zadel schuift enorm opzij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

zadel schuift enorm opzij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:27

Hoi,

kleine discussie met een vriendin, had dus graag wat raad gevraagd bij bokkers Haha! (omdat ik het op internet niet direct vind en ook niet via zoekfunctie).

Dus bij deze: een zadel dat nogal van links naar rechts schuift, hoe valt dat op te lossen?

Bij mijn weten past het dan niet echt en kan ze beter een ander zadel kopen, zij denkt dat het misschien op te lossen valt met een dikker dekje onder te leggen.

Dus bij deze, brandt maar los Clown

Benfan

Re: zadel schuift enorm opzij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:28

Ander zadel kopen, je moet nooit en te nimmer dat soort dingen oplossen met een dikker dekentje. Ik heb wel een link voor je over het passen van zadels en de problemen die je krijgt als een niet goed past, als dat je vriendin niet over krijgt nou.. dan weet ik het ook niet meer!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:30

Met een dikker dekje gaat het alleen nog harder schuiven lijkt me? Misschien iets fabriceren met een borsttuig of staartriem?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:30

even een zadelmaker naar je zadel laten kijken...
als het schuift, ligt het niet goed, dat is niet op te lossen met een dikker dekje, de kans dat het daardoor erger wordt is wél aanwezig....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:37

Kweet niks over de situatie, zoals: wat voor paard, wat voor zadel. Ik reageer hier op, omdat ik zelf ook die problemen heb gehad: zoals: zadel schuift steeds naar een kant (bij mij dan naar rechts) weg, daarna: naar achteren. Ik heb een heel jong paard van pas 3,5 jaar, tsja, die veranderen van bouw. Alles hangt van van alles af: net een "nieuw" zadel? Dan kun je het beste alleen de twee voorste singelstoten gebruiken.... Ik zeg ook maar wat, zo is het een vaag verhaal ...?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:40

Het gaat om een vrij jonge haflingermerrie, ongeveer de bouw van de mijne, maar wel groter.

Het zadel heeft ervoor op haar KWPN'er gelegen, deze had een vrij brede bouw en weinig schoft.

Maar omdat ze momenteel nog aan het uitkijken is naar een ander zadel gebruikt ze dit zadel.

(vriendin weet van dit topic, lees met me mee Haha! )

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:52

@Terpetijn, als een zadel niet goed ligt en zeker als ie schuift moet je een ander zadel nemen, je maakt de rug van je paard helemaal kapot op deze manier. Juist nu we hevig op zoek zijn naar een zadel voor Wynola komen we achter de problemen die een paard krijgt door een zadel dat niet correct ligt en geloof me... . je schrikt je een ongeluk, er is niks zo slecht voor een paardenrug als een zadel dat niet 100% goed ligt.

Een zadel moet zonder enig doekje of dekentje perfect zitten, niks geen borsttuig of speciale dekentjes das onzin! het is een kostenplaatje dat je maar 1x maakt en het bespaard je een hoop problemen (bv atrofie, het afsterven van spieren in de rug)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:11

Als het zadel alleen opzij schuift dan kan het komen omdat paard, ruiter of zadel scheef is. Het zadel kan vrij makkelijk door de zadelmaker weer gelijk gevuld worden. Scheef paard of scheve ruiter is wat lastiger, maar begint ook met een recht zadel.

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:53

Als een zadel goed past schuift het ook niet... Dus...laat er een zadelmaker bijkomen. Knipoog

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:58

toen ik mijn eerste zadel bij mijn tinker had, schoof het ook. Beestje had een ronde rug (geen schoft, brede ribben) en dat in combinatie met een te smal zadel, maakte dat het ging schuiven. ik vind dat je juist bij die koudbloeden heel erg goed moet kijken of een zadel breed genoeg is, want vaak is dat dus niet het geval

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:04

Het is wat te gemakkelijki gezegd dat het zadel dus niet past. Mijn ervaring is dat paard en of ruiter, zoals hierboven al is gezegd, ook scheef kunnen zijn. Vaak is het een wisselwerking.
Bijvoorbeeld ruiter rijdt scheef, paard wordt hierdoor scheef, gooit zadel met ruiter naar een kant om pijn te ontlopen, zadel wordt scheef, ruiter corrigeert dit door scheef te rijden enz. enz.

Wij hebben een merrie dit een pijnlijk gebit heeft, zij gooide de ruiter altijd op links. Nu zij bitloos gereden wordt, is blijkbaar de uitstralende pijn weg, drukt zij haar rug niet meer weg en gooit de ruiter niet meer op links.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:55

als een zadel van links naar rechts schuift/zwabbert
is het niet goed passend
kan zijn dat de boom absoluut niet past en er dus een ander zadel moet komen
maar een andere mogelijkheid
die trouwens vrij simpel is op te lossen ... het zadel past an sich wel , maar de kussens moeten gewoon opgevuld worden

de oplossing is gewoon even een zadelmaker erbij en die even laten kijken , als het meezit is het met de kussen opvullen/opnieuw vullen opgelost

scheef zijn van paard en ruiter kan idd ook een oorzaak van een schuivend zadel zijn, maar dan zie je meestal dat het zadel vooral naar 1 kant weg wil schuiven , en niet aan beide kanten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:01

Mijn zadel deed dat ook, ik hoefde geen nieuw zadel te kope. Ik heb hem laten opvullen. Hij was bol opgevuld en nu plat en schuift niet meer.
Mijn tip is naar een goede zadelmakker / passer gaan.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:32

.