Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
MysticTinker schreef:Ik heb geen neusriem, alleen westernhoofdstellen.
Lage neusriemen/sperriemen vind ik helemaal niks. Lage neusriemen drukken op het zwevende neusbot en beperken de ademhaling als ze te strak zitten. En ze worden te vaak veel te strak vastgemaakt, ook de sperriemen. Een paard moet de mond open kunnen doen als de ruiter verkeerd bezig is. De meeste paarden zullen hun mond niet open doen voor niets. Alleen als ze last hebben van het bit, de tanden, of een ander deel van de mond. Als de ruiter te ruw is dan vind ik dat het paard dat moet kunnen vertellen. Maar wat gebeurt er dan meestal? "Mijn paard doet zijn mond open, ik doe de sperriem maar was strakker"![]()
Sperriemen worden ook gebruikt zodat het bit stiller zou liggen, maar als de ruiter een rustige hand heeft dan is dat helemaal niet nodig, en een andere oplossing is een kneveltrens bijvoorbeeld.
Een hoge neusriem vind ik prima (als hij maar niet te strak zit), zo kan het paard beter ademen, beter kauwen, geen vervelende druk op het gevoelige neusbotje.. En ik vind het persoonlijk ook veel mooier dan met sperriem.
)