Neusriem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Neusriem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:44

Ik vroeg me af, wat zorgt ervoor dat mensen voor een lage neusriem, een gecombineerd hoofdstel of alleen een hoge neusriem kiezen? Hebben deze een speciale werking?

#Ymke#

Re: Neusriem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:53

Ik rij mijn paard normaal gesproken altijd met een lage neusriem. Hij loopt veel fijner hiermee dan met een gecombineerde neusriem. Omdat ik zelf een gecombineerde neusriem mooier vind wissel ik wel af, zodat hij leert ook makkelijker te zijn met een andere neusriem (dus dat zijn aanleuning niet afhangt van de neusriem).

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:55

Ik reed altijd met een gecombineerde neusriem. Sinds een hoofdwond heeft ze last van een gecombineerde neusriem en rij ik haar met een lage neusriem. Ze loopt hier fijner mee maar ook ik vind een gecombineerde neusriem mooier.

Maar haar gezondheid gaat voor en dus een lage neusriem voor haar

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:01

Ik rij met een hoge ( S&T/Dressuur) neusriem, omdat mijn paard een hekel heeft aan gevriemel voor het bit. Lachen

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:55

ik hb geen idee van het effect maar bij mijn pony in ieder geval weet ik het
ik had eerst een gecombineerde maar die fokte zich toen nog vaak op
nu rij dik met een lage en die was direct rustig
duz bij mij heet het effect da ik mijn paard beter in de hand kan houden ook

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:38

Mijn kwpn'er rij ik nog niet, heeft een gecombineerde, maar heb de sperriem eraf gehaald, en doe de neusriem losjes vast. Wanneer ik hem ECHT ga longeren gaat er een lage neusriem op en zo ga ik hem ook inrijden, als hij er goed op blijft lopen en reageren hou ik me bij de lage neusriem voorlopig. Voor mijn haf heb ik beiden, maar sinds ik de lage heb aangeschaft, loopt hij beter.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:52

ik reed eerst met gecombineerde neusriem maar ik vond het geen prettig idee dat mn paard zo niet aan kon geven of ze iets prettig vond(knabbelen) of dat ik te veel aan het bit hing(mond open) dus heb ik de sperriem eraf gehaald en de hoge neusriem wat losser maar toen had de hoge neusriem helemaal geen nut meer dus toen heb ik die er ook afgehaald

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:03

Ik heb geen neusriem, alleen westernhoofdstellen.
Lage neusriemen/sperriemen vind ik helemaal niks. Lage neusriemen drukken op het zwevende neusbot en beperken de ademhaling als ze te strak zitten. En ze worden te vaak veel te strak vastgemaakt, ook de sperriemen. Een paard moet de mond open kunnen doen als de ruiter verkeerd bezig is. De meeste paarden zullen hun mond niet open doen voor niets. Alleen als ze last hebben van het bit, de tanden, of een ander deel van de mond. Als de ruiter te ruw is dan vind ik dat het paard dat moet kunnen vertellen. Maar wat gebeurt er dan meestal? "Mijn paard doet zijn mond open, ik doe de sperriem maar was strakker"
Sperriemen worden ook gebruikt zodat het bit stiller zou liggen, maar als de ruiter een rustige hand heeft dan is dat helemaal niet nodig, en een andere oplossing is een kneveltrens bijvoorbeeld.
Een hoge neusriem vind ik prima (als hij maar niet te strak zit), zo kan het paard beter ademen, beter kauwen, geen vervelende druk op het gevoelige neusbotje.. En ik vind het persoonlijk ook veel mooier dan met sperriem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:12

Een lage neusriem zorgt ervoor dat het bit mooi stil in de mond ligt en dat het paard zijn mond goed dicht houd, deze wordt vooral gebruikt bij jonge paarden.
Een hoge neusriem geeft het bit veel ruimte en is dus vooral geschikt voor een stang en trenshoofdstel. Nadeel is dat het bit minder stil in de mond ligt.

Een gecombineerde neusriem is eigelijk een combinatie van een hoge en lage neusriem, je hebt dus van beide de voordelen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:39

MysticTinker schreef:
Ik heb geen neusriem, alleen westernhoofdstellen.
Lage neusriemen/sperriemen vind ik helemaal niks. Lage neusriemen drukken op het zwevende neusbot en beperken de ademhaling als ze te strak zitten. En ze worden te vaak veel te strak vastgemaakt, ook de sperriemen. Een paard moet de mond open kunnen doen als de ruiter verkeerd bezig is. De meeste paarden zullen hun mond niet open doen voor niets. Alleen als ze last hebben van het bit, de tanden, of een ander deel van de mond. Als de ruiter te ruw is dan vind ik dat het paard dat moet kunnen vertellen. Maar wat gebeurt er dan meestal? "Mijn paard doet zijn mond open, ik doe de sperriem maar was strakker"
Sperriemen worden ook gebruikt zodat het bit stiller zou liggen, maar als de ruiter een rustige hand heeft dan is dat helemaal niet nodig, en een andere oplossing is een kneveltrens bijvoorbeeld.
Een hoge neusriem vind ik prima (als hij maar niet te strak zit), zo kan het paard beter ademen, beter kauwen, geen vervelende druk op het gevoelige neusbotje.. En ik vind het persoonlijk ook veel mooier dan met sperriem.

Als je gewone neusriem te strak zit doet ie ook pijn, als je zadel niet past krijgt ie rugklachten, als je beenbeschermers te krap zijn krijgt ie plekjes, als z'n deken te klein is krijg je schuurplekken. Dat is toch logisch??? Maar wil toch nog niet zeggen dat het hele rijtje per definitie slecht is!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:20

Als je een beetje verder leest dan zie je dat ik ook heb geschreven dat hoge neusriemen niet te stak horen..

Toch zie je dat veel te vaak, mensen die alles dichtsnoeren zodat je een leuk plaatje hebt.. Dat is ook volgens de meeste mensen de hoofdreden om een sperriem te gebruiken, 'zodat hij zijn mond niet kan open doen'.. Héél slecht, dus ik zie ze liever niet, dan kunnen ze ook niet te strak zitten Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:36

Dat is verkeerd gebruik, alles is slecht bij verkeerd gebruik. Hetzelfde geldt voor bv de slof, die is zelf niet slecht, hij wordt alleen veel te vaak slecht gebruikt.
Hetzelfde geldt voor neusriemen, op zich is er niets mis mee, het is alleen een groot misverstand dat iedereen denkt dat ze maar zo strak mogelijk moeten zitten.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:20

In principe gebruik ik wel gecombineerd (bij trens dan Tong uitsteken )
maar ik heb er 1 die toch fijner loopt met een hoge neusriem
dus dan rijden we daar mee Lachen