Thiedeman als borsttuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danii_

Thiedeman als borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:38

Ik had laatst een thiedeman nog gevonden ergens achter in de kast nou had ik een vraag zou ik het ook als borsttuig kunnen gebruiken want op het oog lijkt mij dat er niet zoveel verschil tussen zit?

of heb ik het helemaal verkeerd en kan dit totaal niet.

Puera

Re: Thiedeman als borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:09

Hmm... naar mijn weten is de Thiedemann een hulpmiddel om 't paard naar beneden te laten lopen. De riem die om de hals gaat zit niet aan 't zadel vast en dat is juist wat een borsttuig wel nodig heeft. Bovendien blijf je met de riemen zitten die door de bitringen naar de teugels gaat (tenzij die eraf kunnen).

Als je een beetje shopt/sneupt kun je voor een prikkie een borsttuig krijgen. Ik heb een elastische met een martingaal eraan vast voor een tientje gehaald... nieuw.

Danii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 22:12

Ik had gedacht die riemen die door de bitringen gaan dat je die ipv erdoorheen gewoon aan het zadel vast kon maken zoals bij een borsttuig.

ja ik had al hier in de paardenwinkel gekeken maar de goedkoopste daar was 60 euro.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:18

Zelf denk ik niet dat 't je op die manier gaat lukken... die riemen die normaliter door 't bit gaan, zijn niet verstelbaar. Bovendien is de constructie niet berekend op zo'n functie.

Borsttuigen zijn er in verschillende prijsklasses te krijgen. Misschien tweedehands?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:32

Een borst tuig gebruik je om te voorkomen dat het zadel naar achter schuift. Een andere optie is om een goed passend zadel te kopen. Een thiedemanteugel is in elk geval niet geschikt als borst tuig. Een borst tuig zit met 2 riempjes aan je zadel vast ( aan de ringetjes bij het rokje) Een thiedeman loop als een martingaal met een losse band over de hals. De thiedeman zal dus geen enkel zadel verhinderen om naar achter te schuiven.

Danii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:07

oke, bedankt voor de antwoorden.