.
Goed dat je een passend zadel hebt gevonden! Ook al is het boomloos, wat verschil is er eig. met rijden?
Heb zelf nog nooit boomloos gereden en met zoveel keuze, zou ik niet eens een idee hebben waar te beginnen Clown