bustrens ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

bustrens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 23:04

Hey
Ik ben al een tijdje op zoek naar het goede bit voor mijn merrie ...
Eerst had ik een maatje 14 (watertrens) maar deze knelde in de mondhoeken. Toen heb ik een 14,5 watertrens gekocht en deze paste maar toen werd ze verschrikkelijk tegen de hand ...(daarvoor was dit niet zo). Toen heb ik een andere 14,5 gekocht maar deze was wat dunner & daar liep ze al iets beter op.
Het zit nu wel zo dat mijn merrie heel gevoelig reageert op alles.
Dus nu zat ik te denken of er geen lichter bitje was ...
Een vriendin van mij rijd zelf met een bustrens & raadde mij deze aan omdat deze niet zo scherp in de mondhoeken zou zijn.
Misschien is een dubbelgebroken bustrens iets voor mijn merrie ...
En ik heb ook nog een vraagje ...Hoe zit het nu met het verschil tussen een dik bit & een dun ?
Is een dikker bit strenger dan een dun of omgekeerd ?

Edit: Ik wil nog even erbij zeggen dat de tanden zijn nagekeken ... Haha!
Laatst bijgewerkt door Niisj op 16-02-08 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Re: bustrens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:06

Dun is naar mijn weten strenger. Er is minder oppervlak waarover de druk wordt verdeeld.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 23:22

Sheran schreef:
Dun is naar mijn weten strenger. Er is minder oppervlak waarover de druk wordt verdeeld.

Oh dus ik zou eigenlijk dan een dikker bit moeten nemen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:25

ja maar niet een te dik bit want bij veel paarden past dit niet in de mond. een bustrens ligt stabieler in de mond. maar als je paard "fel" reageert op gewiebel kun je mss een ongebroken trens proberen. of een myler.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:08

Dik of dun bit is per paard verschillend.
Een paard met een kleinere mond zal een dun bit nodig hebben, anders krijgt het de mond niet goed dicht.
Sommige paarden hebben niet graag hun hele mond vol, het is ook moeilijker met slikken en ademen, dus dan is een dun bit ook fijner.
Zit er iemand op met een erg ruwe hand, dan kun je een dik bit gebruiken zodat de druk inderdaad beter wordt verdeeld. Maar meestal is een dun bit toch wat fijner voor het paard.

misz_tashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:51

Mijn paardentandarts rade mij aan om een dunner bit te nemen voor mijn paard. Zij vertelde mij dat het achterhaald is en dat het fabeltje dat een dun bit strenger zou zijn helemaal niet klopt. een paard met een kleine mond ( zoals die van mij ) kan haar mond niet meer sluiten met een breder bit.
en een dun enkelgebroken bustrensje kan zij haar mond wel gewoon sluiten.

ik vind een bustrens wel fijner aangezien dat wat slabieler licht in de mond en gevoelige paarden daar beter op lopen. tevens kan er ook geen velletje tussen komen omdat de ringen niet draaien. en dubbel of enkelgebroken is ook heel afhankelijk van je paard.. ik denk dat je het beste het even kan uitproberen allebij een weekje dan weet je ongeveer wat fijner is.

succes!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:31

Ja, uiteraard moet je pony de mond goed kunnen sluiten met een bit. Maar aangenomen dat dat gewoon kan, en dat hij niet knelt in de mondhoeken, werkt een dunner bit volgens mij scherper in dan een dikke, en een ongebroken over het algemeen ook scherper dan een gebroken. Maar als je een onrustige hand hebt kan een gebroken bit vast ook erg onprettig gaan voelen voor de pony - een ongebroken ligt veel stabieler.
Ik zou zeggen: leen eens wat en kijk waar je pony fijn op loopt Lachen.