Wintec vraagje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Wintec vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:31

Hallo,

Ik loop al een tijdje met een vraag over Wintec zadels. Ik ben hier vooral in geinteresseerd vanwege hun verwisselbare boom. (mijn pony heeft een erg moeilijke rug) Is het zo dat je, als je een wintec zadel koopt met een bv. medium boom er in, en deze dan verwisseld met de meest brede wintec boom die er is, dat deze dan ook gewoon past? Daar twijfel ik enorm aan namelijk..

Wie kan mij helpen?
Groetjes Lara

aafje87

Re: Wintec vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:42

Nee een wintec is absoluut geen garantie dat het zadel altijd past!
Niet alleen boom is belangrijk voor de pasvorm maar ook de vorm van de kussens bv.
En daarbij komt dat de boom mischien wel breed genoeg is maar niet goed is qua vorm

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:44

Lara_Silver schreef:
Hallo,

Ik loop al een tijdje met een vraag over Wintec zadels. Ik ben hier vooral in geinteresseerd vanwege hun verwisselbare boom. (mijn pony heeft een erg moeilijke rug) Is het zo dat je, als je een wintec zadel koopt met een bv. medium boom er in, en deze dan verwisseld met de meest brede wintec boom die er is, dat deze dan ook gewoon past? Daar twijfel ik enorm aan namelijk..

Wie kan mij helpen?
Groetjes Lara

Is je pony heel breed?
Dan zou ik als ik jou was eens gaan kijken naar de Wintec Wide Cair..

Mijn verzorghaf heeft die ook, super!
Zit heerlijk.. En ligt goed op z'n brede rug Lachen

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:46

Denk dat het beste is om een zadelmaker te laten helpen, dat heb ik ook gedaan. Mijn paard is op een gegeven momend kwa spieren heel erg gaan groeien waardoor het zadel ook niet goed meer lag, en heeft de zadelmaker de goede boom er ingezet.
Maar een zadel ligt op elk paard weer anders. Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:30

@aafje87: precies dat dacht ik dus ook al..
@Jasmijn_Goos: Dat is idd het model wat me het meeste beviel ja! Die hebben ze helaas niet in dressuuruitvoering of wel?
@Lilian__: Precies! Dus ik ga zeker prof. begeleiding erbij halen als ik de uiteindelijke zadelkeuze maak.

Ik rijd nu in ieder geval met een goed passend zadel maar dat is niet het zadel waarmee ik van plan ben nog een ellelange tijd rond te rijden. Dus ben ik me nu een beetje aan het orienteren, echter een nieuw of beter gezegd, ander zadel zal er zeker pas tegen de zomer komen.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:32

Ik zie ze nergens op internet staan in dressuurmodel..
Maar je kan de kniewrongen wel veranderen Ja ..
Maar écht dressuur wordt het niet Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 17:04

Ah ok.. Bedankt!

Lynn_NikitaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:10

ik heb oo een pony met moeilijke rug en wintec pastte niet
het is niet de boom die je kan verwisselen, maar alleen een klein ijzert aan voorkant ( weet nam zo snel niet meer)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:38

Ik ben super tevreden over wintec.
Het is idd niet zo dat je met die verwisselbare boom gelijk een zadel hebt dat op alle paarden past. Als jij in een wintec een bredere boom doet moeten de kussens daar ook op aangepast worden. Proffesionele hulp is dus wel verstandig. Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:42

Ben zelf ook erg tevreden over mijn wintec met verwisselbare boom, maar het is zeker niet zo dat dit zadel op ieder paard past. Heb er zelf een witte boom inzitten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:26

Ik heb op beide paarden ook een wintec liggen. Op mijn arabier typje een wintec 500 en op mijn belg een wintec xl.
Wel is mij verteld dat de wintec zadels wat bolle kussens hebben. Dus het meeste geschikt voor paarden met een vlakke rug. (morgen toch nog maar even navragen hoe ze dat precies zei).

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:00

Wintecs passen inderdaad niet altijd, dit terwijl veel mensen denken dat wintecs altijd passen. Wij hadden er een wintec opliggen met medium boom, maar deze lag op een gegeven moment toch niet meer helemaal goed. Oftewel gewoon passen, dan weet je het zeker!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:26

het past op veel verschillende breedtes , en is makkelijk aan te passen als het te smal of te breed is , door er een ander kopijzer in te doen
nmaar dat zegt nets over of het past op een dier, de rest van de boom (vorm) en de vulling van de kussens hebben daar ook een flinke hand in

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:14

Bedankt voor jullie reacties..
Ik ben aan het twijfelen tussen 2 zadels..

Wintec Wide en Harry's Horse® Synthetisch ponyzadel met verwisselbare boom..
Over wintec hoor je vaak dat ze snel slijten en er al snel niet meer mooi uit zien.. Van de Harry's Horse weet ik echter niet of deze breed genoeg is.. Hij heeft namelijk wel de perfecte maat 15".

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:50

Lara_Silver schreef:

Over wintec hoor je vaak dat ze snel slijten en er al snel niet meer mooi uit zien.. Van de Harry's Horse weet ik echter niet of deze breed genoeg is.. Hij heeft namelijk wel de perfecte maat 15".

Op een brede pony zou ik de Harry's Horse niet gebruiken... Ik heb deze vorig jaar nog gehad en op aanraden van m'n zadelmaker verkocht en een wintec wide gekocht!
Volgens hem was de kwaliteit helemaal niet te vergelijken met de wintec, verder is het kussenkanaal heel smal waardoor het op ronde paarden en pony's dikwijls onstabiel ligt.
Ik had er een witte boom in zitten maar het zadel schoof alle kanten op als ik 5 minuten aan het rijden was...
De wintec wide heeft 3 bomen, maar de witte en rode boom van de gewone wintecs kunnen er ook nog in!
Verder is het kussenkanaal een stuk breder én heeft het een V singel systeem... Waardoor het dus een stuk geschikter is voor ronde en brede paarden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 21:40

doriangi schreef:
Lara_Silver schreef:

Op een brede pony zou ik de Harry's Horse niet gebruiken... Ik heb deze vorig jaar nog gehad en op aanraden van m'n zadelmaker verkocht en een wintec wide gekocht!
Volgens hem was de kwaliteit helemaal niet te vergelijken met de wintec, verder is het kussenkanaal heel smal waardoor het op ronde paarden en pony's dikwijls onstabiel ligt.
Ik had er een witte boom in zitten maar het zadel schoof alle kanten op als ik 5 minuten aan het rijden was...
De wintec wide heeft 3 bomen, maar de witte en rode boom van de gewone wintecs kunnen er ook nog in!
Verder is het kussenkanaal een stuk breder én heeft het een V singel systeem... Waardoor het dus een stuk geschikter is voor ronde en brede paarden.

Aha, nee dan is die HH idd niet geschikt, want mijn pony heeft ook nog een laagje spek op zijn rug wat de boel een beetje laat bewegen. Bloos En dat wordt idd schuiven..
Dan denk ik dat ik toch echt voor de Wintec wide ga gaan als het zo ver is, mijn vader was er namelijk ook al helemaal enthousiast over. *LOL*

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:00

maardaar kun je dus niet zo goed dressuur mee rijden

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 14:07

sofire schreef:
maardaar kun je dus niet zo goed dressuur mee rijden

Nee ik ben eigenlijk ook niet van plan dressuur te rijden met hem, maar ik vind dressuurzadels fijner zitten en ze liggen naar mijn mening het beste op een paardenrug kwa vrijheid van ruggegraat en schouderbladen. Lachen

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:29

De wintec wide is niet zo'n typisch vzh zadel vind ik, eerder een beetje vzh richting dressuur...
Ik had natuurlijk ook liever een dressuurzadel gehad maar dit zadel paste haar goed en het was binnen m'n budget.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:36

doriangi schreef:
De wintec wide is niet zo'n typisch vzh zadel vind ik, eerder een beetje vzh richting dressuur...
Ik had natuurlijk ook liever een dressuurzadel gehad maar dit zadel paste haar goed en het was binnen m'n budget.

Idd dat is vanaf de foto's ook een beetje te zien, en precies dat laatste is bij mij ook het geval. Lachen

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:54

ik vind wintec wel heel erg handig, maar ik heb dan ookeen makkelij paardje als je kijkt naar zijn rug

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:45

Ik heb al heel veel Wintecs geprobeerd. Ik dacht dat die altijd wel pasten, omdat de boom idd te verwisselen is. Toen bleek dat de wijdste boom (wit) nog te smal was, heb ik het opgegeven en heb een ander zadel gekocht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:56

Zou iemand die toevallig nog een losse Wintec boom heeft liggen mij een gunst doen.. Hoe lang zijn de uiteinden van de boom, zoals hier afgebeeld?

Afbeelding

Dan kan ik namelijk mijn huidige zadel opmeten omdat ik weet vanaf welk punt ik moet gaan meten en dat zal een hoop problemen gaan verhelpen. Lachen

Alvast bedankt aan diegene!

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:51

Lara_Silver schreef:
Zou iemand die toevallig nog een losse Wintec boom heeft liggen mij een gunst doen.. Hoe lang zijn de uiteinden van de boom, zoals hier afgebeeld?

Afbeelding

Dan kan ik namelijk mijn huidige zadel opmeten omdat ik weet vanaf welk punt ik moet gaan meten en dat zal een hoop problemen gaan verhelpen. Lachen

Alvast bedankt aan diegene!

Ik heb eventjes gemeten... De volledige lengte van de boom (incl de boog dus ook) is 33 cm, dus de lengte van 1 zijde tem het midden van de boog is 16,5 cm.
De lengte tot net voor de boog is ong. 15 cm.
Toen ik de wide gekocht heb, mocht ik hem eerst passen en als hij niet goed was geweest, kreeg ik gewoon m'n geld weer terug Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:22

Super bedankt!! Haha!