verschil stang en ongebroken trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

verschil stang en ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:47

Wie kan mij het verschil tussen een stang en een ongebroken trens uitleggen? De werking in de mond en de ligging in de mond.

Sonja_vR

Re: verschil stang en ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:56

stang heeft hefboomwerking (scharen) ongebroken trens niet

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:04

Russel, er zijn veel verschillende soorten stangen bijv. een stang voor aangespannen rijden (liverpoolstang), een stang om mee stang en trens te rijden, of een pelham. Een stang heeft altijd een hefboomwerking.
Een ongebroken bit is bijv. een correctiebit of een scholingsbit. Maar ook een gewone ongebroken watertrens of bustrens.
Er zijn er heel veel en ze hebben allemaal een andere inwerking. Je kunt op www.divoza.nl veel lezen over de inwerking van deze bitten en ook op boktwiki kan je veel vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:56

Divoza heeft geen ongebroken trens zie ik.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:07

Jawel hoor, moet je eerst naar shop, dan hoofdstellen en bitten en dan stangen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:24

Er staan geen ongebroken trensen op met uitleg, over de stang hoef ik niet te weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:45

Ongebroken trens wordt ook wel vaak stang genoemd, zelfs op veel online paardenwinkels.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:09

Dus het is hetzelfde?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:15

Nee, stang moet een hefboomwerking hebben. Als een ongebroken trens wel stang wordt genoemd, is dat een fout van degene die het zo noemt! De ligging in de mond is vrijwel hetzelfde. De inwerking is wel verschillend, met een stang kan je veel meer druk zetten dmv de hefboomwerking. Een ongebroken trens werkt vnl in op de mondhoeken en de lagen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:16

De kinketting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:19

Ja de kinketting, maar als je een leertje gebruikt is volgens mij de kinketting ook nauwelijks wat. Ik dacht dat de stang juist op de tong drukte, volgens mij moet je dan wel hard trekken wil de stang op de lagen in gaan werken, dus de tong eerst platdrukken.

Kunnen ze een ongebroken trens tussen de kiezen nemen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:48

Hoever moet je een bit naar achter trekken om het tussen de kiezen te laten komen
en zou het paard dan niet eerst de mond open moeten doen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:51

Bedoel je of hij hem vastkan pakken russel?

Een paard kan zeker een ongebroken trens vastpakken en ik weet er alles van. Bloos Reed eerst ook met een ongebroken trens en die heeft hij al een aantal keer vastgepakt.

Rijd nu met een dubbelgebroken bit en tot nu toe *klopt af* heeft hij hem nog niet vastgepakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:50

Albert schreef:
Hoever moet je een bit naar achter trekken om het tussen de kiezen te laten komen
en zou het paard dan niet eerst de mond open moeten doen?

Ik probeer te analyseren hoe het werkt. Ik heb altijd dubbelgebroken gereden, maar hij pakt 1 kant tussen zijn kiezen, ik denk dat hij het bit met zijn tong optilt en naar achteren brengt, want hoe doen ze het dan tussen hun kiezen?

Maar op die manier is hij heel sterk, doet zijn hoofd dan of naar beneden en blijft naar voren duwen of opzij en drukt zijn onderhals naar buiten en maakt zijn rug recht. Je hebt dan totaal niets meer te zeggen. Met draven en galopperen gaat hij dan steeds harder en het liefst terug naar stal, het is gevaarlijk en heel irritant om op die manier te rijden, trekspel win je niet, geen mm krijg je hem naar je toe.

Nou heeft hij dit spelletje altijd gespeeld en dus ben ik nu met stang aan het rijden, nu kan hij het niet meer, maar ik vind de stang wel fors. Als hij wat van plan is gooit hij eerst zijn hoofd omhoog om de stang te ontduiken, maar dan komt hij toch die stang weer tegen. Ik trek niet eigenlijk nooit, ik begrens hij heeft iets ruimte, maar de ruimte om zich helemaal lang te maken om te gaan rennen die krijgt hij dan niet. Maar ik vind het eigenlijk best een hard redmiddel.

Vroeg mij dus af of een ongebroken trens wat meer bewegelijkheid in de mond heeft, maar dan niet dat hij het bit weer aan 1 kant tussen zijn kiezen neemt, dat doet hij dan al op het moment dat ik de teugels op maat ga maken.
Hij heeft een karaktertje waar je voorzichtig mee moet zijn, trekken, hangen,ophoudingen maken e.d. stilzetten als hij dramt, dan gaat hij helemaal over de pis en dan zoek je een gevaren zone op als je in je eentje buiten bent.

Maar ik heb het idee dat ik zijn tong vrijer wil laten en toch moet ik iets te vertellen hebben. Dit paard is een runner, maar hij kijkt nooit waar hij loopt, dus ik moet controle houden, ik moet voor hem steeds blijven kijken en sturen en dat gaat niet bitloos. Clown Dat zou fijn zijn, maar met dit paard zou dat nooit gaan lukken weet ik nu wel na 9 jaar.

Ben dus op zoek naar een goed bitje.

P.s. heb 5 dubbelgebroken bitjes in de kast liggen en heb 2 keer enkelgebroken geleend wat helemaal geen succes is, dan loopt hij de hele tijd met zijn hoofd in de lucht.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:46

Om meer controle te houden en toch het bit niet op z'n kiezen te trekken zou je een Utrechtse stang kunnen overwegen (inderdaad een menbit) Juist door die kinketting kan je even zwaar inkomen, maar ook super zacht zijn. Bitloos met een hackemore is misschien ook wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:47

De hackamore zit ik al zo lang aan te denken, maar ik heb een gruwelijk eigenwijs paard die altijd zijn neus naar voren duwt om onder kontakt uit te komen en dan ben ik bang dat ik een trekspel op zijn neusbot ga krijgen...

Ik ga eens googlen op een utrechtse stang.

Zie dat de utrechtse stang op een pelham lijkt en die heb ik nu.

Jammer dat bitjes uitproberen zoveel geld kost Haha! , zou de hackamore wel eens willen uitproberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:26

Misschien kun je eens een billy allen bit proberen, de bitringen kunnen afzonderlijk van elkaar bewegen, het mondstuk kan een beetje buigen, maar kan niet helemaal doorbuigen, op een bepaald punt blokkeert het, dus je hebt hier geen 'notenkrakereffect'. Als je de teugels aanneemt wordt het een soort ongebroken bit.
Ik heb er zelf ook eentje besteld, ze schijnen érg fijn te zijn Lachen

Afbeelding

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:43

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:49

Het lijkt best veel op myler inderdaad, het precieze verschil weet ik ook niet, misschien is myler iets meer naar de mond gevormd. Myler is in ieder geval zeker 4 x zo duur Knipoog
Als je de teugels strak trekt dan blokkeert het mondstuk, het kan dus niet helemaal dubbelklappen zoals bij een (dubbel)gebroken bit, en dus heb je dan een vast mondstuk, vergelijkbaar met ongebroken Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:10

griziyr schreef:
MysticTinker schreef:
Misschien kun je eens een billy allen bit proberen, de bitringen kunnen afzonderlijk van elkaar bewegen, het mondstuk kan een beetje buigen, maar kan niet helemaal doorbuigen, op een bepaald punt blokkeert het, dus je hebt hier geen 'notenkrakereffect'. Als je de teugels aanneemt wordt het een soort ongebroken bit.

Afbeelding

Mijn eerste vraag is een beetje Off topic:
Wat is het verschil tussen een billy allen en een myler?

Waarom zou een billy allen als je de teugels aanneemt te vergelijke zijn met een ongebroken bit? Kan het paard het mondstuk dan niet zelf laten bewegen? En waarom zou dit dan zo werken bij een billy allen en niet bij een gewone dubbelgebroken water of bustrens?

waarom het bij de 1 wle zo en bij de ander niet zo werkt is gewoon het verschil in scharnier mechanisme
een gewoon gebroken of dubbelgebroken trens daar zitten de delen met ringetjes onderling aan elkaar vast , is een redelijk los mechanisme op die manier en de bitten zijn vrij makkelijk te bewegen bij druk van de ruiter of beweging in de mond van tong en dergelijke
lijtk me dat de billy allen een andere verbinding heeft waardoor het bit bij bepaalde druk / onder een bepaalde hoek blokkeert en niet verder kan kwa buiging

wat dan weer het verschil zou moeten zijn tussen die BA en Myler... misschien materiaal, vorm van het bit etc , kan vanalles zijn